Sleepy Beauty Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Hei jeg lurer egentlig på hvilket dyr syns dere er smartest (begrunn det) jeg synes katt!!! de er ganske selvstendige og slipper å bli luftet hele tiden.
Gjest Lanyah Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Når du sier smar, da tenker jeg på hvordan de oppfører seg mest etter sin egen dyreart. En hund kan gjerne lære ting og trikser, og lystre eieren perfekt. Men det er et vanskelig tema når det gjelder kattedyr. Selv om hunden er smart, siden den lærer fort. Så mener jeg kattedyr er smartere, de vet hvordan de skal overleve. De er slue og raske, òg ikke minst det å fange fugler, mus og hare er smart. Når kattedyr spiser mus, legger de alltid igjen magesekken. Det er smart!
Hu i Svingen Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Så mener jeg kattedyr er smartere, de vet hvordan de skal overleve. De er slue og raske, òg ikke minst det å fange fugler, mus og hare er smart. Når kattedyr spiser mus, legger de alltid igjen magesekken. Det er smart! ← Hunder kan også jakte. Dette er uansett instinkt, og ikke intelligens...
Gjest Lanyah Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Hunder kan også jakte. Dette er uansett instinkt, og ikke intelligens... ← Jepp, det er sant det ògså. Men hva er egentlig å være smart da?..., trådstarter mente at katter slipper å bli luftet hele tiden, men de må da ògså bli like mye luftet som en hund?... Om du slipper å lufte katten "så ofte", blir den smart av den grunn...? Selfølgelig har hunder ògså jakt instinkt. Men en katt klarer seg ute i en uke, nesten uten mat (fordi den jakter), jeg har veldig dårlig for å tro at en hund klarer det..., iallefall ikke min hund...! Men det finnes jo noen typer bedre jakthunder...!
Sleepy Beauty Skrevet 8. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2006 det er sikkert instinkt men jeg har lyst til å tro at dyr kan tenke
Gjest Anneli Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Jepp, det er sant det ògså. Men hva er egentlig å være smart da?..., trådstarter mente at katter slipper å bli luftet hele tiden, men de må da ògså bli like mye luftet som en hund?... Om du slipper å lufte katten "så ofte", blir den smart av den grunn...? Selfølgelig har hunder ògså jakt instinkt. Men en katt klarer seg ute i en uke, nesten uten mat (fordi den jakter), jeg har veldig dårlig for å tro at en hund klarer det..., iallefall ikke min hund...! Men det finnes jo noen typer bedre jakthunder...! ← Vel, jeg har bodd i et latinamerikans land. Der var det løshunder overalt og de så ut til å klare seg bra. Kattene derimot ble godt passet på og som oftest holdt i bånd! For meg blir det vanskelig å si om katter eller hunder er mest intelligente. De har jo ulike instinkter. Er katter mer intelligente fordi de pleier å jakte? Er hunder mer sosialt intelligente siden de er flokkdyr? Det er kanskje de dyrene som tilpasser seg sine omgivelser best som er de mest intelligente? Det blir jo mer i tråd med Darwins tankegang om den sterkestes rett. For meg er katter og hunder like intelligente. De har begge sine styrker og svakheter. Sauer oppfatter jeg derimot som mindre intelligente, men det er nok fordi jeg har hørt uttrykket "dum som en sau" siden jeg var liten...
Gjest Ulva35 Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 At katter er smarte har jeg masse bevis for. Kunne fortalt masse om det, men lar det være ettersom ingen skal vite hvem Ulva er Og jeg gidder ikke logge ut nå. Hunder er også smarte, men tror nok katter er smartere.
Hu i Svingen Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Hvorvidt et dyr har høy intelligens kommer vel heller an på om og hvordan de klarer å løse forskjellige oppgaver, og på hvor mange repetisjoner den trenger før en handling er innlært.
Gjest Lanyah Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Vel, jeg har bodd i et latinamerikans land. Der var det løshunder overalt og de så ut til å klare seg bra. Kattene derimot ble godt passet på og som oftest holdt i bånd! ← For meg blir det en annen ting når de er ville\løshunder...! Dyr som er vant til å bli tatt av klarer ikke alltid å passe på seg selv, men mange gjør jo det.
Sleepy Beauty Skrevet 8. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 8. september 2006 jeg tror(vil tro) at dyr kan tenke jeg sier det igjen!!!
Gjest Lanyah Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 jeg tror(vil tro) at dyr kan tenke jeg sier det igjen!!! ← Det tror absolutt jeg ògså!
Kipa Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 border collie er vel et godt eksempel på at noen hunder er meget smarte!
Hu i Svingen Skrevet 8. september 2006 #13 Skrevet 8. september 2006 jeg tror(vil tro) at dyr kan tenke jeg sier det igjen!!! ← Så klart tenker de.
Murron Skrevet 8. september 2006 #14 Skrevet 8. september 2006 er det ikke delfiner som er så skrekkelig intelligente at dem bare trenger bruker en liten prosent av hjernen? eller noe sånn.. Har både hund og katt, og pleier å tenke slik at katten er smartest i den forstand at den er mer selvstendig og gjør akkurat som den vil.. derimot så velger kanskje hunden å adlyde et menneske pga. alle fordelene det gir mens katten innbiller seg at den ikke trenger noen? ikke vet jeg :smile:
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #15 Skrevet 8. september 2006 Rovdyr må jo gjerne være mer intelligente enn disse dyra som bare går og beiter. Og det gjelder både hunder og katter. Men jeg synes det blir litt håpløst å sammenlikne katter og hunder når det gjelder intelligens. Katter er tilsynelatende veldig smarte, og i naturen må vært enkelt individ være sterkt og ikke ha noen svakheter, da stryker det med. En hund som har enkelte svakheter derimot kan overleve ute i naturen som en del av flokken. Hunder har den store fordelen at de kan samhandle med hverandre, og får fordeler ut av det. De har altså høyere sosial intelligens. Dette ser man også ved at de lettere lærer når man driver trening av hund (slik som agility osv). Men hvis man har prøvd klikkertrening på katt, så skjønner man at det ikke er intelligensen til katten det er noe galt med. De skjønner som hunder prinsippene med læring. Men de finner ikke den samme motivasjonen som hundene ved å drive tradisjonell dressur. Slik jeg ser det er hver enkelt katt som individ sterkere utrustet enn en enkelt hund. Men hunden har den store styrken at den kan samhandle med andre i større grad, og på den måten som en del av gruppen være sterk. Jeg synes det er umulig å sammenlikne de to typene intelligens. Evolusjonen har jo gjort de enslige dyra sterke, men de går får ikke full uttelling for intelligensen hvis de ikke kan samhandle med andre på samme måte som et flokkdyr kan.
Gjest gjesta Skrevet 8. september 2006 #16 Skrevet 8. september 2006 (endret) Sjimpanser er vel de dyrene som har IQ som ligger nærmest vår egen... Edit: Og dette var i kjæledyrkategorien ja, så da kan dere se bort fra det her. Endret 8. september 2006 av Sweet Jane
NovaFlare Skrevet 14. september 2006 #17 Skrevet 14. september 2006 Jeg synes rottene og katta mi er de smarteste i verden
Gjest Meep Skrevet 14. september 2006 #18 Skrevet 14. september 2006 Sjimpanser er vel de dyrene som har IQ som ligger nærmest vår egen... Edit: Og dette var i kjæledyrkategorien ja, så da kan dere se bort fra det her. ← Det finnes jo (desverre) de som holder sjimpanser som husdyr også
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #19 Skrevet 14. september 2006 Dyr er i alle fall smartere enn oss mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2006 #20 Skrevet 14. september 2006 Dyr er i alle fall smartere enn oss mennesker. ← Jaja. Lassie er en tølper. Idiot bikkje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå