Gå til innhold

Spørsmål ang trening og mat

*Lillian*

Anbefalte innlegg

Bare lurer på en liten ting, jeg.

Når man trener, hvordan er det da med dette om når man skal spise?

Hvis jeg f.eks. skal trene klokka 17.00 i dag, når er det jeg skal spise da? Før eller etter jeg trener? Hvor lenge før/hvor lenge etter?

Husker ikke hvordan det er de anbefaler det der, jeg...

Jeg mener, hvis jeg spiser før, så forbrenner jeg jo fortere vekk det jeg har spist, men samtidig så blir jeg kanskje fortere sulten igjen da? Og trener jeg for tidlig etter, så kan jeg jo få håll (aner ikke hvordan det skrives).

Hvis jeg spiser etter treningen, så vil det jo ikke forbrennes like fort, men samtidig så gjør jo treningen før at jeg øker forbrenningen.... :roll:

Etter det jeg tenker, bør man kanskje spise 1-2 timer FØR man trener, men likevel innbiller jeg meg at det er etter trening man skal spise?

Håper noen kan gi meg svar på dette...

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare lurer på en liten ting, jeg.

Når man trener, hvordan er det da med dette om når man skal spise?

Hvis jeg f.eks. skal trene klokka 17.00 i dag, når er det jeg skal spise da? Før eller etter jeg trener? Hvor lenge før/hvor lenge etter?

Hmm...jeg vet egentlig ikke jeg heller. Jeg kan bare svare på hva jeg ville ha gjort. Jeg hadde spist ett lite måltid ca kl. 1500. Litt sånn "sein" lunch, eller hva en skal kalle det. Jeg ville ikke spist noe tung middag kl. 16 f.eks, og kl. 15 er du kanskje på jobb. Og om du ikke spiser noe, så tror jeg du bare blir slapp og svimmel.

Jeg TROR forbrenningen jobber en stund etter treningen og`, sånn at jeg ville spist middag etter på. Ca kl. 1830...Eller når du er hjemme igjen da...Jeg blir alltid sulten etter jeg har trent. Eller den gangen jeg trente får jeg vel si! Dessuten sies det jo at forbrenningen øker med mange små men hyppige måltider.

Ha en fin treningsøkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis litt før du trener (minst en time før) så du har noe å gå på, og spis minst 15 min. etter trening. Det er etter treningen at forbrenningen er høy, og da trenger kroppen mat for å ikke tære på musklene. F.eks. frukt er ypperlig rett etter trening.

Husk å drikke masse vann, både før, under og etter trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter trening begynner kroppen å bygge seg opp igjen (restitusjon). Spsier du ikke før etter 2 timer tar dette dobbelt så lang tid, dvs at den ikek rekker det dersom du trener hver dag...

Kroppen trenger da først karbohydrater, så protein.

spis før trening for å fylle energilagrene for å kunne få maks ut av økta... et par timer før er bra. Ikke tung mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal trene, er det veldig viktig at du ikke trener på tom mage. Men som du også selv nevner må du ikke spise for nær opp til treningen, da får du hold. Noe som igjen fører til at du ikke klarer å yte max under treningsøkten. Hvis du venter rundt en time etter du har spist ett lett måltid(noen brødskiver, IKKE en tung middag) bør du kunne unngå hold. Når du skal trene kan du gjerne ta med deg noen bananer, som du kan spise under treningsøkten(hvis økten er over 1 time lang) slik at du får litt ekstra energi mens du trener.

Når du er ferdig med å trene burde du spise så fort som mulig. Kroppen din trenger proteiner slik at musklene dine kan bygge seg opp igjen, i stedet for å bli brutt ned. Du har høy forbrenning rett etter du har trent, så faren er ikke så stor for å legge på seg.

Pass litt på hva du spiser når du har trent! Spis proteinrik mat, prøv å unngå alt for fet mat (ikke gå på Mc'Donnalds og spis)

Håper noe av dette var til hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva du trener skal du spise et måltid med seine karbohydrater (lav GI) ca. 2 - 3 timer før treningen. Dette må du tilpasse selv, det som er viktigt er at du ikke får mageproblemer når du trener. Eksemler på mat du kan spise er müsli, grovt brød, pasta osv.

Hvis du har trent kondisjonnstrening bør du få i deg raske karbohydrater umiddelbart etter trening, gjerne før du dusjer. Det kan være en banan eller litt sprotsdrikk. Innen to timer bør du spise et skikkelig måltid med både karbohydrater og proteiner.

Hvis du har trent styrke kan det være fordelaktigt at du får i deg ekstra mye proteiner, bude rett etter treningen og i timene etter. Jeg pleier å bruke grovt brød med kjørrpålegg og cottage cheese. Sammen med et glass melk gir dette masse proteiner og seine karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man trener for å slanke seg - gjelder også da å spise etter trenigen ? Vil man ikke da bare fylle på med kalorier som man allerede har slitt og stevd i en time med å gå av seg?? :o Eller er det jeg som tenker helt feil nå? Lite mat - mye mosjon trodde jeg var bra - forbrenne mer enn man spiser slik at man går ned i vekt - eller? Nå lurer jeg virkelig her :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over må du spsie for å restituere deg, og for å fylle tømte energilagre... Gjør du ikke det, tar det mye lengre tid å restituere seg. Sjokolade og brus etter en time med høypulstrening går rett i lagrene, og ikke på vekta... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...