Gå til innhold

Allergi og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det hunder som folk med pelsdyrallergi ikke reagerer på?

Skal kanskje skaffe oss hund, men har en i familien som er allergisk mot pelsdyr :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen hundearter som er "allergisikre", alle hunder produserer allergener. Men det er individuelle forskjeller, og noen reagerer ikke/lite på enkelte raser. Du kan jo kanskje høre med familiemedlemmet ditt om h*n har noen erfaring med dette?

Skrevet

Ikke å anbefale dessverre... Jeg har hatt mange runder med legen min om akkurat det her, men han sier det er meget risikofylt å skaffe seg noe man er allergisk for. Man risikerer å bli hyperallergisk mot alt som hund "krysser med" - kryssallergi + hunden. I verste fall kan man også risikere å utvikle anafylaksi (allergisjokk) mot hunden, og dette er virkelig ille reaksjoner.

Dette utvikler seg over år så uansett om man føler at man tåler enkelte hunder forandrer dette gjerne seg når man tilbringer mye tid med hunden.

Dukker etter all sannsynlighet en allergivaksine opp om 5-10 år så det beste er å vente til den kommer :)

Allergivaksine

Skrevet
Dukker etter all sannsynlighet en allergivaksine opp om 5-10 år så det beste er å vente til den kommer :)

Allergivaksine

Gode nyheter: Hvis du ser etter så er artikkelen skrevet i 2002, det vil si at vaksinen kan være her i løpet av 2008. Firmaet som utvikler den heter Resistentia, og den siste pressemeldingen fra dem sier at vaksinen har fungert som den skal hos forsøkspersonene og at de skal trappe opp ferdiggjøringen av den. :)

Skrevet (endret)

Jepp det gjør det!! :) Jeg hadde en allergisk samboer, og vi kjøpte oss portugisisk vannhund. Han reagerte aldri på den hunden, eneste var at vi måtte bade henne når hun hadde lekt med andre ikke-allergivennlige hunder. Gikk kjempebra, og han er rimelig allergisk altså!

Andre allergivennlige hunder:

coton de tuelar

bichon frisé

pudler

og flere også, kommer ikke på i farta. Anbefaler å teste ut først. mange oppdrettere låner ut en hund i noen dager, så dere får testet ordentlig ut om den som er allergisk tåler rasen.

Etter at vi skaffet oss hunden så begynte min samboer og tåler andre hunder bedre også faktisk. før kunne han ikke være i hus med en hund en gang, nå merker han ikke noe til det så lenge han ikke klapper hunden.

Endret av Taxi
Skrevet

Jeg tåler ingen av de ovennevnte, og jeg er langt i fra ekstrem når det kommer til hundeallergi så det er stor sjanse å ta. Man risikerer og måtte gi fra seg hunden, og det er smertelig vondt... har erfaring med nettopp det...

Skrevet

I familien min er det mange allergikere, og da vi bestemte oss for å kjøpe hund falt valget på en schnauzer. De er veldig allergivennlige og røyter ikke så lenge du er flink til å stelle pelsen (ca. en gang i uka).

Skrevet
I familien min er det mange allergikere, og da vi bestemte oss for å kjøpe hund falt valget på en schnauzer. De er veldig allergivennlige og røyter ikke så lenge du er flink til å stelle pelsen (ca. en gang i uka).

Røyting ha rlite å si da de fleste reagerer på hundeepitelet, og det kan flasse av uten at hunden røyter mye.

Skrevet

Canis rater forresten ikke denne hunden som allergivennlig en gang, eller?? :klø:

Skrevet

Schnauzer er gunstigere for en allergiker enn f.eks. golden retriever og settere og sånn, men den regnes ikke for allergivennlig nei. Portugisisk vannhund regnes for en av de mest allergivennlige rasene. ikke røyter de, ikke har de underull eller fettlag. Oppdretteren min selger stadig vekk til skikkelig allergiske mennesker, og det går jo alltid bra. Anbefaler bare å teste ut først, da ting kan være individuelt. men klarer ikke helt å forstå folk som sier at inegn hunder er allergivennlige bla bla bla. har dere testa ut ALLE allergivennlige raser??? jeg fikk et h... da jeg hadde med meg hunden min på toget en gang fordi det var en allergisk person der. hun ble helt hysterisk og krevde omtrent at vi gikk av toget. Jeg forklarte at det var en allergivennlig hund, og fikk surt tilbake "det finnes ingen allergivennlige hunder". men etter et par timer måtte damen medgi at hun kjente ingenting, og hun kom til og med bort og hilste på hunden min. jøss, jeg merker ingenting jeg sier hun. det var rart.

Det synes ikke jeg :)

Skrevet

Folk får velge å hva de vil, men jeg anbefaler å ta kontakt med lege først. Virkningene kan komme etter man har levd med hunden i feks 8 år, og da kan de bli meget kraftige og.

Jeg har reagert på alle såkalte allergivennlige raer, og jeg er som sagt ikke hyperallergisk. Begynner kun å klø i øyne + litt utslett på hud.

Skrevet
Folk får velge å hva de vil, men jeg anbefaler å ta kontakt med lege først. Virkningene kan komme etter man har levd med hunden i feks 8 år, og da kan de bli meget kraftige og.

Jeg har reagert på alle såkalte allergivennlige raer, og jeg er som sagt ikke hyperallergisk. Begynner kun å klø i øyne + litt utslett på hud.

ja, for en lege ville helt klart han anbefalt det :forvirret: hadde nok ikke gått til lege jeg, for da hadde jeg helt klart blitt fraråda det. jeg er så glad i hunder at dersom jeg hadde blitt allergisk vet jeg at jeg hadde hatt hund for det, og heller gått på medisiner. men meg om det. jeg har i hvert fall levd med allergisk samboer og hund jeg, så det er absolutt håp for en allergiker som vil ha hund synes jeg. synes det blir feil å slakte det med en gang....

Skrevet

Hunder er livet mitt, hadde jeg kunnet velge hadde blitt veterinær.

Medisiner stopper ikke reaksjonen som skjer i kroppen, men de hindrer symptomene. Da de ikke stopper reaksjonene vil kroppen fortsette å bli mer og mer allergisk.

Ettersom en allergivaksine snart kommer på markedet synes jeg man kan vente med å skaffe hund noen år slik at man ikke ender opp med å måtte gi bort hunden. Det sparer både eieren og hunden for mye smerte.

Skrevet
Hunder er livet mitt, hadde jeg kunnet velge hadde blitt veterinær.

Medisiner stopper ikke reaksjonen som skjer i kroppen, men de hindrer symptomene. Da de ikke stopper reaksjonene vil kroppen fortsette å bli mer og mer allergisk.

Ettersom en allergivaksine snart kommer på markedet synes jeg man kan vente med å skaffe hund noen år slik at man ikke ender opp med å måtte gi bort hunden. Det sparer både eieren og hunden for mye smerte.

jammen kjære vene, i de fleste tilfeller går det jo bra med en allergivennlig hund?!??!

Skrevet
jammen kjære vene, i de fleste tilfeller går det jo bra med en allergivennlig hund?!??!

Jeg har møtt maaange motsatte tilfeller. Hvor mange annonser leser du ikke om at man selger hund pga allergi??

Skrevet

Som sagt, dette er individuelt.

Jeg synes at man kan vente til det kommer en vaksine, men folk gjør så klart hva de vil. :)

Jeg uttrykker bare min mening som bygger på mine erfaringer. :-D

Forventer ikke at noen skal følge anbefalingene mine heller.

Skrevet

Og en annen ting jeg synes blir feil ved å skaffe seg en såkalt "allergivennlig" hund er at man bare skaffer seg den rasen pga den ene kvaliteten, og ikke på bakgrunn av hva faktisk hunden trenger av stimuli osv.

Synes det blir feil å velge rase på et sånt grunnlag.

Skrevet
Jeg har møtt maaange motsatte tilfeller. Hvor mange annonser leser du ikke om at man selger hund pga allergi??

men da har de kjøpt en ikke-allergivennlig hund, og ikke visst om allergi eller ikke vært allergiske enda og så gått på en smell. dersom det er gjennomtenkt og prøvd ut så ender det sjelden sånn.

Skrevet
Og en annen ting jeg synes blir feil ved å skaffe seg en såkalt "allergivennlig" hund er at man bare skaffer seg den rasen pga den ene kvaliteten, og ikke på bakgrunn av hva faktisk hunden trenger av stimuli osv.

Synes det blir feil å velge rase på et sånt grunnlag.

Jepp, jeg sleit veldig med rasevalg, for jeg ønska meg egentlig en golden... men da jeg ble kjent med portisen så falt jeg pladask, og det passa bra det også. så jeg var heldig :)

Skrevet
men da har de kjøpt en ikke-allergivennlig hund, og ikke visst om allergi eller ikke vært allergiske enda og så gått på en smell. dersom det er gjennomtenkt og prøvd ut så ender det sjelden sånn.

Men blir likevel feil å velge hund ut i fra egenskapen at den er "allergivennlig" og, synes jeg. Vil man det beste for helsa si venter man i 5 år til vaksina kommer.

Men som sagt, dette er mitt valg, og deler kun erfaringene mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...