Gå til innhold

Lekser

Gjest Skolemor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor lenge mener dere en 9-åring skal sitte med leseleksene? Elevene i klassen får ulike stykker å lese, derfor er det ikke sammenlignbart å si at de skal lese

f. eks. 3 ganger. Sønnen min er flink og rask og får derfor ofte lange stykker, blir jo for mye å lese alt 3 ganger da, i forhold til andre i klassen som bare har noen få sider. Jeg ser derfor mer på tiden det tar enn at han absolutt skal lese så og så mange ganger, hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en på 8 som er ganske flink å lese. De har som regel 1 side i leseboka hver dag, med litt varierende tekst mengde. De skal vel egentlig lese 3 ganger, men jeg nøyer meg i grunnen med 2. Gutten min hadde nok blitt frustrert om han skulle lese samme greia igjen og igjen. Men selvsagt synes jeg at de som strever med en tekst og ikke får med seg sammenhengen en gang i hva de leser, så bør man kanskje ta seg bedre tid ( jeg har hatt en av den sorten og ;) ) Da brukte jeg gjerne å lese i kor med barnet første gangen for at hun skulle få med seg handlingen i stykket. Da ble det straks både lettere og mer interesant for henne å lese alene etterpå.

Man bør nok vurdere hvert enkelt barn, om de trenger å lese 1,3 eller enda flere ganger ;)

Skrevet

Takk for svar! Er nok ganske enig med deg! Sønnen min leser så bra som bare det og dermed har han som sagt lengre leselekse enn flere av vennene sine, derfor leser han ikke alt 3 ganger. Jeg er nøye med å følge med på at han retter opp selv det han leser feil og at han har forstått teksten. :)

Skrevet
Hvor lenge mener dere en 9-åring skal sitte med leseleksene? Elevene i klassen får ulike stykker å lese, derfor er det ikke sammenlignbart å si at de skal lese

f. eks. 3 ganger. Sønnen min er flink og rask og får derfor ofte lange stykker, blir jo for mye å lese alt 3 ganger da, i forhold til andre i klassen som bare har noen få sider. Jeg ser derfor mer på tiden det tar enn at han absolutt skal lese så og så mange ganger, hva gjør dere?

Vi gjør det slik at barna leser inni seg 2 ganger, og leser høyt en gang.

Ellers skal ikke barna sitte MER enn en time om dagen med lekser, men 30-45 minutter er akseptabelt når han er 9.

Min datter gjør unna på 30 minutter det sønnen brukte 90 minutter på...

Opplever du at han har for mye lekser, så snakk med læreren for å få redusert mengden.

Skrevet

Jeg kan tenke meg han sitter ca. 45 minutter til sammen med leksene sine. (Noen ganger litt kortere). Det synes jeg er helt greit. Tror nok ikke han er mottakelig for noe særlig mer etter det. Men "problemet" er at kameraten har mindre leselekse, er raskere ferdig og kommer på døra etter kort tid, ferdig med lekser og blid som ei sol. (Jeg vet ikke hvor seriøst de leksene hans blir gjort da men). Men da virker det som om vi har en ganske normal "leksetid". Takk for svar igjen! ;)

Skrevet

På skolen vår skulle de i andre klasse lese i 10 minutter. I tredje klasse, skal en lese leksen i 15 minutter. Mine barn får lest både 4 og 5 ganger på 15 minutter, og det kan bli litt kjedelig... De har en side lesing til hver dag, og det varierer med mengden skrift på sidene.

Ceca ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...