Gå til innhold

Noen som har gått Aurlandsdalen?

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellgeit
Skrevet

Fra Østerbø til Vassbygdi?

Hvor lang tid tok det?

Verdt turen?

Hvordan gjorde dere det med transport den veien dere ikke gikk?

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk turen for et par uker siden. Kjempeflott tur, anbefales virkelig :) Vi brukte 6,5 timer med lite pauser, men med tung oppakning. Det er bussforbindelse mellom Vassbygdi og Østerbø, sjekk Hallingdal Billags hjemmesider.

Ps. Hvis det er noen av dere som har problemer med knærne, vil jeg anbefale å gå med staver. Det er mye nedover, for å si det sånn.

Ps. Steinbergdalshytta (ca. en mil unna Østerbø) er kjempekoselig, hvis dere skal overnatte før/etter turen.

Skrevet

Nydelig tur, gått to ganger. Tok ca 6 timer (ingen barn med på turen). Tok bussen opp igjen. Går også ann å kjøre ned bil dagen i forveien og ta bussen opp på kvelden - så la man bare sette seg i bilen når man kommer ned.

HERLIG tur!!

Skrevet

Tusen takk for svar begge to :)

Ps. Steinbergdalshytta (ca. en mil unna Østerbø) er kjempekoselig, hvis dere skal overnatte før/etter turen.

Ligger den hytta lenger unna enn de to på Østerbø? Hvor ligger den hytta i forhold til hvor turløypa begynner?

Går også ann å kjøre ned bil dagen i forveien og ta bussen opp på kvelden - så la man bare sette seg i bilen når man kommer ned.

Sånn må vi gjøre det.
Skrevet
Tusen takk for svar begge to :)

Ligger den hytta lenger unna enn de to på Østerbø?  Hvor ligger den hytta i forhold til hvor turløypa begynner?

Hvis dere kjører bilen ned til Vassbygdi på kvelden, er det neppe så aktuelt. Hytta ligger ca. ei mil unna Østerbø, dvs. ei mil unna der selve Aurlandsdalen starter. Selv startet vi på Finse, så da passerte vi Steinbergdalshytta underveis, derfor ble det et naturlig stopp for oss. (Overnatta også på Østerbø Fjellstove, men jeg synes det var myyye hyggeligere på Steinbergdalshytta -sånn hvis dere skulle trenge overnatting en annen gang).

Skrevet
Hvis dere kjører bilen ned til Vassbygdi på kvelden, er det neppe så aktuelt. Hytta ligger ca. ei mil unna Østerbø, dvs. ei mil unna der selve Aurlandsdalen starter. Selv startet vi på Finse, så da passerte vi Steinbergdalshytta underveis, derfor ble det et naturlig stopp for oss. (Overnatta også på Østerbø Fjellstove, men jeg synes det var myyye hyggeligere på Steinbergdalshytta -sånn hvis dere skulle trenge overnatting en annen gang).

Takk igjen :)

Jeg har surfa litt og funnet ut at det må bli overnatting på Østerbø denne gangen.

Noen tips til turen?

Skrevet
Takk igjen :)

Jeg har surfa litt og funnet ut at det må bli overnatting på Østerbø denne gangen.

Noen tips til turen?

Gå innom Vetle Helvete på veien. Og der dere kan velge mellom å gå oppover og nedover; velg oppover!

Om sommeren på Sinjarheim (eller hva det heter) selger de hjemmelaget brunost, perfekt for rasteplass.

Skrevet
Gå innom Vetle Helvete på veien. Og der dere kan velge mellom å gå oppover og nedover; velg oppover!

Om sommeren på Sinjarheim (eller hva det heter) selger de hjemmelaget brunost, perfekt for rasteplass.

Hva er Vetle Helvete?

Hvorfor oppover? Vi skal jo ned til Vassbygdi.

Skal gå nå i høst. Om 2-3 uker.

:)

Skrevet

Vetlahelvete er ei grotte, vel verd den lille avstikkeren fra stien.

Det Donpedro nok mener, er veiskillet underveis hvor man kan velge om man vil gå Bjønnstigen eller langs elva. Kjøp et godt kart over Skarvheimen, og søk litt info om turen på nettet, da blir alt mye morsommere underveis :)

Når det gjelder overnatting, er det lurt å sjekke om hyttene har åpent når dere skal dra. Østerbø fjellstove stenger iallfall 1.oktober. Jeg vet ikke hvordan vær og føreforhold er i sept./oktober heller, ei heller stiens tilstand -kan også være greit å undersøke.

Skrevet
Vetlahelvete er ei grotte, vel verd den lille avstikkeren fra stien.

Det Donpedro nok mener, er veiskillet underveis hvor man kan velge om man vil gå Bjønnstigen eller langs elva. Kjøp et godt kart over Skarvheimen, og søk litt info om turen på nettet, da blir alt mye morsommere underveis :)

Når det gjelder overnatting, er det lurt å sjekke om hyttene har åpent når dere skal dra. Østerbø fjellstove stenger iallfall 1.oktober. Jeg vet ikke hvordan vær og føreforhold er i sept./oktober heller, ei heller stiens tilstand -kan også være greit å undersøke.

Har sjekket overnattingsplass. Håper på fine høstfarger. De har ikke kommet ennå.

Leiter som bare det på nettet, men finner ikke så veldig mye. Skal ringe overnattingsstedet og spørre om de har kart og mer info :)

Skrevet
Du kan evt. kjøpe kart hos DNT.

Ja, kart må vi ha :)

Driver og sjekker om mat nå. Veldig dyrt med mat der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...