Gå til innhold

Kaninen har ikke mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hoved foret skal jo uansett være grøntfôr, ikke pellets/kraftfôr. Plukk den masse grønt ute fra!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk, Lanyah, for at du rettet på meg så raskt!

Får håpe at kaninen ikke rakk å få i seg noe særlig av havregrynet..

Skrevet

Det viktigste er at kaninen har høy - den trenger grovfôr for å ikke få forstoppelse. I tillegg kan den få mye kvist fra f eks bjørk og rogn (men IKKE fra steinfrukt som kirsebær og plomme), løvetann og friskt gress. Ellers klarer den seg fint uten pellets/kraftfôr et par dager, men du bør helst ikke gi den "full rasjon" med en gang når du får tak i kraftfôr igjen. Anbefaler også på det sterkeste å heller bruke pellets fra Felleskjøpet enn sånn blanda gnagerblanding.

Når det gjelder å gi den nye ting som erstatning bør man være forsiktig - kaniner bør helst vennes til en ny matvare over tid, da de har følsomme tarmer (og bakterieflora i denne) som kan reagere med forstoppelse eller diaré om den får noe den ikke er vant til.

Skrevet

Heltg enig med siste gjest. Det er høy som er hoved foret. Kaniner må ha friskt høy hver dag, fordi det er bra for fornøyelsen og ikke minst for tennene. (hvis de bare får pellets osv kan fortennene slites feil og bli for lange slik av kaninen ikke klarer å spise.) Pelletsen fra felleskjøpet bruker jeg til mine kaniner og er veldig fornøyd med denne. Den er veldig drøy og kaninene liker den. Den er mye bedre enn de blandingene du får i butikken. De blir kaninene bare fete av også plukker de ut "godbitene" og lar pelletsen ligge ofte, og da får de i seg helt feil næring.

Ser også at mange fyller opp matskålene med pellets, det er heller ikke bra. De skal bare ha en liten mengde om dagen i følge dyrlegen min :)

Skrevet

det med at ikke kaninen skal ha full matskål med pellets. hva om man har to kaniner, bør de har vær sin matskål? vi har to og de spiser fint sammen fra samme skøl, men vi har egentlig ikke kontroll på hvem som spiser mest etter vi går inn. de får nesten full skål siden de er to. og så er de ute om dagen og spier gress, de har ikke gress inni buret, for da driter de bare oppi de, skjønte visst ikke at det er spiselig.

Skrevet
det med at ikke kaninen skal ha full matskål med pellets. hva om man har to kaniner, bør de har vær sin matskål? vi har to og de spiser fint sammen fra samme skøl, men vi har egentlig ikke kontroll på hvem som spiser mest etter vi går inn. de får nesten full skål siden de er to. og så er de ute om dagen og spier gress, de har ikke gress inni buret, for da driter de bare oppi de, skjønte visst ikke at det er spiselig.

For det første bør ikke kaniner uten videre stå i samme bur, men om det er kastrerte kaniner (helst en han og en hun) kan det funke. Om du har to hunkaniner sammen kan det være stor forskjell i rang - dvs at den ene herser med og dominerer den andre, og spiser maten dens. Du bør da kunne merke at den ene kaninen blir tynn og sturer. Da bør du sette dem i hvert sitt bur. Jeg ville heller gitt dem mat i hver sin matskål enn å risikert at den ene spiste seg feit og den andre fikk for lite. De bør/trenger heller ikke fri tilgang på pellets, dette både for å sikre at de ikke blir feite, og for at de heller skal spise høy, som det er viktig at de får i seg.

De trenger ikke få friskt gress i buret, men _høy_ skal de ha fri tilgang på hele døgnet (de spiser dessuten ofte mer om natta enn om dagen). Det er bedre å skaffe eller lage en høyhekk enn å ikke gi dem høy (men mulig jeg misforsto deg, altså). Kaninene trenger mye fiber til fordøyelsen sin, og du kan risikere at de får forstoppelse eller diaré om de ikke får nok høy.

Skrevet
Ikke gi kaninen havregryn! Frarådes sterkt. Ikke bare av erfaring, men bøker osv. sier det. Kaninens mage kan svulme opp, og det kan føre til forstoppelse, og det kan en kanin dø av! Det kan selfølgelig gå bra, men noen mager tåler ikke dette.

Jeg kjøper aldri "kanin" mat til kaninen min jeg..., den er veeeeldig gammel nå! :ler: Begynner å bli grå!

Det jeg har gitt den er:

Sommer; Da går den ute, så jeg flytter buret etter hvert. Ellers gir jeg den noe annet innimellom, som epler, gulerøtter, skalker, reste grønnsaker fra middagen og alt sånt. Jeg kjøper aldri gnagerblanding. Kaninen lever fint av bare gress (litt grovt gress) og vann om sommeren. Nå på hausten, gir jeg den mer mat som tillegg siden gresset er ikke så rikt nå.

Vinter; Da lever kaninen min av pellets (slik vi gir til sauer og kyr), høy og vann selfølgelig. Noen ganger får den annet innimellom (frukt,grønt,brød), alt fra hva vi har.

Kaninen min har det fint! Kan ikke tro noe annet siden den er så gammel!  :)

Kaninen min har såklart høy hele tiden også! Unntatt om sommeren når den går ute! Var bare så selvsagt, at jeg glemte å skrive det. ;)

Skrevet

våre kaniner er en kastrert hannkanin, pluss ei jente som vi tok over. var litt spente på om det gikk,men han fkk rasa fra seg i løpet av de første dagene, hu erta veldig da. nå koser de seg sammen. har ikke merket at noen er blitt veldig tynne, men vil være litt mer obs framover. Hannkaninen er blitt tynnene, men det tror jeg er fordi han har fått så mye mosjon siden hun kom, han var litt tykk fra før. ellers er de friske og ingen av de har diare eller forstoppelse tror jeg,må iallefall bytte ganske ofte. nå står de ute i et bur med trapp ned til en liten uteplass, lukker de inne om natta da, pga grevling og sånt. men hvor lenge kan kaniner være ute? til frosten kommer? de skal inn i et drivhus når vinteren kommer, der er det også høner og varmepære., pluss at de får en varmekasse der inne. men ser helst at de kan være ute lenger da. kan de f eks være ute i snø? våre står i band på plena om sommeren, springer fritt rundt så lenge vi er hjemme. går faktisk bra, både sammen med katter og høns :)

Skrevet

Det hørtes koselig ut, Miss Escada:-) Jeg vil tro det går greit som de har det nå, men jeg ville nok gitt dem hver sin matskål likevel. Det beste er kanskje å ha dem atskilt mens de spiser kraftforet, men jeg er usikker på hvordan folk gjør det når de har kaniner sammen. Kaniner kan egentlig gå ute hele vinteren, men ettersom dere har tenkt å ha dem inne/i drivhus likevel ville jeg tatt dem inn når frosten kommer ca. Da er det jo ikke så mye mat å hente ute heller.

Skrevet

De kan forresten gå ute i snø også, men vær forsiktig om det er veldig store temperaturforskjeller på mellom ute og inne. Det kan gi luftveisinfeksjoner. Det med katter og kaniner er interessant. den ene kaninen min er troende til å bli skadet av katter, da han er nokså passiv, mens den andre aktivt angriper og jager pusen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...