Gå til innhold

Jeg skal på studietur til Berlin :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jepp, studietur med teatervitenskap-gjengen. Noen av dem hvertfall! Til dere som har vært der, kan dere fortelle litt om byen?? Jeg gleder meg :hoppe:

Videoannonse
Annonse
Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Har vært i Berlin mange ganger. Det er en av mine yndlingsbyer.

Hvilken måned skal du dra, og hvor lenge skal du være der?

Skrevet

juhuuuuuu......... ingen som vil ta på seg å fortelle litt om sine personlige opplevelser fra Berlin? ;)

Neivel....... :sjenert:

Gjest LilSweetie
Skrevet

Berlin er kjempebra! :-D Masse bra cafeer og puber, små spennende butikker med en blanding av nytt og brukt osv. Käthe Kollowitz-museet var veldig fint, det ville jeg fått med meg hvis jeg var deg! Det jødiske museet der er utrolig stort og påkostet, og også interessant.

En morsom turistting: Dunkelrestaurant, der man spiser i stummende mørket. Annerledes opplevelse, der man brukte de andre sansene på en ny måte.

Jeg har vært i Berlin flere ganger, og liker byen kjempegodt! :)

Skrevet

Vi var på klassetur i Berlin da jeg gikk på videregående i år 2000. Falt virkelig for den byen og vil absolutt dra tilbake en gang! Siden det var klassetur var vi på masse sightseeing. Vi var på omvisning i bl.a riksdagsbygningen, byvandring, besøk i konsentrasjonsleir (Sachsenhausen tror jeg den het), og dagstur til Polen. Vi var også en dagstur til en by med et nydelig slott som het schloss sans schoi eller noe sånt. Har aldri sett en så fin liten by før, dumt jeg ikke kommer på hva den het. Vi så rester av Berlinmuren og Checkpoint Charlie-museet og fjernsynstårnet som jeg tror lå på Alexanderplass. I sentrum var det masse kjøpesentre og kule klesbutikker. Vi spiste på forskjellige restauranter hver kveld, og det var billigere før øl enn for mineralvann, haha! Vi kom oss ikke inn på noen diskoteker siden vi var 19 år da, så vi hang på puber og hadde det riktig trivelig. Anbefaler deg å dra på biblioteket og låne et par reisehåndbøker om byen, jeg fikk mye mer igjen av oppholdet synes jeg, siden jeg visste en del om byen vi besøkte, i forhold til andre byer jeg har vært i der jeg ikke har lest reisehåndbøker før jeg dro. Prisnivået var lavere enn i Norge, spesielt på mat og drikke. Alkohol var billig. Vanskelig å finne en matbutikk a la Rema/Rimi, der de solgt mye forskjellige varer på en plass. Vi måtte til bakeren for å kjøpe brød, til kjøttbutikken for å kjøpe salami etc, og til en ostebutikk for å kjøpe ost. Litt kronglete, men sjarmerende. :)

Skrevet

Tusen takk for svar!!!!!!!! :) Jeg gleder meg definitivt til å dra!!

Gjest LilSweetie
Skrevet

Hva slags program har studieturen din?

*nysgjerrig og ute etter gode ideer til neste Berlin-tur :) *

Skrevet

Vi har ikke fått et program enda. Men vi skal selvsagt besøke en haug med museer og teatre. Kommer med oppdatering, vi får snart mer info :)

Gjest beekeeper
Skrevet (endret)

Jeg var på gjennomreise på en skoletur og da stoppet vi i Berlin og skulle være der i en time. Vi satt på en resturant å spiste, så ser vi plutselig ute på gata en gjeng med nazister som flyr på en annen gjeng, og en politimann som står der helt stakkarslig og prøver å orden opp i alt bråket! :overrasket: Det var det jeg så av Berlin, liksom..

Men du må opp i tårnet! Det skulle visst være konge..

Endret av beekeeper
Skrevet
Jeg var på gjennomreise på en skoletur og da stoppet vi i Berlin og skulle være der i en time. Vi satt på en resturant å spiste, så ser vi plutselig ute på gata en gjeng med nazister som flyr på en annen gjeng, og en politimann som står der helt stakkarslig og prøver å orden opp i alt bråket!  :overrasket: Det var det jeg så av Berlin, liksom..

:overrasket: Oj.... ja, det vil jeg ikke se.... Men oppi tårnet skal jeg :)

Skrevet
Jeg var på gjennomreise på en skoletur og da stoppet vi i Berlin og skulle være der i en time. Vi satt på en resturant å spiste, så ser vi plutselig ute på gata en gjeng med nazister som flyr på en annen gjeng, og en politimann som står der helt stakkarslig og prøver å orden opp i alt bråket!  :overrasket: Det var det jeg så av Berlin, liksom..

Ja, vi opplevde noe lignende i Berlin. Og ikke minst i Krakow. Ganske skremmende!

Skrevet

Få med deg Sony-senteret ved Potzdamer Platz. Eg gigantisk fantastisk fint nytt high-teck bygg med masse kule restauranter og barer. Anbefales på kveldstid, då vil en få med seg at taket skifter farge.

Minnesmerke for jødene. Åpnet i fjor, veldig kontroversielt og interessant minnesmerke.

Alexander Platz - her er prisene lavere enn rundt Potzdamer platz.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Time Out har en veldig bra guide om Berlin, som vi har brukt aktivt når vi er der. Du må gjerne låne min dersom du ikke har den selv, men den er fra 2002. Send meg evnt en PM med adressen din, så skal jeg få sendt den.

Vi liker oss veldig godt på Hackesher Markt, et område med mye unge mennesker. Der er mange stilige restauranter, cafeer, puber og utesteder.

Vi trives best i området Prenzlauer Berg og Mitte. Her har du egentlig alt du trenger. Kule utesteder og restauranter, stilige butikker, konsertscener, etc.

En tur til Sachenhausen er absolutt å anbefale, men det ligger en togtur unna. Men verdt å få med seg!

Å dra i toppen på Fernsehturm på Aleksanderplatz er en morsom ting å gjøre.

Området Kreutzberg opplever du litt av dersom du drar på det jødiske museet. Det er verdt å få med seg bare for å se bygningen, som er ganske spesiell.

For shopping anbefales ofte Kürfurstendamm. Jeg er litt uenig i at det er verdt å oppleve, med mindre du kun vil shoppe designmerker og fra de vanlige store kjedene. Det ligger imidlertid en kunsthandler her som heter Lumas (www.lumas.de) som har utrolig mye stilige bilder. Verdt å sjekke ut dersom du vil ha med noe stilig hjem. De har forøvrig også en butikk ved Hackesher Markt.

Dersom du vil på kino, er Hackeshe Höfe et godt alternativ. Her må du opp en masse trapper for å gå på kino, og det skal være en av de mest besøkte kinoene i Berlin. De skal også ha Berlins lengste bar. Viser mye utenlandske filmer, så der kan vi som trenger andre språk enn tysk gå, dersom de viser engelsk film (eller norsk).

Hvis det er fint vær, ville jeg sett om båtene fortsatt er aktive. De går fra Mitte, hvis jeg ikke husker helt feil. Bare følg elva, så finner du dem ;) . Det kan være en morsom opplevelse.

Ved kvelds- og nattetider ,ville jeg absolutt dratt til Hackesher Markt. Hackesher Höfe (en del av Markt), har en veldig kjent restaurant som jeg dessverre ikke husker navnet på, og hadde et kjent utested. S-bahn stasjonen heter Hackesher markt. Ellers ville jeg tatt banen til Rosa Luxenburg Platz, og gått litt rundt. Husker vi gjorde dette, og kom over en veldig god restaurant og stilig utested.

Men aller først, ville jeg startet turen med å sjekke på www.berlin.de, og sjekket ut om det skjer noe mens du er der. Vi opplevde en utrolig flott utendørs konsert i noen gamle ruiner med Eyrikah Baduh (eller hvordan man nå staver det). Var virkelig flott.

Det ble litt rotete, men jeg håper du likevel får noen ideer. Ha en kjempefin tur! Berlin er supert!

Ha en kjempefin tur!

Skrevet

Takk til gjest og Cosmic Girl:)

Utrolig snilt av deg, Cosmic Girl og ville låne meg guiden din. Time Out var en såpass bra tips at jeg kjøper guiden selv, tror jeg. Nettsidene så veldig bra ut :)

Nå gleder jeg mer enda mer, etter å ha lest innleggene deres!

Gjest Gjest igjen
Skrevet

Fjernsynstårnet er oppskrytt syns jeg. Dra heller til Reichstag. der har mulighet til å gå opp i glasskuppelen. Det er gratis og helt spesielt. Fra toppen har du utsikt over hele byen. Fantastisk. Åpent frå 8 til 22 hver dag.

Sjekk bilder herfra http://www.ferienwohnung-zimmer-berlin.de/...stag_berlin.htm

Dessuten, bilder fra Sony-senteret som jeg nevnte i mitt forrige innlegg http://www.flickr.com/photos/piet_musterd/77722833/

Skrevet

Reichstag så spennende ut. Må nok prøve litt av hvert, tror jeg. Aner ingenting om programmet til foreleseren min heller... håper vi får mye tid for oss selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...