Gå til innhold

spiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å sette inn en hormonfri spiral - kan noen fortelle meg litt om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du slipper å gjøre det selv ;)

Nei, det er ingen big deal. Det er kjappt og greit, noen ganger kan man kjenne et lite stikk.

Det hender mannen kjenner trådene under samleie, men da går du til legen og får kuttet trådene litt til.

Det er greit å si ifra at du skal ha satt i spiral når du bestiller time for å være sikker på at de har det liggende. Hormonspiral må mange leger bestille, har jeg skjønt.

Så er det vel noen som ikke vil sette inn spiral på unge jenter som ikke har født. Men snakk med legen din, kanskje du har bedre grunn for å ha spiral enn legen har for at du ikke skal ha.

Skrevet

Jeg har født, så den er ikke noe problem..

Tenker mer på blødningsforstyrrelser, etc. bivirkninger altså...

Grunnen til at jeg ønsker å prøve dette er at jeg er allergisk mot p-piller/plaser osv..

Det virker som om jeg får sopp av kondomer ?!

Har en fast partner, så det er heller heldigvis ikke noe problem :)

Skrevet
Så er det vel noen som ikke vil sette inn spiral på unge jenter som ikke har født. Men snakk med legen din, kanskje du har bedre grunn for å ha spiral enn legen har for at du ikke skal ha.

Tror de aller fleste leger har fått med seg at det er en gammeldags holdning. Det er ikke noe grunn til å ikke sette spiral på jenter som ikke har født. Sjansen for å bli steril er så godt som ikke-eksisterende (Er det forresten bedre å bli steril etter å ha fått ett barn..?). Sterilitet ville uansett komme av en klamydia-infeksjon, og det burde man jo sjekke seg for ofte - spiral eller ikke.

Jeg er 23 selv, og har hatt spiral i 2 år nå. 2 deilige år :) Tålte ikke p-piller av noe slag, og pessar blir for tungvindt.

Jeg var redd for at jeg skulle blø mer og lengre, men det har ikke skjedd. Men får litt mer menstruasjonssmerter nå enn før.

Skrevet
Tror de aller fleste leger har fått med seg at det er en gammeldags holdning. Det er ikke noe grunn til å ikke sette spiral på jenter som ikke har født. Sjansen for å bli steril er så godt som ikke-eksisterende (Er det forresten bedre å bli steril etter å ha fått ett barn..?). Sterilitet ville uansett komme av en klamydia-infeksjon, og det burde man jo sjekke seg for ofte - spiral eller ikke.

Det er IKKE en gammeldags holdning! Men en helt reell sikkerhetsregel. Spør en ungjente som har opplevd at spiralen har grodd inn i vevet i undrlivet.

men TS, spiral er ok for mange. Men det er greit å være obs på to ting:

Hvis du allerede har smerter i forb. m mens, så blir disse gjerne kraftig forsterket m en kobberspiral.

Blødningene blir som regel mye større.

Men det er jo ingenting i veien for å prøve, og se om det passer for deg!

Skrevet

Sett bort fra faren for sterilitet, så vil de fleste lege ikke sette inn spiral på kvinner som ikke har født pga trang livmorhals.

På de fleste kvinner som ikke har født så må denne blokkes opp for å få inn spiralen og dette må gjøres på sykehus.

Skrevet

Jeg er ei jente på 18, fikk spiral når jeg var 17. Har ikke født eller noe, men det var ikke noe problem. Det var ikke vont å sette den inn. Jeg hadde en del smerter dagen etter. Det kjentes ut som mensensmerter. men etter det har det vert det beste prevansjonsmiddelet jeg har prøvd. Har ikke mensen og ikke noen plager med spiralen i det hele tatt. Er viskelig til å anbefale!! :klappe:

Skrevet
Sett bort fra faren for sterilitet, så vil de fleste lege ikke sette inn spiral på kvinner som ikke har født pga trang livmorhals.

På de fleste kvinner som ikke har født så må denne blokkes opp for å få inn spiralen og dette må gjøres på sykehus.

Dette er bare tull... Som sykepleier har jeg sett utallige ungjenter som ikke har født få spiral - både hormon og kobber. Det kan være en fordel å sette inn spiralen når man har mensen.

Jeg har dessuten sett kvinner som har født gråte av smerte, og jenter på 20 som bare lukket øynene et sekund. Det varierer hvor vondt det gjør.

Skrevet
Dette er bare tull... Som sykepleier har jeg sett utallige ungjenter som ikke har født få spiral - både hormon og kobber. Det kan være en fordel å sette inn spiralen når man har mensen.

Jeg har dessuten sett kvinner som har født gråte av smerte, og jenter på 20 som bare lukket øynene et sekund. Det varierer hvor vondt det gjør.

Vel jeg kan bare si om praksisen her i Australia, som medisinstudent så har jeg vært med på å blokke og sette inn spiral på jenter som ikke har født under GA!

Skrevet

Du har sett de få den satt inn, ja. Men har du også sett de som må gå inn kirurgisk for å få den ut igjen etter at de har blit syke?

Skrevet
Du har sett de få den satt inn, ja. Men har du også sett de som må gå inn kirurgisk for å få den ut igjen etter at de har blit syke?

Jeg er ikke kirurgisk sykepleier.

At én av 2000 (hvis ikke enda færre) får slike komplikasjoner er en dårlig grunn til å ikke anbefale det...

Skrevet
Vel jeg kan bare si om praksisen her i Australia, som medisinstudent så har jeg vært med på å blokke og sette inn spiral på jenter som ikke har født under GA!

Vel, det er ikke vanlig praksis i Norge.

Litt mer generelt, legen jeg arbeider for er så oppgitt over at folk sprer skrekkhistorier om spiral, p-piller og hva nå enn.

Skrevet

Litt om problemer ved spiral:

5% frastøtes av livmoren - dersom en ikke har født eller har patologi

1 av 1000 fører til livmor perforering

5% kommer ut i løpet av 3 første måneder

2.2 per 100 blir gravide

Problemer med infeksjon, sterilitet - ved kjønnsykodmmer og noen ganger som følge av spiral alene.

Sterke blødninger

Hormonelle spiraler

20% får midlertidig tap av mens etter at den er fjernet - opptil 5 år

Spotting

Skrevet
Vel, det er ikke vanlig praksis i Norge.

Litt mer generelt, legen jeg arbeider for er så oppgitt over at folk sprer skrekkhistorier om spiral, p-piller og hva nå enn.

Jeg hadde praksis på allmenn lege kontor i Trondheim, de satt heller ikke inn spiral på kvinner som ikke hadde født men henviste dem til St Olavs Hospital.

Skrevet

Så når jeg allerede har mens som er ca 7 dager - vil dere Ikke anbefale dette?

Skrevet

Mensperioden kan bli noe lenger og med mer menssmerter ihvertfall de 6 første mnd før det stabiliserer seg. Men det er så forskjellig fra person til person. Jeg har ikke hatt noe problem med smerter eller lenger blødningsperiode, men har et par dager hvor jeg blør veldig mye (ala bytte tampong hver time).

Jeg anbefaler deg å prøve spiral ihvertfall.

Gjest Gjest_jente24_*
Skrevet

kan man sette inn kobberspiral selv om man ikke har født? jeg har tatt abort da. medisinsk abort.

Skrevet

Jeg har min 4. hormonfrie spiral nå, og har så langt vært relativt fornøyd med de fire. Dvs. den første som jeg fikk satt inn etter min første fødsel, kom ut igjen etter ca. ett år. Vet ikke hvorfor, men jeg var da klar til å lage neste barn, så det var forsåvidt helt greitt og det sparte meg for et legebesøk.

Jeg har forholdsvis kraftige blødninger, men uforandret med og uten spiral. De ble ikke verre etter å ha fått spiral. Legen min anbefaler hormonspiral, men jeg er ikke så hypp på disse hormonene da....

Siste spiralbytte var for tre uker siden, og etter dette har jeg hatt blodig utflod hele tida. Men vet det kan være et forbigående problem ved innsetting av spiral...

Og til deg som spør om du kan få satt inn spiral etter en abort: noen kan det, men spør legen din, det er det bare han som kan svare på og ikke noen her....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...