Gå til innhold

God oppskrift på skolebrød


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bake skolebrød idag, men jeg finner ikke noen oppskrifter på det på nettet.

Er det noen på KG som har en god skolebrødoppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie

Har ikke noen oppskrift, men når jeg har bakt det har jeg brukt en vanlig bolleoppskrift og tatt oppi eggekrem og melis/kokos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleboller (ca 24 stk)

150 g margarin

6,5 dl melk

50 g gjær

2 dl sukker

1 kg hvetemel

1 ts kardemomme

3 dl vaniljekrem (kjøpt eller hjemmelaget)

melisglasur

kokosmasse

Smelt margarin i en gryte og bland i melken. Varm til 37 grader. Sukkeret og gjæren røres ut i væsken. Væsken, mel og kardemomme blandes til en deig. Dekk med plast og hev til dobbel størrelse. Elt deigen og del i 24 emner som trilles til boller. Legg bollene på stekebrett og klem dem litt flate før de dekkes og etterheves. Trykk bollene inn på midten og fyll med 1 ts vaniljekrem. Stek ved 220 grader i 13-15 minutter. Avkjøl litt på rist. Smør på melisglasur og dryss over kokosmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleboller (ca 24 stk)

150 g margarin

6,5 dl melk

50 g gjær

2 dl sukker

1 kg hvetemel

1 ts kardemomme

3 dl vaniljekrem (kjøpt eller hjemmelaget)

melisglasur

kokosmasse

Smelt margarin i en gryte og bland i melken. Varm til 37 grader. Sukkeret og gjæren røres ut i væsken. Væsken, mel og kardemomme blandes til en deig. Dekk med plast og hev til dobbel størrelse. Elt deigen og del i 24 emner som trilles til boller. Legg bollene på stekebrett og klem dem litt flate før de dekkes og etterheves. Trykk bollene inn på midten og fyll med 1 ts vaniljekrem. Stek ved 220 grader i 13-15 minutter. Avkjøl litt på rist. Smør på melisglasur og dryss over kokosmasse.

Tusen takk.

Jeg blir stadig imponert over hvor rask du er med å komme med oppskrifter og gode råd når det gjelder mat.

:dagens-rose: til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...