Annieb Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Hei! For tiden studerer jeg og har ikke barn. Er gift, men ellers ikke mange plikter. Jeg tar litt ekstra studier i forhold til standard, men likevel synes jeg hverdagen går i ett! Tenker på åssen det vil bli med barn og jobb i fremtida.... Til dere andre? Er det mange som stresser jeg gjennom hverdagen? Har jo lyst til å trene, lage mat, ha besøk, besøke familie, holde det fint i leiligheten osv. men alt blir så stressete... Noen som har noen tips? Lurer også på hvordan dere med barn og jobb for hverdagen til å blir grei.. Blir det ikke mye pes???
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Jo, jeg syns det blir mye pes. Jeg er i full jobb, har tre barn og mann, hus fritidsaktiviteter leksehjelping, to kaniner som skal ha stell. Det endte med sykemelding for min del. Har fri til tirsdag for å se om det blir bedre. Jeg har stressnakke og stresshodepine.
Gjest Gjesta Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 Jeg tenker mye av det samme som deg faktisk. Har heller ikke barn og synes dagene går mer enn nok i ett som det er og gruer meg nesten til den dagen jeg har flere å stelle for og som er fullstendig avhengig av foreldrene sine. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal få tid til alt
Gjest Gjest_Landra_* Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Hei! Jeg kjenner meg veldig godt i det du skriver. Har dessverre ikke kommet helt i rytmen i å lese, men det kommer seg. Har lest MYE i forhold til andre i "klassen" min, men er ikke typen til å sammenligne meg med andre. Fant ut at hvis man avtaler å jobbe med ei annen i den dagen man har lesedag, så går lesingen fort unna. Vi lager oss en leseplan før vi begynner å jobbe, så vi veit hva som skal gjøres. Vil ikke anbefale å være flere siden det bare blir snakking istedenfor jobbing. Sist jobbet vi fra 10 til 18 svært effektivt. Ellers har jeg laget meg en matplan og en vaskeplan. Så jeg og samboeren min veit hva som skal gjøres til hvilken dag. Jeg er den som liker å ha det koselig hjemme og liker ikke å ha det rotete. MEN hvis ting bare dukker opp så må jeg si at det stresser meg. Jeg blir stresset av å vite at jeg ligger etter i et fag osv. Lykke til med lesingen!
Gjest gjest1 Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Jeg er godt voksen student, går nå andre året på sykepleien, og jobber endel i tillegg. Og med to barn, hus, musikkskole, lekser, lesing, øving osv,osv blir det hektisk. Men når man innser at man ikke rekker alt, og som regel blir det ganske bra allikevel;da er det ikke så ille. Jeg synes faktisk det var verre å kombinere full jobb og familie, ihvertfall mens ungene var små. Det var slit og stress, det!
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 "Tidsklemma" er et ord som et funnet opp i dagens samfunn og har ingen rot i virkeligheten, noe denne tråden illustrerer. Regner med du har TV og leser avisen som de fleste andre oppegående. Og ja, en dag skal være hektisk. Det er en del av det å være voksen og ansvarsfull, noe som du tydligvis er. Jeg synes du skal være stolt av deg selv istedenfor å klage over at du faktisk har det bedre enn de fleste andre! Tips? Prøv deg fram. Ta nye utfordringer. Og du kommer garantert ikke til å angre når du ser tilbake.
Montezuma Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Jeg jobbet masse. hadde en stressende jobb, mye ansvar; en type jobb som "spiser" deg opp. I tillegg to barn, mannen jobber fullt, samt at jeg var en typisk "kan ikke si nei". Jeg ga aldri 100%, heller 190%...... Det sa pang! Jeg ble alvorlig syk, er heldig som fortsatt lever. Jeg lærte at å være frisk og glad sammen med familien er det viktigste av alt. Å være der for barna mine, ha tid til dem, oppleve dem. Det er det som teller! Vi har lagt om livet helt etter at jeg var syk. Jeg trener masse på å si nei, begrenser aktiviteter og sosiale ting. Det vi velger å bruke tiden på nå, er ting og mennesker som GIR oss noe. Vi velger å samle på opplevelser og minner. Dvs at forbruk er kuttet ned, ikke aktuelt å jobbe masse for å tjene masse når vi blir for slitne/syke til å ha noen glede av det. Aldri mer full jobb. Vi kan klare oss på mindre lønn. Vårt mål er å ha det bra me oss selv. Hvisikke JEG har det bra, så er jeg heller ikke til noen glede for andre. Hver dag skal være en best mulig dag. Vi skal ha noe igjen for den. Vi sier aldri skulle ha....., burde ha..... eller rakk ikke......... Vi stresser aldri Vi har aldri dårlig tid Det eneste som er her og nå, og som vil gå ifra oss om ikke vi benytter det, er livet og barndommen til barna. Alt annet kan vente. Du kan også få et fint og rolig liv og tid til å nyte barna dine. Men da må du prioritere. Jobbe kan man gjøre senere. Gå mer på skole kan man gjøre senere. Tjene masse penger kan man gjøre senere. Kjøpe fin bil eller pusse opp huset kan man gjøre senere. Alt kan man gjøre senere, unntatt å leve dagen idag. Husk at dagene som går, det er livet. Du kan velge å oppleve det!
Annieb Skrevet 8. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2006 Tusen takk for svar folkens.. Tydelig at det er ulike oppfatninger. Men slike erfaringer som henne som har blitt syk, sier i alle fall meg noe. Det er typisk damer også, at vi er samvittighetsfulle og i tillegg til jobb eller skole også har kontroll hjemme og ansvaret der. Det er klart det tar på. Hvis jeg er så heldig å få barn noen gang, vil jeg ikke jobbe fullt..
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Jeg jobbet masse. hadde en stressende jobb, mye ansvar; en type jobb som "spiser" deg opp. I tillegg to barn, mannen jobber fullt, samt at jeg var en typisk "kan ikke si nei". Jeg ga aldri 100%, heller 190%...... Det sa pang! Jeg ble alvorlig syk, er heldig som fortsatt lever. Jeg lærte at å være frisk og glad sammen med familien er det viktigste av alt. Å være der for barna mine, ha tid til dem, oppleve dem. Det er det som teller! Vi har lagt om livet helt etter at jeg var syk. Jeg trener masse på å si nei, begrenser aktiviteter og sosiale ting. Det vi velger å bruke tiden på nå, er ting og mennesker som GIR oss noe. Vi velger å samle på opplevelser og minner. Dvs at forbruk er kuttet ned, ikke aktuelt å jobbe masse for å tjene masse når vi blir for slitne/syke til å ha noen glede av det. Aldri mer full jobb. Vi kan klare oss på mindre lønn. Vårt mål er å ha det bra me oss selv. Hvisikke JEG har det bra, så er jeg heller ikke til noen glede for andre. Hver dag skal være en best mulig dag. Vi skal ha noe igjen for den. Vi sier aldri skulle ha....., burde ha..... eller rakk ikke......... Vi stresser aldri Vi har aldri dårlig tid Det eneste som er her og nå, og som vil gå ifra oss om ikke vi benytter det, er livet og barndommen til barna. Alt annet kan vente. Du kan også få et fint og rolig liv og tid til å nyte barna dine. Men da må du prioritere. Jobbe kan man gjøre senere. Gå mer på skole kan man gjøre senere. Tjene masse penger kan man gjøre senere. Kjøpe fin bil eller pusse opp huset kan man gjøre senere. Alt kan man gjøre senere, unntatt å leve dagen idag. Husk at dagene som går, det er livet. Du kan velge å oppleve det! ← Fantastisk svar! Jeg er den som ble sykemeldt. Mannen min sa i starten at jeg måtte jobbe 100 %. Vi ville ikke klart oss uten. Jeg ble mer og mer deprimert, hadde dårlig samvittighet for ungene som jeg bare så i noen stressende minutter om morgenen, og et par sure timer på ettermiddagen der vi alle var trøtte og slitne etter lange dager. Sex? Hva er det? Jeg orker ikke, går og legger meg kl 22 hver kveld. Når mor har det godt, har resten av familien det godt. Og selvsagt far. Mannen min kunne selvsagt også tenkt seg å gått ned i stilling. Men ikke for å ta seg av det praktiske i hus og hjem. Nei, for å drive med hobby o.l. Og det går jo ikke. Jeg går ned i stilling fordi jeg skal ta meg av ungene, vaske hus o.l. Og det har han gått med på. Han sier at penger er ikke alt, og at vi ikke skal jobbe oss i hjel. Men nå er det dessverre sånn at jeg ikke får gå ned i stilling der jeg er nå, så jeg er aktivt jobbsøkende på deltidsjobber. Nå er jeg nesten villig til å ta hva som helst. Men nå skal jeg nyte dagen idag og helga og mandag, så er det pes igjen fra tirsdag av. Jeg ble sykemeldt i går, og i natt sov jeg som en stein, fordi jeg visste at jeg ikke måtte stresse imorges. Jeg måtte naturligvis opp halv 8 for å få avgårde de to eldste på skolen, men ikke noe mas på noen. Så herlig. Og minste jenta sitter og spiser frokost nå, så hun får også en lang og deilig morgen. Og nå skal hun i barnehagen noen timer.
Montezuma Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Fantastisk svar! Jeg er den som ble sykemeldt. Mannen min sa i starten at jeg måtte jobbe 100 %. Vi ville ikke klart oss uten. Jeg ble mer og mer deprimert, hadde dårlig samvittighet for ungene som jeg bare så i noen stressende minutter om morgenen, og et par sure timer på ettermiddagen der vi alle var trøtte og slitne etter lange dager. Sex? Hva er det? Jeg orker ikke, går og legger meg kl 22 hver kveld. Når mor har det godt, har resten av familien det godt. Og selvsagt far. Mannen min kunne selvsagt også tenkt seg å gått ned i stilling. Men ikke for å ta seg av det praktiske i hus og hjem. Nei, for å drive med hobby o.l. Og det går jo ikke. Jeg går ned i stilling fordi jeg skal ta meg av ungene, vaske hus o.l. Og det har han gått med på. Han sier at penger er ikke alt, og at vi ikke skal jobbe oss i hjel. Men nå er det dessverre sånn at jeg ikke får gå ned i stilling der jeg er nå, så jeg er aktivt jobbsøkende på deltidsjobber. Nå er jeg nesten villig til å ta hva som helst. Men nå skal jeg nyte dagen idag og helga og mandag, så er det pes igjen fra tirsdag av. Jeg ble sykemeldt i går, og i natt sov jeg som en stein, fordi jeg visste at jeg ikke måtte stresse imorges. Jeg måtte naturligvis opp halv 8 for å få avgårde de to eldste på skolen, men ikke noe mas på noen. Så herlig. Og minste jenta sitter og spiser frokost nå, så hun får også en lang og deilig morgen. Og nå skal hun i barnehagen noen timer. ← Høres ut som om du har tatt det rette valget mht. jobb. Lykke til med deltidsjobbsøk! Kos deg med dagen idag, og sov godt til natten! Det er INGENTING som er verdt å slite seg ut for!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå