Gå til innhold

Hvem er smartest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Grisen er faktisk smartere enn både hunder og katter.

Men tror nok at sjimpanser er enda smarter

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det finnes jo (desverre) de som holder sjimpanser som husdyr også  :tristbla:

Det er virkelig, virkelig grusomt med all uretten som begås mot dyr, uten at det virkelig blir noen oppstandelse! Men siden vi ikke engang klarer å ta vare på mennesker, er det vel noget amibisiøst å tro at vi klarer å behandle dyr på en anstendig måte. :(

Fantastisk avatar, forresten!

Skrevet

De smarteste dyrene er vel fugler.

Som denne: Parrot

Har også hørt at delfiner og elefanter er smarte ;)

Katt og hund kommer langt ned på listen.

Men en katt som svarer(mjauer) deg er smartere enn en katt som nesten ikke mjauer.

Skrevet

Hunder spiser sin egen bæsj. Det alene får meg til å tro at hunder ikke er spesielt intelligente. :ler:

Jeg holder en knapp på katter. De er selvstendige, sta og vet å manipulere oss mennesker. Heia! :klappe:

Når folk snakker om at man kan trene en hund, osv osv, så er ikke det et argument som fungerer på meg. Har inntrykk av at katter ikke gidder å nedverdige seg til å adlyde oss (stort sett) i motsetning til hunder.

Skrevet
Hunder spiser sin egen bæsj. Det alene får meg til å tro at hunder ikke er spesielt intelligente. :ler:

Jeg holder en knapp på katter. De er selvstendige, sta og vet å manipulere oss mennesker. Heia! :klappe:

Når folk snakker om at man kan trene en hund, osv osv, så er ikke det et argument som fungerer på meg. Har inntrykk av at katter ikke gidder å nedverdige seg til å adlyde oss (stort sett) i motsetning til hunder.

Det der med at katter kan, men ikke gidder er et utrolig teit argument...

Skrevet

Vel, jeg tenker at mulig både hunder og katter er like smarte, men det er da forskjell på rasene også. Schæferhunden skal jo være en av de mest intelligente, er vel derfor den blir brukt som politihund.

Gjest ikke bare gjest.
Skrevet
Hunder kan også jakte. Dette er uansett instinkt, og ikke intelligens...

Men instinkt er jo intelligens, den slags instinkt, noe de har lært gjennom evolusjonen?

Gjest ikke bare gjest.
Skrevet
det er sikkert instinkt men jeg har lyst til å  tro  at dyr kan tenke  :kjempesinna:

Oh yes, derom ingen tvil.

Mange dyrearter og fugler er svært intelligente.

Det mest intelligente dyret er vel oss mennesker, muligvis.

Skrevet

Det var ikke ment som et argument, det var en personlig observasjon. Trodde det var ganske tydelig, men.

Skrevet

enkelte typer aper som sjimpanse, gorilla og bavian er vel de smarteste dyrene,

men også grisen er smartere enn både hunder og katter, ellers blir delfiner, blekksprut og ebkelte fuglearter regnet som intelligente

Skrevet

Mine katter spiser sin egen oppkast :forvirret:

Skrevet
Mine katter spiser sin egen oppkast :forvirret:

Æsjda. De få gangene min pus har kasta opp, har han lukta på det, sett lettere fortvilet ut - og gått og gjemt seg. :ler:

Skrevet

interessant at noen her nevner blekkspruten som intelligent. kan du fortelle oss hvorfor? nysgjerrig!" :)

Gjest Lovegeckos
Skrevet
Svaret her er definitivt lamaer  :sjarmor:

:ler: Veldig bra Lamadama.

Men jeg tror det hersker ganske stor enighet om at etter primatene er det grisen som er mest inteligent...

Skrevet
Svaret her er definitivt lamaer  :sjarmor:

Tror neppe det :ler:

Jeg tror det er alpakkaen :legrine:

Spøk til side så er faktisk grisen det 5. mest intelligente dyret. Så om noen vil ha ett virkelig smart husdyr er det jo bare å få seg minigris ;)

Skrevet

Det er faktisk mange som mener det. Siden katter ikke er flokkdyr slik som hunden, er ikke sosial interaksjon like viktig for dem og de har derfor ikke samme motivasjon for å lære ting. Noen mener også at katten er mer overlegen, eller at den tror den er på linje med mennesker, imens hunden ser på mennesket som sjefen. Katten vil dermed ikke "nedverdige" seg selv til å gjøre triks, for det er jo helst vi som skal stå på pinne for den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...