Gjest meg Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Hei:D Hvordan vet man hvilke vitaminer man mangler? Kan man på noen måte se det på ansiktet (har hørt det) eller tunga osv? Og hvilke vitaminer er det i disse forskjellige fruktene og grønnsakene: Eple Pære Gulrot Potet Brokkoli Nektarin Plomme Fersken Druer (ta gjerne med flere, kommer ikke på noen til akkurat nå..) Men sånne "uvanlige" frukter er jeg ikke interresert i. Og hvilke vitaminer er det i grønn te og nype te?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Google litt på vitaminer så får du opp flere steder som beskriver de forskjellige vitaminene og hvor vi får dem fra. Men du har c-vitaminer i poteter,paprika og masse c-vitaminer i appelsiner, andre sitrusfrukter og kiwi. Gulrot inneholder en del A-vitamin. Brokkoli inneholder bla. K-vitaminer. Forskjellige B-vitaminer får du i brokkoli, nøtter, egg, korn osv. De fleste grønnsaker inneholder jo flere typer vitaminer. Tran gir jo gode mengder A- og D-vitaminer i tillegg til fiskeolje. (Men det er jo ikke akkurat frukt og grønt da ) Har hørt noe om belegg på tunga ja, men husker ikke hva du evt. mangler da. Tror nok du må ta en blodprøve for å fastslå med sikkerhet om du mangler vitaminer. Men om du har et normalt kosthold med frukt og grønnsaker daglig skal det mye til for at du har vitaminmangel. Noen har problemer med å ta opp B12-vitaminet, men det er oftest pga sykdom eller stort alkoholforbruk, B12-tilskudd er reseptpliktig i ren form. Man kan vel føle seg slapp og sigen om man har vitaminmangel, hvis du er i tvil ville jeg tatt et vitamin/mineralpreparat og kanskje tran i tillegg (da velger du vitamintabletter uten A- og D-vitamin). Da er du iallefall sikker på at du får i deg det du skal!
Sin Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Denne siden er fin, du kan søke opp næringsverdien i alle mulige matvarer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå