Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 Fikk en sms av jobben at den begynner i morra og jeg må ta med skattekort. Dette har jeg ikke hørt noe om, sikkert fordi jeg har jobbet mye før. Har forstått så mye som at jeg skal gå til ligningskontoret, men hva er det dette går ut på? "Hei jeg skal ha skattekort"?
brumma* Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 (endret) Her kan du bestille skattekort. Edit: Det tar ca 5 dager før det dumper ned i postkassa. Endret 12. september 2006 av brumma*
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Oj Men hva skal jeg da si når jeg møter opp i morra? Siden jeg ikke har det ennå?
Gjest gjesta Skrevet 12. september 2006 #4 Skrevet 12. september 2006 Du bare sier at du ikke har det ennå. det går helt greit. Du må levere det før de skal betale deg lønn, hvis ikke trekker de 50% av lønnen din i skatt (men du får det tilbake på skatten neste år).
Gjest LilSweetie Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Bare si at du beklager, men at de får det fort du har det. Hvis du får levert det før lønnsutbetalingen går det helt fint. Hvis ikke vil de trekke deg 50 % i skatt på den første lønningen, men disse pengene får du tilbake på skatten neste år.
Champagnepiken Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 Hvis du går på likningskontoret, kan det tenkes at de kan skrive ut et på flekken. Men ellers får du bare si til arbeidsgiveren din at du ikke har fått skattekortet ennå, og at det er underveis? Er da ikke SÅ snart du får første lønna, vel?
Karamba Skrevet 12. september 2006 #7 Skrevet 12. september 2006 Oj Men hva skal jeg da si når jeg møter opp i morra? Siden jeg ikke har det ennå? ← Det er vel ikke krise om du ikke leverer skattekortet med en gang. Lever det i god tid før du skal få lønn...
brumma* Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 Hvis du ikke har skattekort fra før, ser det ut som du må bestille et skjema og fylle ut. Det finnes her. Da må ferdig utfylt skjema leveres til likningskontoret før du kan få et nytt skattekort/forskuddsskatt. Ser for meg at det kan ta enda lenger tid... Du får bare si det som det er. Jeg har levert skattekort forsent mange ganger. Det som skjer er jo bare at du blir trukket 50% skatt på neste lønning (om du ikke får levert det innen de skal utbetale lønn).
Gjest gjest1 Skrevet 12. september 2006 #9 Skrevet 12. september 2006 Ok, takk for svar :-) Får ta en tur innom ligningskontoret i dag, liker bedre det enn å gjøre over nett, for jeg skjønte ikke mye der
brumma* Skrevet 12. september 2006 #10 Skrevet 12. september 2006 Ok, takk for svar :-) Får ta en tur innom ligningskontoret i dag, liker bedre det enn å gjøre over nett, for jeg skjønte ikke mye der ← Sikkert ikke så dumt. Kanskje du får skattekortet ditt litt kjappere også. Det er ihvertfall lov å håpe...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå