Imax Skrevet 6. september 2006 #1 Skrevet 6. september 2006 Vi skal snart ut på langtur, og da vil det være praktisk for oss å ha med morsmelk på flaske. Spørsmålet er selvsagt oppvarmingen og oppbevaringen. Noen som har tips og innspill? Er helt fersk...
Gjest Dingo Skrevet 6. september 2006 #2 Skrevet 6. september 2006 Det beste er nok å frakte melken kald, og varme den opp når du trenger den. Hvilken type tur skal dere på? Er "melkekuen" med er det sikkert enklest å bare amme??? Hilsen Dingo som ammer på tredje året ( to barn altså... er leeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiii=)
Karamba Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 Har sett at de selger flaskevarmere som er beregnet til tutteflasker. Tror de har på Sparkjøp til en rimelig penge.
Furstina Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Förvara modersmjölken KYLD i en termos, kylskåp eller kylbag. Ha en termos med varmt vatten med (om ni inte har tillgång till varmt vatten alls). Häll upp den kalla modersmjölken på flaska. Värm modersmjölksflaskan i det varma vattnet, antingen i ett handfat eller i en skål som ni har med, tills mjölken är minst rumstempererad. (så gjorde min man med mjölken hemma när jag börjat jobba) Eller om det är en enstaka tur - ta med en tetra med färdigblandad MME? Kan vara bra att ha i nödreserv i alla fall.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Hvis det er erstattning du snakker om er det enkleste bare å ha varmt vann på flaske, pulver allerede i flasken eller i en beholder og bland lenge før mattid så den for tid til å kjøle seg godt ned
LilleMy Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 Jeg har brukt en liten termos med varmt vann, hatt en tåteflaske og pulver i bagen, kjøpt eller tatt med kaldt flaskevann - og blandet herligheten. Da har jeg alltid hatt til flere flasker (lange reiser), og det har fungert veldig greit.
Netten Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Melken på tåteflaske og termos med varmt vann. Så setter du bare flasken oppi termosen når du skal varme melken.
LilleMy Skrevet 9. september 2006 #8 Skrevet 9. september 2006 Melken på tåteflaske og termos med varmt vann. Så setter du bare flasken oppi termosen når du skal varme melken. ← Må du ikke da ha en veldig STOR termos, med vid åpning? Eller veldig smale flasker, kanskje? :klø:
Leanne Skrevet 9. september 2006 #9 Skrevet 9. september 2006 termos med varmt vann, en imsdal flaske, og en plastikk boks med mme pulver. Bland varmt og kaldt vann i en tåteflaske til passe temperatur, ha i pulver. veldig kjekt når man ikke har tilgang på micro for å varme opp vannet...
Gjest niomi Skrevet 9. september 2006 #10 Skrevet 9. september 2006 Må du ikke da ha en veldig STOR termos, med vid åpning? Eller veldig smale flasker, kanskje? :klø: ← Kjøp pølsetermos. De er ganske lave (plass til wiener) og brede og stor åpning, slik at man får ut pølsene når man er på tur, uten å måtte helle de ut.
Gjest Qlio Skrevet 9. september 2006 #11 Skrevet 9. september 2006 Om det er snakk om en kortere tur med minimalt bagasje kan man varme melken veldig varm hjemme, pakke flasken inn i en eller to bleier (som man alikevel må ha med). Funker som fyttikatta! Vi gjorde dette på ett vinterrally med vesla, gikk så fnt atte!
Netten Skrevet 9. september 2006 #12 Skrevet 9. september 2006 Må du ikke da ha en veldig STOR termos, med vid åpning? Eller veldig smale flasker, kanskje? :klø: ← Funker med vanlig tåteflaske på pølsetermos. Det pleier venninnen min å gjøre.
prinsessa Skrevet 10. september 2006 #13 Skrevet 10. september 2006 Sånn gjorde jeg det: Det siste jeg gjorde før vi dro hjemmefra var å helle kokende vann på tåteflasken, pakket inn tåteflasken i et håndkle. Da var det perfekt temperatur 3-4 timer senere dette var på vinteren. Skal du f.eks gi mat etter 2 timer tar du bare opp flasken litt før og skrur av lokket da mister vannet fort temperaturen. På apoteket har de disse små boksene som er til urinprøver, disse er ypperlige å måle opp MME i. Du får iallefall plass til 7 skjer. Når da vannet har passe temp. tar du bare å heller boksen oppi og rister og ferdig. Hvis det er lange turer hadde jeg med meg en liten ståltermos med kokende vann og en flaske med kokt kaldt vann. Men som regel gikk det bra med bare en flaske jeg tok med meg når jeg gikk for skulle jeg være borte lenger klarte jeg å få tak i kokende vann på bensinstasjon eller ligende, bare ta med rene tåteflasker. Ellers kan du gå inn på www.flaskeposten.org, der får du masse tips.
prinsessa Skrevet 10. september 2006 #14 Skrevet 10. september 2006 Først nå så jeg at det var morsmelk du skulle varme opp. Hvor skal dere på tur hen, kanskje du kan varme opp flasken i microen på en bensinstatsjon. Ellers kan du ha med en termos med varmt vann helle vannet ut i et litermål for å så sette flasken oppi der.
Imax Skrevet 10. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 10. september 2006 For å oppklare litt: Vi skal på biltur (laang for en liten snelle på 8 uker), og da kan det være at det ikke passer å stoppe. Og jeg har fått helt noia etter en venninne fortalte meg at hun satt i baksetet og ammet mens mannen kjørte Så det jeg tenkte var å kunne ha en flaske med morsmelk og gi det i bilen, da kan både hun og jeg sitte fastspent. Kanskje det enkleste rett og slett er å pumpe melk med manuell pumpe i bilen og så gi henne det direkte? Tipper vi må legge inn pauser og krysse fingrene på at det går an å stoppe bilen hvor som helst. Takk for gode innspill, de skal huskes til MME blir brukt.
Orthia Skrevet 10. september 2006 #16 Skrevet 10. september 2006 Det finnes elektriske flaskevarmere du kan koble til bilens sigarettenner.
prinsessa Skrevet 11. september 2006 #17 Skrevet 11. september 2006 Da tror jeg det faktisk blir enklere å stoppe hver gang hun skal ha mat. Jeg har også hørt om mødre som ammer i bilen i fart og syns det er helt hårreisende. Blir nok mye styr å pumpe i fart + at man må jo koke brystpumpa mellom hver gang den blir brukt. Jeg har en slik en flaskevarmer som kan brukes i bilen. Har aldri brukt den men høres lur og bruke hvis du ikke kan stoppe.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2006 #18 Skrevet 12. september 2006 Vi har brukt en del av disse ferdigblandede MME-pakkene. De som er som små juice-pakker. Det er kjempefint som kriseløsning mens man venter på et passende sted å stoppe. Ha en ren saks og flaske i bilen, så får du fort helt over melka. Min gutt klarte fint å ta den romtemperert, så vi slapp å varme den i tillegg. Ellers er jo det aller beste å stoppe og gi pupp - barnet trenger mange pauser. Et så lite barn bør jo uansett ikke sitte så lenge om gangen i bilstol.
Furstina Skrevet 13. september 2006 #19 Skrevet 13. september 2006 Två saker: 1. modersmjölk ska INTE värmas i microvågsugn, det förstör näringsämnena i mjölken! 2. Man behöver inte koka bröstpumpen mellan varje användning. Jag skulle ändå satsa på att stanna för att amma vid en lång biltur. Det gör matningen enklare och babyn kan behöva komma upp ur bilstolen en stund. I värsta fall vaknar babyn utsvulten och ni behöver köra 10 minuter till för att hitta en plats att stanna på - men det över lever både ni och babyn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå