Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Har for noen mnd siden fått meg jobb, og syntes det var alle tiders. Men nå ser kollegaene mine at de kan utnytte meg, og setter meg til dritjobber de selv ikke gidder å gjøre. Selv går de og ler rått av meg når jeg står midt oppe i jobben. Hvilket yrke er vel uvesentlig, men er snakk omm et forskningsanlegg for fisk, der jobben består av mating av fisk, vasking og annet stell. Jeg tar en utdanning innen dette yrket, og meningen er jo at man skal lære hva det handler om. alle går rundt og forer, vaksinerer og steller fisken. Men jeg får alle vaskejobbene, jeg må vaske all drittn i fiskekarene. Selv gidder de ikke dette, så jeg må vaske kar hele dagen. Ikke får jeg jobbtelefon eller e-postadresse heller, så jeg føler at jeg bare går der for å gjøre drittjobbene de ikke vil ha. Føler meg mobbet, fordi jeg får ikke være med på sosiale arrangementer heller. Ingen involvering, jeg går der som en slave. Jeg har status som vikar, har jeg ingen rettigheter da? Har tatt opp dette med en av mobberne, og han lo bare av meg, jeg fikk til svar at: "Det er jo derfor du er her". Jeg svarte ham at jeg kommer til å ta en utdannelse innen ledelse, så de kan ikke regne med at jeg kommer til å vaske fiskekar mer da. Og han sa til meg: "Drøm videre, du får aldri en lederjobb". Har mest lyst til å grine, gidder ikke dette mer. Avdelingslederen min gidder heller ikke bry seg. Ha bare jatter med. Bør jeg ta dette opp med tillitsvalgt? Vet ikke hva jeg skal gjøre, er avhengig av å tjene penger, så kan ikke bare slutte heller.
Gjest niomi Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Dette må du ta opp med tillitsvalgt. Mobbing på arbeidsplassen er et kjempeproblem, og en sak for tillitsvalgt. Ikke for å gjøre deg enda mer deppa, men det blir neppe bedre... Har du tenkt på å se deg om etter noe annet? Ta gjerne en annen type jobb mens du leter etter en ny jobb innen fiskeindustrien. Og skap litt h*lvete på arbeidsplassen din! Ikke la de slippe unna lett. Lykke til, venne. Dette kommer du igjennom.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Dette må du ta opp med tillitsvalgt. Mobbing på arbeidsplassen er et kjempeproblem, og en sak for tillitsvalgt. Ikke for å gjøre deg enda mer deppa, men det blir neppe bedre... Har du tenkt på å se deg om etter noe annet? Ta gjerne en annen type jobb mens du leter etter en ny jobb innen fiskeindustrien. Og skap litt h*lvete på arbeidsplassen din! Ikke la de slippe unna lett. Lykke til, venne. Dette kommer du igjennom. ← Skal begynne å hale ut tida maks når jeg jobber, slik som de andre gjør. Ta meg fem kaffepauser om dagen, bruke halve dagen på datamaskinen. Men jeg er en person som ikke kan la tida gå avgårde uten å utnytte den. Fatter ikke at de greier å sitte på ræva hele dagen, jeg hadde blitt sprø. Men jeg er ikke så villig til å jobbe at jeg tar alle vaskejobbene. Hadde jeg blitt sjef på den arbeidsplassen etter endt utdannelse, hadde jeg nok hatt lista klar for hvem som skulle blitt sparket..
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Kjære deg! jeg hadde ikke jobbet der mer..... INGEN har rett til å le av deg og til å knuse dine drømmer! GLEM ALDRI DET. Blir man slike steder for lenge kan man til slutt tro på det. Jeg hadde nok tatt meg en prat da jeg ikke finner meg i slikt dritt. " og hvem er DU som kan uttale seg om meg? du kjenner meg da ikke" jeg hadde bevisst gått etter svakheter hos dette mennesket-og brukt det for det jeg kunne. Man skal ikke finne seg i dritt fra mennesker med mindreverdighetskomplekser! STÅ PÅ!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Hvis dette er fakta så blir jeg forbanna! Man behandler da ikke folk slik! Be de dra til helvete og gå på dagen.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 trådstarter her. Ja, det er fakta. Jeg pratet med ham i dag, han mente jeg måtte bare pelle meg på jobb, fordi han og resten av staben satt i møte, så ingen var nede og vasket.. Jeg lo ham i ansiktet og sa han kunne gjøre det selv, jeg kommer neste uke på jobb. Fikk en god ide nå. Jeg skal ta bilde når en av disse vasker fiskekar, og henge opp bildet i kantina, til alles skue. Gud, det er godt å være utspekulert av og til. Jeg kommer til å nekte å vaske, helt til han selv må vaske. Så skal jeg snike meg innpå og ta bilde av ham, og ta multikopier, og spre det opp Barnslig, men ideen er god! Han er selv lærling og tror han kan sjefe med de som kommer inn som ekstrahjelp. Han mente at to år på videregående er mye mer verdt enn 5 år på høgskole. Han hadde kontakter på aker brygge, så han kom til å få tre millioner i lønn om noen år. For en tosk! Hvem tror han at han er?!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Hvis du gjør det så er du jo like fjern som de som mobber. Da blir du jo en mobber du også.
Gjest Ninakanin Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Det høres ikke ut som et særlig sunt arbeidsmiljø.. spesielt ikke når du har kommet til et punkt hvor du vil "ta igjen". Foreslår at du ser deg om etter andre jobber, eller går inn for å ordne det på en mer konstruktiv måte.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Det høres ikke ut som et særlig sunt arbeidsmiljø.. spesielt ikke når du har kommet til et punkt hvor du vil "ta igjen". Foreslår at du ser deg om etter andre jobber, eller går inn for å ordne det på en mer konstruktiv måte. ← Ja, jeg veit. Er nok ikke et sånt menneske. Bare litt frustrasjon som kom ut. Velger å prøve å overse de som mobber, og ta meg en prat med sjefen.
Gjest Solsikke Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Jobber du som lærling? I så fall så er det jo ganske vanlig å måtte ta en del drittjobber ihvertfall i begynnelsen. Men de kommentarene du har fått er jo helt på jordet! Det går ikke an å snakke sånn til kollegaene sine. Syns du skal snakke med tillitsvalgt, eller opplæringskontoret hvis du er lærling. Hvis det ikke ordner seg syns jeg virkelig du bør prøve å finne en annen jobb. Det er ikke sundt å jobbe i så dårlig arbeidsmiljø for lenge!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Jobber du som lærling? I så fall så er det jo ganske vanlig å måtte ta en del drittjobber ihvertfall i begynnelsen. Men de kommentarene du har fått er jo helt på jordet! Det går ikke an å snakke sånn til kollegaene sine. Syns du skal snakke med tillitsvalgt, eller opplæringskontoret hvis du er lærling. Hvis det ikke ordner seg syns jeg virkelig du bør prøve å finne en annen jobb. Det er ikke sundt å jobbe i så dårlig arbeidsmiljø for lenge! ← Nei, er ikke lærling. Studerer en bachelor i marine fag, og er på andreåret. Er vikar, så jeg skal kunne ta ansvar for en avdeling alene. Skal prate med avdelingsleder neste uke, så får vi dette unna.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 Dette miljøet (og menneskene) du beskriver her høres ikke så veldig oppegående og smart ut...
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 8. september 2006 #13 Skrevet 8. september 2006 Dette miljøet (og menneskene) du beskriver her høres ikke så veldig oppegående og smart ut... ← Hehe! Kanskje ikke så rart at det går slik når øverste sjef ikke gjør stort annet enn å legge kabal på datamaskinen hele dagen. Hadde jeg vært sjef hadde jeg i hvert fall prøvd å gjøre noe med kaoset.
Champagnepiken Skrevet 11. september 2006 #14 Skrevet 11. september 2006 Regner med at det finnes et verneombud på dette arbeidsstedet? Dette er en opplagt sak for vedkommende!
Kykkelikokos Skrevet 11. september 2006 #15 Skrevet 11. september 2006 Haha. Jeg hadde aldri tatt denne dritten av en lærling. For en taper. Hvor gammel er han egentlig? Gå til tillitsvalgt, eventuelt burde du kontakte han/hun som er ansvarlig for lærlingen. Man kan da ikke holde på slik. Som lærling kan man i hvert fall ikke sjefe over andre.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #16 Skrevet 13. september 2006 Haha. Jeg hadde aldri tatt denne dritten av en lærling. For en taper. Hvor gammel er han egentlig? Gå til tillitsvalgt, eventuelt burde du kontakte han/hun som er ansvarlig for lærlingen. Man kan da ikke holde på slik. Som lærling kan man i hvert fall ikke sjefe over andre. ← Trådstarter her. Han lærlingen er 20. Jeg har bedt om å få mailadresse, så jeg får litt info om hva som skjer fremover. Vet det bl.a. skal være et julebord i desember, men dette får ikke jeg være med på. Begrunnelsen var at jeg bare er tilkallingsvikar, selv om jeg har ansettelse til jul, og jobber ræva av meg to-tre dager i uka. I tillegg har jeg studiene, så jeg hadde håpet de ville vise litt forståelse. Men nei da.. Jeg hørte i dag at to studenter som er EN dag i uka på samme jobben som meg, DE har fått mailsystem. Men ikke jeg. Jeg får ikke engang brukernavn for å logge meg inn på datasystemet for å skrive timelista mi. De tvinger meg til å bruke en annen ansatts brukerkonto. Hva om denne ansatte da gjør en feil i datasystemet og det låser seg? Skal jeg da få skylda? Jeg har jobbet der helt siden månedskiftet mai/juni. En av sommervikarene som var på samme praksis som meg, fikk opprettet brukerkonto med en gang... Det er så forbanna urettferdig, jeg føler at jeg ikke blir tatt alvorlig av noen der borte. En av sjefene vet hvordan jeg jobber, men de gjør ikke noe med det. Jeg kommer til å si tydelig ifra at dersom jeg ikke blir mer verdsatt og inkludert i jobben på andre måter enn at jeg skal gå som en robot og ta imot kommandoer, vil jeg ikke ha jobben. Jeg har studier å ta vare på også, så vasking av fiskekar er ikke så viktig for meg. Nå er jeg imidlertid organisert i NTL, organisasjonen jobben er organisert gjennom. Kan disse være verdt å ta seg en prat med?
Kykkelikokos Skrevet 13. september 2006 #17 Skrevet 13. september 2006 Hør med tillitsvalgt først. Men pass på at du legger frem saken din på en saklig og avbalansert måte. Det er ikke vanlig at vikarer blir invitert med på julebord, bare slik at du er klar over det. Det er en av godene ved å være fast ansatt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke får din egen brukerkonto. Har du spurt om det på en saklig måte? Hvis du virkelig ikke trives i den jobben, og den faktisk ikke gir deg noe hverken faglig eller sosialt sett så ville jeg ha funnet meg en annen som var litt mer givende.
Gjest Tweek Skrevet 13. september 2006 #18 Skrevet 13. september 2006 Jeg blir så sinna av å lese sånne ting! At de oppfører seg på den måte mot deg er helt uakseptabel. Jeg syntes du skal snakke med noen så fort så mulig, og hvis ikke ting bedrer seg hadde jeg sagt takk og farvel.
Gjest Tweek Skrevet 13. september 2006 #19 Skrevet 13. september 2006 Jeg blir så sinna av å lese sånne ting! At de oppfører seg på den måte mot deg er helt uakseptabel. Jeg syntes du skal snakke med noen så fort så mulig, og hvis ikke ting bedrer seg hadde jeg sagt takk og farvel.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 13. september 2006 #20 Skrevet 13. september 2006 Jeg blir så sinna av å lese sånne ting! At de oppfører seg på den måte mot deg er helt uakseptabel. Jeg syntes du skal snakke med noen så fort så mulig, og hvis ikke ting bedrer seg hadde jeg sagt takk og farvel. ← Ja, jeg vet. Blir sint jeg også. Men nytter ikke å legge sinnet utover de på jobb, da står man enda svakere enn nå. darkness|: jeg syns det virker rart at jeg ikke får være med på dette, når de på jobb ber med seg andre fra helt andre arbeidsplasser. Miljøet på jobb er veldig sårbart, så om noe kommer ut, vet hele arbeidsplassen det dagen etter. Så det er ikke noe spesielt formelt med hvem som får være med og ikke. Jeg føler meg derfor tilsidesatt, så til de grader. Jeg har tatt det opp et par ganger med avdelingsleder, det er han som videreformidler saker fra meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå