Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å jobbe på sykehus -ikke i et typisk pleieyrke som lege eller sykepleier, men alikevel helserelatert. Forslag til hva jeg burde titte på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lion Queen_*
Skrevet
Jeg kunne tenkt meg å jobbe på sykehus -ikke i et typisk pleieyrke som lege eller sykepleier, men alikevel helserelatert. Forslag til hva jeg burde titte på?

Kanskje ernæringsfysiolog hadde vært noe, eller enn sånn person som

går rundt med en tralle og tar blodprøver....biokjemiker eller no?? :forvirret:

Legesekretær,(på poliklinikk f.eks.)Førskolelærer på barneavdeling.

Tror nok mulighetene er mange som ikke handler om direkte pleie,behandling,på et sykehus.

Oppsøk en yrkesveileder da vel,ikke lett å finne frem i jungelen av

profesjoner og yrkesvalg!!

Masse lykke til :)

Skrevet

Klinisk ernæringsfysiologer kan jobbe på sykehus med ernæringsrelaterte spørsmål og "behandling" av syke ved hjelp av mat. Desverre er det et skyhøyt snitt for å komme inn på ernæring på UiO da de tre første semestrene er felles med medisin, og alle som ikke kommer inn på medisin søker seg inn på ernæring, og hopper over på medisin etter 3 semestre.. Så i snitt er det vel bare 5-6 årlig som fullfører bacheloren årlig, og for å bli klinisk ernæringsfyiolog så må man ha master, og siden det er 3 retninger å velge mellom så er det enda færre som blir kliniske ernæringsfysiologer.. Veldig dumt for de som faktisk har lyst å studere ernæring, men som blir skviiiset ut av legestudenter :(

Skrevet

Tja, det er jo mange som jobber på sykehus utenom lege/sykepleier/hjelpepleier, for eksempel:

Radiograf

Bioingeniør

Helsesekretær

Sosionom

Fysioterapeut

Ergoterapeut

Portør

Kjøkkenpersonale

Renholdspersonale

Postassistent (jobber på kjøkkenet etc på avdelingen)

• 2 uker senere...
Skrevet

hei hei.. :sjenert:

Hva med ambulansefag?

Det er jo et helserelatert å ikke minst variabelt yrke:)

Skrevet
eller enn sånn person som

går rundt med en tralle og tar blodprøver....biokjemiker eller no?? :forvirret:

Bioingeniør! Ingeniør! :sur: *dødelig fornærmet* :erter:

Skrevet

jeg utdanner meg til radiograf. synes dette er et spennende yrke innenfor helse. man slipper unna de typiske pleieoppgavene som sykepleierne har, samtidig som man får jobbe med mennesker, helse og en del tekniske saker :) litt sykepleier må man være noen ganger,f.eks hjelpe pasienter på do, tørke opp både blod,oppkast og avføring. Men slipper de tyngre oppgavene som stell og pleie...

Skrevet
jeg utdanner meg til radiograf. synes dette er et spennende yrke innenfor helse. man slipper unna de typiske pleieoppgavene som sykepleierne har, samtidig som man får jobbe med mennesker, helse og en del tekniske saker :) litt sykepleier må man være noen ganger,f.eks hjelpe pasienter på do, tørke opp både blod,oppkast og avføring. Men slipper de tyngre oppgavene som stell og pleie...

???? den var god, for det er jo bare å tørke opp blod og oppkast og tørke pasienter på do vi sykepleiere gjør... hehe ... . . den var god :ler:

Skrevet
Bioingeniør! Ingeniør! :sur: *dødelig fornærmet* :erter:

En bioingeniør er vel egentlig ikke en ingeniør..

Skrevet

Visst er bioingeniøren en ingeniør!!! Derav tittelen. Tidligere kalt biokjemiker. En bioingeniør er like mye en ingeniør som alle andre ingeniører som er tilknyttet NITO.

Skrevet

NITO = fagforening for ingeniører med tre-årig(eller mer) høgskoleutdanning. ;)

Skrevet

Har bioingeniører like mye matte og fysikk som de på ingeniørhøyskolen?

Gjest _zymelin_*
Skrevet
???? den var god, for det er jo bare å tørke opp blod og oppkast og tørke pasienter på do vi sykepleiere gjør... hehe ... . .  den var god  :ler:

Det var ikke det jeg skrev,hvis du leser svaret mitt engang til så skjønner du kanskje hva jeg mente. Vet godt at sykepleiere ikke bare tørker blod/avføring osv. Har jobbet både på kirurgisk og medisinsk avdeling så jeg føler jeg vet hva en sykepleiers arbeidsoppgaver er.

Skrevet

Jeg er bioingeniør og gikk på ingeniørhøgskolen. Ikke alle ingeniører har like mye matte og fysikk. Det er jo alt etter hva som er nødvendig for yrket. Av fagene jeg hadde, kan jeg nevne generell, organisk og analytisk kjemi, biokjemi, matte, medisinsk laboratorieteknologi, genetikk, instrumentering... I høyeste grad ingeniørfag etter min mening.

Skrevet

Å herregud... Aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt denne diskusjonen her. Nei, vi har ikke alle de realfagene som er mer eller mindre felles for de andre ingeniørutdanningene, men til gjengjeld har vi avsindig mye kjemi/biokjemi og statistikk. Vi faller nok litt mellom helsefagstolen og ingeniørstolen, men tittelen er ingeniør, vi er med i NITO - er ikke det ingeniør "nok" for deg? :klø:

Skrevet
hei hei.. :sjenert:

Hva med ambulansefag?

Det er jo et helserelatert å ikke minst variabelt yrke:)

Men de jobber som regel ikke inne på sykehus da, og har i stor grad pleieoppgaver.

Skrevet

Det er ikke helt sant. Skjer det at en pasient trenger "mer sykepleie" enn det som du har ramset opp her, så blir det radiografens ansvar så lenge det skjer på radiologisk avdeling. Nå lærer dere så mye sykepleie at dere trenger bare et påbyggingsår for å bli sykepleiere...

Gjest Gjest_zymelin_*
Skrevet
Det er ikke helt sant. Skjer det at en pasient trenger "mer sykepleie" enn det som du har ramset opp her, så blir det radiografens ansvar så lenge det skjer på radiologisk avdeling. Nå lærer dere så mye sykepleie at dere trenger bare et påbyggingsår for å bli sykepleiere...

Kan man bli sykepleier med et påbyggingsår?? Selv om vi har noen sykepleieprosedyrer o.l i studiet så føler jeg at det trengs mye mer enn et år for å kunne kalle seg både sykepleier OG radiograf. Hvor kan man ta dette påbyggingsåret da? Høyskole? Har ikke hørt noen som har nevnt dette før skjønner du.

Er klar over at det er radiografens ansvar å ha omsorg for pasienter mens der er på radiologisk avd,men at vi ikke har oppgaver som stell o.l som man har på en sengeavdeling, var bare det jeg prøvde å få frem ;)

Skrevet
Kan man bli sykepleier med et påbyggingsår?? Selv om vi har noen sykepleieprosedyrer o.l i studiet så føler jeg at det trengs mye mer enn et år for å kunne kalle seg både sykepleier OG radiograf. Hvor kan man ta dette påbyggingsåret da? Høyskole? Har ikke hørt noen som har nevnt dette før skjønner du.

Er klar over at det er radiografens ansvar å ha omsorg for pasienter mens der er på radiologisk avd,men at vi ikke har oppgaver som stell o.l som man har på en sengeavdeling, var bare det jeg prøvde å få frem  ;)

Ja, en tregner bare et tilleggsår, men jeg vet ikke hvor dette tilbys. Jeg har ikke tatt tilleggsåret, men av mine tidligere høgskolelærere brukte det som et eksempel for å vise hvor mange sykepleieoppgaver en radiograf skal kunne på egenhånd. Og illustrasjonen av dette er god, for radiografene som utdannes i dag tar sikte på å klare seg mer selvstendig, og å kunne ivareta en pasients fysiske og mentale helse. Mest naturlig er det nok å få et slikt tilleggsår på en høgskole, men problemets natur ligger nok også i hvorvidt det er gjennomførtbart å legge slik utdanning til rette, så det er ikke rart at det ikke reklameres for dette.

En sengeavdeling har mange varierte oppgaver, og en radiograf skal kunne de grunnleggende prinsippene av dette. Det vil si at radiografer skal kunne skifte sengetøy ved "ulykker" etter undersøkelser, kunne skifte bandasjer på sår hvis de faller av, tørke opp avføring/urin hvis pasienten har et uhell (samt å tørke opp på gulvet) og lignende oppgaver. Vanligvis ankommer sengeliggende pasienter sammen med en sykepleier, og da skal radiografen bistå sykepleieren i arbeidet (hjelpe til) og ikke bare stå passivt ved siden av å se på. Likeledes skal sykepleiere bistå radiografer i deres arbeid ved bildetaking (som å holde en pasient) uten å ta over undersøkelsen. Det siste kan være vanskeligere da sykepleiere ikke alltid forstår vitsen med radiografens rutiner, så det hender ofte at radiografer må hjelpe hverandre i disse tilfellene fremfor å få hjelp fra sykepleiere.

Poenget er ikke at en skal kunne kalle seg radiograf og sykepleier i en arbeidstittel. Kort sagt er poenget nå å bli kvitt radiografer som sender tilbake pasienter som ligger i egen avføring i sengen med åpne og udekte sår, da dette ikke tjener pasientens helse. Og det finnes mange radiografer "av den gamle skolen" ute i landets sykehus i dag, som ikke ivaretar jobben tilstrekkelig.

Skrevet (endret)

Ang Ambulanseutdannelsen:

Men de jobber som regel ikke inne på sykehus da, og har i stor grad pleieoppgaver.

Er selv midtveis i ambulanseutdanningen, og det er "pleieoppgaver" i den forstand av hva sykepleier å hjelpepleiere har.

Skjønner ikke hvordan du kan sammenligne det en gang!

Å det er mange ambulanse tjenester som er knyttet opp mot sykehusene.

Anbefaler denne utdanelsen på det sterkeste da det er en kjempegivende og variabel jobb. Man lærer noe nytt hver eneste dag, å det er vel et yrke man ikke blir utlært i.

Endret av City_girl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...