Gjest *Just-Me* Skrevet 11. september 2006 #1 Skrevet 11. september 2006 Trenger litt hjelp til hva jeg bør gjøre.... Snakket med lånekassen utallige ganger men får egentlig aldri svar på det jeg spør om. Saken er: jeg går på fjernundervisning og jeg blir ferdig med skoledelen nå i november og tar ta et par eksamner. Har en eksamen igjenn som jeg må ta til våren 07. Er jeg da student etter nov i år og frem til eksamen i 07? Jeg må jo lese på eksamensfaget, men er ferdig med opgavene til skolen osv. Lånekassen mente at nei da var jeg ikke student. Greit nok. Kan man søke seg på en skole eller et studium, bli tatt opp, og så søke permisjon pga fødsel med en gang? og så melde seg av det studiumet uten å egentlig ha begynnt på det? Det som er poenget mitt her er å få utnyttet med av fødselstipendet. Litt kipt å bli ferdig som student like før termin å miste retten på fødselstipendet når det bare er snakk om så få uker til og fra..... Hva er mest lurt av meg å gjøre? De eksamene jeg skal ha nå i nov kan jeg jo og utsette til våren, men føler det blir tungt å måtte ta så mange eksamner da når jeg har en baby på 4 mnd...
Krista83 Skrevet 11. september 2006 #2 Skrevet 11. september 2006 Skal du ta en eksamen, så må du jo betale semesteravgift til skolen hvertfall, så da er du vell student??? Er dette en konteeksamen eller lign så kan det være litt annderledes.
Gjest *Just-Me* Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Ja jeg må jo betale eksamensavgift. Må ta eksamen som privatist.... men lånekassen sier at jeg ikke er student visst jeg fullfører skola og noen eksamner nå før jul, for da gjenstår bare en eksamen til våren og jeg er jo ferdig på skolestedet liksom....
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Du er ikke student så lenge du skal ta privatisteksamener. Du må være innskrevet på en skole/kurs det aktuelle semesteret. Du hadde jo kunnet vente med å ta eksamenene til våren -09 også..;-) Jeg startet på kurs (privatskole) i august 2002, og fikk permisjon derfra etter ca. en uke. Hadde da termin i oktober 2002. Jeg startet på kurset på nytt i august 2003. Fikk da fødselsstipend fra Lånekassen. Det forutsatte da at jeg hadde fått innvilget stipend/lån for det skoleåret. Jeg hadde allerede studert i 2 år ved skolen, så derfor hjalp de meg litt. :-)
Gjest *Just-Me* Skrevet 12. september 2006 #5 Skrevet 12. september 2006 Er bare så kipt å miste de tusenlappene jeg har krav på som student siden jeg blir ferdig student rett før termin.
diddi Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Ta eksamnene i høst og meld deg opp til et fulltidsstudium, som du får permisjon fra, i vårsemesteret. Så avlegger du den ene eksamenen du hadde tenkt til om våren og forlenger permisjonen slik at du er registrert som fulltidsstudent men i permisjon også neste høst. (slik at du får utnyttet de ti månedene med fødselsstipend etter fødsel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå