Marianne78 Skrevet 7. september 2006 #21 Skrevet 7. september 2006 Lar meg ikke lure jeg vet du..(finnes kvinnfolk som intresserer seg for bil;-)) Vi undersøkte nøye før vi kjøpte den. Leste alt vi kom over av norske og utenlandske tester på bilen. Snakket med både forhandlere for KIA og for Nissan X-trail som vi og likte veldig godt. Prøvekjørte både KIA, X-trail, HondaCRV, Toyota Rav4 .. Og kom frem til at KIA var den beste bilen for oss, pga sikkerhet, kjørekomfort og hundre andre ting. Jeg lurer veldig på hva som er SÅ dårlig med KIA og hvilken bakrunn/dokumentasjon som evt finnes for det. Jeg har lett og lett og ikke funnet NOE!
TheHairyToothfairy Skrevet 7. september 2006 #22 Skrevet 7. september 2006 Hva med Suzuki Baleno? noen som har erfaring med dem? Da tenker jeg på litt eldre modeller..95/96 ← De er egentlig greie, men det er et par detaljer som gjør dem dårlige alikevel. Jeg kan være litt nøye, mens jeg er i gang. la oss begynne med sikkerheten. Den eier ikke passiv sikkerhet, kolliderer du med den så er det egg i fritt fall. Styremessig er den ganske ok, egentlig, men ikke la deg lure til å tro at du har permanent firehjulstrekk - for det har du ikke. Siden det er viskosekobling så smeller den først inn når den finner ut at den slipper. Men problemet er at på vinterveier kan dette være akkurat litt for sent, og den kickdown-effekten som kommer av dette kan gjøre at du mister veigrepet enda mer. Teknisk er motoren gammelt arvegods, og dermed ikke akkurat det mest moderne. Det er egentlig greit nok, men det er alikevel verd å få med seg et par detaljer, og innse at dette er ikke bra. Ventilløfterne er veldig køddne. Når de begynner tikke, så er det service-tid. Det er ikke dermed sagt at du er kvitt denne tikkingen. Det samme med gearkassen, jeg er ikke helt sikker på hva som foregår der, men etter det jeg husker fra tre av de Balenoene jeg har hatt gleden av å skru, så var det ulyder fra girene i 2500 o/min på 3. og 4. Det kan være så enkelt som smøringen, og det er i så fall veldig dumt. Vannpumpe kødder visstnok ofte, men det er brødvarer. Nekter å tro at det er noe kostbar affære. Ut fra pris og sånn, så er det egentlig ganske god plass i forhold til andre konkurenter. Men det føles sabla billig både inni og utvendig, og det er ikke til å stikke under en stol at det er lite luksus. Dette gjelder seter, instrumenter, brytere o.l. Et par detaljer som er groteskt elendig er rett og slett noe så enkelt som plastfestene til dørlåsene, de som låser låsestagene inni dørene. De er pinglekvalitet, og knekker etter en viss brukstid. Har skiftet et par sånne, og jeg tviler på at det er så mye bedre løsninger på andre detaljer rundt om i bilen. Air Condition og standard luftsystem er skrot. Dette er en bil du bør kjøpe UTEN air con. Deleprisene husker jeg rett og slett ikke, og jeg er for lat til å sjekke nå. Min ex sin familie hadde derimot en Liana, også en Suzuki, og den sjokkerte meg på deleprisene. Ville ikke brukt penger på en sjøl, egentlig. Hadde heller letet frem en Mazda 626 2.0 Plus 4x4 '93-'95modell. Sånn femdørs kombicoupe.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #23 Skrevet 8. september 2006 Også er den visst dyr å kjøre fikk jeg høre av et vennepar som kvittet seg med sin ganske raskt...
Gjest odd arne Skrevet 15. oktober 2008 #24 Skrevet 15. oktober 2008 Hei, Jeg har en Kia sportage selv, 2002 mod. er en veldig god bil, men med tanke på dagens bensinpriser så synes jeg att den er litt dyr i bruk. Det att noen synes det er en drittbil kan jo komme av at bilen ikke blir brukt på riktig måte, att det er 4wd betyr ikke att den kan brukes som en traktor!
Gjest magnum55 Skrevet 15. desember 2008 #25 Skrevet 15. desember 2008 Jeg har sett på en slik bil og likte den godt. Men jeg har ikke peiling på bil . Er det noen somhar en slik eller kjenner til dem? Dette er en 95 modell, så testene jeg finner på nett er ikke helt aktuelle heller. Jeg har en KIA sportage 2001 mod.Den har jeg hatt i ett år, snart 2 ..(tiden går),jeg er kjempefornøyd med den.jeg har kjørt Kr.Sand Oslo utrn å bli sliyen ,det er ikke noen racerbil ,men en god og koselig bil..El vindu El sidespeil. Veldig fornøyd.PS: Så der stod en i Telamark til den prisen..Søk opå Kia sportage på Google
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #26 Skrevet 15. desember 2008 Kjøpte en '91 Dodge Ramcharger LE. Den er nok desverre en smule stor, ikke akkurat det du lukeparkerer med, og parkeringshus er for viderekommede eller tryllekunstnere. Pluss at det bare er to dører, så man må regne med litt klatring til baksetet (noe som kan være litt gøy siden bilen er 1.80 høy). Bor du litt landelig til så vil jeg anbefale den, men det er null bybil. Billig å eie, bruker ikke mer enn en Volvo i drivstoff, og tåler en smell eller femten. MMMM! som om amerikanske biler er bedre... Du vet hva du snakker om tydeligvis
TheHairyToothfairy Skrevet 16. desember 2008 #27 Skrevet 16. desember 2008 MMMM! som om amerikanske biler er bedre... Du vet hva du snakker om tydeligvis Jo, takk du. Etter å ha hatt over 25 yankee-biler, omtrent 20 opel/BMW/Mercedes/tysk Ford, og en shitload med Mazda og andre japanske biler, pluss 17 Volvoer, så tror jeg at jeg vet godt hva det går i. Få også med at jeg har skrudd og trimmet mine egne biler totalt sjøl. HVis du ikke gidder gjestefyre seriøse innlegg, så tror jeg at du skal kle på deg skoene dine og gå en tur ute i naturen, slik at du får litt frisk luft inn i systemet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå