Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #1 Skrevet 10. september 2006 Jeg blir om et år bachelor, men vurderer å begynne på en ny bachelorgrad i samfunnsøkonomi når jeg er ferdig med det studiet jeg nå holder på med. Pga overlapp av fag vil jeg bare trenge 1,5-2 år for å oppnå dette. Men er det verdt å bruke tid på? må man egentlig gå helt til master for å få uttelling? Vurderer også master innenfor det emnet jeg nå har begynt på, men det ser jeg som mindre sannsynlig pga diverse årsaker. Så hva tror dere, blir man noe særlig attraktiv på jobbmarkedet av en bachelor i samfunnsøkonomi, og hvilke jobber kan man i så fall være aktuell for? Og er det egentlig noe vits å ha to bachelorgrader, vil arbeidsgivere sette pris på bredden man har, eller er det eneste som er viktig at man har master? Og i mange jobbannonser står det "min 4 eller 5 års utdannelse". Tenker de da at man må ha avlagt en master, eller tenker de at de med 2 bachelorgrader kan være aktuelle?
Gjest gjest1 Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Utdanning vil jo aldri være et minus, og jeg kommer selv til å ende opp med to bachelorgrader (+ en master) og ser på dette som et pluss for meg. Hvor vidt du kommer til å få større muligheter ved å ta en bachelor til avhenger litt av hva den andre graden din er i. Økonomi vil i veldig mange sammenhenger være et pluss, men det er selvsagt enkelte fag det passer bedre sammen med enn andre. I utgangspunktet skulle jeg tro at du vil komme lengre med en bachelor med påfølgende master enn med to bachelorgrader, men om det ikke er et alternativ så kan selvsagt to bachelorgrader være greit. Jeg hadde isåfall tatt meg en tur til studieveiler og hørt hva de mener om saken, og hvilke karrieremuligheter det gir. Jeg kjenner flere samfunnsøkonomer, en i bank, en jobber for Statoil, en i et meglerfirma.. så det er litt forskjellig en kan ende opp som.
Gjest LilSweetie Skrevet 11. september 2006 #3 Skrevet 11. september 2006 Jeg har også tenkt å ta samfunnsøkonomi som andre bachelorgrad! Men jeg har master i tillegg. Jeg er sikker på at det vil virke positivt, og mange arbeidsgivere ser særlig positivt på økonomiutdannelse. Men hvis det står 5 års utdannelse, ville jeg dro at de sikter til en master, og at to bachelorgrader i utgangspunktet ikke er det de er ute etter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå