Gå til innhold

uvi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynner å få uvi merker jeg... Er det noe jeg kan gjøre for å prøve å fikse det selv, eller er antibiotika eneste løsningen nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenter får ikke antibiotika for enkelt episoder av UVI, eller rettere sagt det skal ikke skrives ut antibiotika for dette.

Prøv tranbær juice, drikk mye og vær flink til å tisse etter sex.

Skrevet

jeg lurer selv på om jeg har det samme. skal kjøpe sånne sticks til å ta præver med på apoteket hvis de har. men hvorfor får ikke vi antibiotika?

Skrevet

Jeg hadde uvi for et par uker siden og jeg fikk antibiotika. Hun sa at antibiotika er det eneste som får det hele ut av systemet. Ellers kan man risikere å gå med disse bakteriene lenge, og at de kan spre seg til nyrene. Men det anbefales å drikke masse og tisse ofte. Og jeg ble anbefalt C-vitamin brusetabletter og tranebær da dette skaper et dårlig miljø for bakteriene.

Skrevet
jeg lurer selv på om jeg har det samme. skal kjøpe sånne sticks til å ta præver med på apoteket hvis de har. men hvorfor får ikke vi antibiotika?

Antibiotika skal ikke skrives ut fordi bakterier som er resistente er et stort problem som øker ved at en bruker antibotika når det ikke trengs.

Godt som alle kvinner har UVI og kan dermed ikke behandles med antibiotika hele tiden. UVI går over av seg selv selv om det er ubehagelig.

Dersom en derimot har problemer med det hele tiden, det fører til blærekatar eller øvre UVI skrives antibotika ut da dette er mer alvorlig.

Skrevet

men jeg er skikkelig dårlig. brrrrrr...... får håpe t ranebær klarer å ta det da

Skrevet

Om det er komt så langt at det har utviklet seg til skikkelig UVI, bør du oppsøke lege og få antibiotika. For som en annen sa her oppe, det kan spre seg til nyrene, og det er ikke noe godt. Skjedde med meg for ikke så lenge siden.

Skrevet
Om det er komt så langt at det har utviklet seg til skikkelig UVI, bør du oppsøke lege og få antibiotika. For som en annen sa her oppe, det kan spre seg til nyrene, og det er ikke noe godt. Skjedde med meg for ikke så lenge siden.

:Nikke: Man får antibiotika hvis man er skikkelig dårlig (og antageligvis ellers også. Synes ikke leger er så veldig restriktive på å skrive ut dette). Jeg har bare hatt UVI en gang, men fikk antibiotika på legens initiativ. Nyrebekkenbetennelse er ikke noe å spøke med...

Skrevet
:Nikke: Man får antibiotika hvis man er skikkelig dårlig (og antageligvis ellers også. Synes ikke leger er så veldig restriktive på å skrive ut dette).

Nettopp derfor dør mennesker av antibiotika resistente infeksjoner. Er man derimot skikkelig dårlig så får en jo selvfølgelig antibiotika.

Skrevet (endret)
Nettopp derfor dør mennesker av antibiotika resistente infeksjoner.

Jepp. Jeg synes ikke det er bra at leger er så lite restriktive med å skrive ut antibiotika. Men når det er sakt, er det viktig at man får antibiotika dersom det er ille. Nyrebekkenbetennelse kan være farlig.

Vi er vel igrunn helt enige. :)

Endret av brumma*
Skrevet
Jepp. Jeg synes ikke det er bra at leger er så lite restriktive med å skrive ut antibiotika. Men når det er sakt, er det viktig at man får antibiotika dersom det er ille. Nyrebekkenbetennelse kan være farlig.

Vi er vel igrunn helt enige. :)

Er nok enige.

Men det er forskjell på en ukomplisert UVI og en som sprer seg til urinblæren og videre oppover, det er det som er poenget mitt.

Alle nyrebekken betennelser må selvfølgelig behandles med antibiotika.

Skrevet

Drikk masse å sitt på do. Er det jeg må når det hersens dritten kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...