Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal gjøre en frilansjobb for et selskap og jeg trenger da et org.nummer for å kunne sende de faktura.

Jeg er sånn passe grønn på dette , sååå :

- Har jeg noen plikter i forbindelse med dette til noen offentlige etater( innsendelse av noen papirer..etc).. Jeg skal kun bruke det til og sende regning til et firma.

-Hva med skatt?

- Hcor gjør jeg dette? Jeg trenger vel kun registreres i enhetsregisteret..Slik at det blir ikke noe gebyr?

-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må opprette ett enkeltmannsforetak. Mer info. finner du hos Brønnøysundregistrene. Da er du ikke regnskapspliktig og inntekten føres på din vanlige selvangivelse. Husk at du må fakturere moms og levere momsoppgave samt betale moms hvis virksomheten din er momspliktig. På samme måte kan du utgiftsføre både utgifter og moms på de utleggene du har i forbindelse med virksomheten.

Det hele er egentlig veldig enkelt, men hvis du er helt grønn vil jeg anbefale deg å spandere på deg litt opplæring hos en regnskapsfører eller annen kyndig person. F.eks. rot med momsoppgaver kan bli en dyr og lite hyggelig affære...

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Gå inn på www.spor-oss.no for mer informasjon om selskapsopprettelse, plikter, etc etc.

Til informasjon er bedriften din momspliktig dersom omsetningen er over 50.000,-, så det avhenger av hvor stor faktura du skal sende.

Skrevet

Hvis det bare er snakk om ett eneste oppdrag burde det ikke være nødvendig med et org.nummer.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet (endret)
Hvis det bare er snakk om ett eneste oppdrag burde det ikke være nødvendig med et org.nummer.

Dette stemmer. Virksomheten må både ha et visst omfang og ta sikte på en viss varighet for at man kan regne seg som næringsdrivende og således få organisasjonsnummer (http://www.spor-oss.no/kap1/spm121.html).

Endret av Cosmic Girl
Skrevet

Takk for svar

Det er snakk om et mndlig oppdrag, men ikke over 35 000 i året. Jeg skal skatte av det som normalt. Men siden jeg ikke har en arbeidsgiver må jeg vel oppgi dette selv til lignigsmyndighetene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...