Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #1 Skrevet 12. september 2006 -og man ikke greier å gå tilbake i jobb? Hva har man krav på? Noen som har vært gjennom det? Hvordan er det hvis man fex greier å jobbe litt men ikke fullt?
Fakse Skrevet 12. september 2006 #2 Skrevet 12. september 2006 Er det sannsynlig at du i løpet av et overskuelig tidsrom kommer til å være helt frisk og klar til å gå tilbake for fullt i din vanlige jobb? I såfall tror jeg du kan søke om forlengelse av sykepengeperioden. Ellers skal du gjennom et løp der det avgjøres om du skal omskoleres (attføring) eller uføretrygdes. Hva som er mest sannsylig for deg vet du vel kanskje best selv i forhold til hva som er din diagnose.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #3 Skrevet 12. september 2006 Kan man søke om utvidelse etter 52 uker? Jeg tror vel forsåvidt ikke at jeg kommer tilbake i full jobb noengang....
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Ja vet du hva, det er skikkelig drepende..........
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #6 Skrevet 12. september 2006 Det går ikke an å forlenge sykepengeperioden. Alternativene er rehabiliteringspenger (støtte man får mens man behandles eller utredes for sykdom) eller attføring (arbeidstrening, omskolering eller uttesting av arbeidsevne). Rehabiliteringspenger kan gis som 100%, eller du kan få f.eks. 60% dersom du greier å jobbe 40%. Uføretrygd vil ikke være aktuelt før du har gjennomgått minst en av de to andre alternativene. Rehabiliteringspenger eller attføringspenger bør du søke om i god tid før sykepengerettighetene dine går ut, for trygdekontoret bruker sannsynligvis laaaang tid på å behandle søknaden din, og da vil du bli stående uten støtte i mellomtiden. Dersom du ikke får innvilget rehabiliteringspenger eller attføring, og du likevel ikke greier å jobbe, er det sosialkontoret som får ansvaret for deg.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #8 Skrevet 12. september 2006 -men hva skjer med jobben min? Som fast ansatt i en privat bedrift, hva skjer hvis jeg går over på rehab penger?
Fakse Skrevet 12. september 2006 #9 Skrevet 12. september 2006 Uføretrygd vil ikke være aktuelt før du har gjennomgått minst en av de to andre alternativene. ← I spesielle tilfeller er det faktisk mulig, min far er uføretrygdet uten å ha vært gjennom noen av de andre alternativene, men han har en diagnose som gjør det rimelig åpenbart at han aldri vil kunne jobbe. Men det måtte noen runder med saksbehandler til for å få det til.
Gjest Gjesta Skrevet 12. september 2006 #10 Skrevet 12. september 2006 Jeg har iallefall skjønt at det er MYE som er opptil saksbehandleren i hvet enkelt tilfelle her.....
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #11 Skrevet 12. september 2006 I spesielle tilfeller er det faktisk mulig, min far er uføretrygdet uten å ha vært gjennom noen av de andre alternativene, men han har en diagnose som gjør det rimelig åpenbart at han aldri vil kunne jobbe. Men det måtte noen runder med saksbehandler til for å få det til. ← Ja, jeg vet at det skjer. Men ganske sjelden. Jeg kjenner ei jente som er multihandicappet (psykisk utviklingshemmet, lam fra halsen og ned, kraftig epilepsi, språkløs og nesten blind). Hun er 19 nå og går på rehabiliteringspenger fordi trygdekontoret mener hun ikke kvalifiserer for uføretrygd. Jeg og alle andre som kjenner henne lurer veldig på hva de mener skal endre seg så veldig i løpet av de neste månedene at hun kan begynne i jobb... Det kommer nok mye an på saksbehandler, men det skal altså ganske mye til for å få uføretrygd uten å ha gjennomgått andre tiltak først.
Gjest Emera Skrevet 12. september 2006 #12 Skrevet 12. september 2006 (endret) Ja, jeg vet at det skjer. Men ganske sjelden. Jeg kjenner ei jente som er multihandicappet (psykisk utviklingshemmet, lam fra halsen og ned, kraftig epilepsi, språkløs og nesten blind). Hun er 19 nå og går på rehabiliteringspenger fordi trygdekontoret mener hun ikke kvalifiserer for uføretrygd. Jeg og alle andre som kjenner henne lurer veldig på hva de mener skal endre seg så veldig i løpet av de neste månedene at hun kan begynne i jobb... ← Er det mulig? Men det er nok bare å følge løpet som blir lagt opp. Og dessverre så er det noe avhengig av saksbehandler og ikke minst diagnose. Endret 12. september 2006 av Emera
lillesky Skrevet 12. september 2006 #13 Skrevet 12. september 2006 Det lureste er å ha kontakt med legen din, slik at h*n kan veilede deg i prosessene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå