Gå til innhold

Venner som barnevakt

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ja, jeg foretrekker faktisk at mine venner sier nei hvis de ikke kan, ikke har tid eller ikke har lyst til å gjøre noe for meg.

Men jeg oppfatter denne kommentare noe syrlig, har jeg rett? Tror du at jeg ikke vil gjøre mine venner noen tjenester bare fordi jeg ikke har lyst til å sitte barnevakt? I tilfelle er det feil.

Det er riktig oppfattet.

Hvis man strekker seg litt for å hjelpe andre, så kanskje andre gjør det samme for deg. Jeg snakker ikke om de som alltid forventer at andre stiller, men de som mer enn gjerne stiller for deg. Regner med at noen andre også har sånne venner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei svigerinne som har mange barn, mange mange for å si det sånn. Og ho spør meg ofte om å passe barna. Sa ja endel i begynnelsen men nå er jeg møkka lei det er ikk noe takk å få. PAsset bl annet 2-4 av ungene hennes da hun og mannen var å handlet 17 mai klær de var borte i 5 timer. Jeg fikk ikke gjort stort annet enn å passe ungene hennes den dagen, kipt siden det var en fri lørdag. Men er nåpr du har over 5 barn kan du ikke forvente at du og mannen kan stikke på shopping og turer i ny og ne og forvente at familien skal passe ungen hele tida. Vi har en gutt og har nesten aldri barnevakt, og svigerinnen min har passet han noen timer ei gang på 2-3 år

Har aldri spurt noen av mine venner om å være barnevagt men ville skjønt om de ikke ville. Synes det er litt annerledes om de har barn selv. Da kan det jo være ksoelig å få en ekstra av ogtil for selskapet skyld. men ville nok aldri spurt ei venninne om å sitte barnevagt en kveld mens jeg og forloveden gikk på byen eller noe, det hadde væørt uakseptabelt.

Skrevet
Det er riktig oppfattet.

Hvis man strekker seg litt for å hjelpe andre, så kanskje andre gjør det samme for deg. Jeg snakker ikke om de som alltid forventer at andre stiller, men de som mer enn gjerne stiller for deg. Regner med at noen andre også har sånne venner.

Hvordan skal jeg få deg til å forstå at jeg snakket om det å sitte barnevakt, ikke tjenester generelt? Spørsmålet mitt var ikke om en skal gjøre venner en tjeneste eller ei.

Skrevet

Jeg har spurt mine nærmeste venner fra tid til annen om å være barnevakt. Noen ganger pga viktige gjøremål/møter og er helt i beit for folk som kan passe barna, andre ganger for å komme meg en tur på byen med mannen min. Har aldri vært noe problem. Heldigvis er de vennene jeg har venner som kjenner meg godt, og vet hvor mye jeg trenger å ha en frikveld med gubben i ny og ne, og som unner meg det, og derfor passer barna for en kveld. Ikke er disse vennene særlig vant med barn, men de er glad i meg, og glad i barna mine,-heldigvis! Hadde vært kjedelig med venner som ikke brydde seg om det som er viktigst i livet mitt.'

Når det er sakt så tåler jeg et nei, og maser heller ikke i utide. Dessuten har jeg flyttet nærmere foreldrene våre, så nå er det de som passer barna, men jeg er utrolig glad for at mine venner så behovet og gadd å hjelpe meg med barnepass, selv om de helt garantert hadde morsommere ting de kunne tenke seg å gjøre de timene... :)

Skrevet
Hvordan skal jeg få deg til å forstå at jeg snakket om det å sitte barnevakt, ikke tjenester generelt? Spørsmålet mitt var ikke om en skal gjøre venner en tjeneste eller ei.

Det er forskjellig man trenger hjelp til. Noen trenger hjelp til barnevakt, andre til flytting. Det handler bare om å strekke seg litt for hverandre. jmf. innlegget over...

Skrevet

en må nesten kjenne sine egne venner. De som sier at de ikke vil (ikke at det ikke passer, men at de ikke vil, generelt) bør ikke bli spurt flere ganger, og en skal selvsagt ikke "utnytte" noen, men noen vil se på dette som en glede, andre orker ikke. en får tilpasse seg?

Enig :) det er jo greit nok at det er en tillitserklæring eller at man gjør hverandre tjenester som venner, men like viktig er det vel at man kjenner andres grenser? Har ikke barn selv, men blant våre venner er det både folk som sikkert gjerne ville _tilbudt_ seg å være barnevakt, og folk som ville gjort det meste for å slippe unna. Jeg tror vi kjenner lusa på gangen, men hva med å snakke om problemstillinga før man spør ved gjentatte anledninger?

Skrevet

Vær mot andre som du selv ønsker andre skal være mot deg.

Jeg ville vært barnevakt/hjulpet til med bursdagsfeiring (skal det i dag...)/flyttelass/utvask eller annet da jeg håper at når jeg spør sier mine venner ja tilbake. ;)

Synes vi er generelt for opptatte med våre egne ting jeg. :sjenert:

Mayamor

Skrevet

Hva med å hjelpe vennene sine med saker og ting uten å vente noe tilbake? Skal man bare hjelpe til for å opprettholde gi og få-balansen, eller kanskje bare fordi du vil være snill med vennene dine?

Skrevet

Jeg har sittet barnevakt for venner og gjør det gjerne igjen :) vil selvsagt ikke ha noe for det, en vennetjeneste er en vennetjeneste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...