Gå til innhold

Gule gule tenner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

:forvirret: Vet ikke helt hvilket forum jeg kan legge dette inn på.

har hatt bulimi i mange år. er også fæl til å drikke kaffe.l

Tennene mine er kjempe gule og en del syreskader, ellers i dårlig tannform.

Er det farlig for meg å bleike tennene? har gjort det en gang før. så har skinne hjemme og bleike middel.

Kan det skje at all emaljen min er borte?? Har skikkelig gule tenner altså...ekkelt og stygt. redd jeg har slipt bort all emaljen min .....

Noen som vet?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette bør du nok absolutt snakke med tannlegen din om. Det høres ikke ut som du burde begynne med en ny runde tannbleking nå, i alle fall ikke uten å høre hva en profesjonell har å si!

Gule tenner i seg selv er ikke et tegn på at de er usunne. Jeg leste for litt siden (husker ikke hvor) at gulaktige tenner tydet på en sterk emalje, men det gjelder nok de som ikke har fått misfarget tenner av f.eks. kaffe eller sykdom...

Du har nok ikke mistet all tannemaljen din. Ikke vet jeg om det er mulig engang, men det høres i så fall smertefullt ut, da tennene ville vært helt åpne for angrep. Har tannlegen i det hele tatt sagt noe om graden av skader tennene dine har fått?

Bruker du fluorskylling? Hvis ikke, så begynn med det. Det styrker emaljen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bulimi i mage år selv, og reddet emaljen min ved å unnlate og pusse tennene etter at jeg hadde kastet opp. Jeg bare skylte munnen. For all del, ikke puss tennene når du har kasta opp! Det blir som å pusse tennene med magesyre, og emaljen forsvinner.

Jeg ville ikke ha bleika tennene om de var i så dårlig stand som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mistet emalje, vil du nok merke det på at tennene vil ise noe veldig.

Men jeg ville ikke starta noe blekeprosess uten å ha gått til tannlegen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennene dine er nok veldig sårbare ettersom du har slitt med bulimi i lengre tid, og det høres ut som et meget dårlig utgangspunkt for tannbleking. La tannlegen din sjekke tannstatusen din først ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta opp med tannlegen din. Man skal for det første alltid ha en undersøkelse hos tannlege før bleking i tilfelle man har hull og slikt - for da kan tenne blir skadet.

Bulimi sliter på tennene. Du vil merke om du har lite emalje da du vil oppleve mye ising og andre plager. Som noen over her sier, ikke puss tennene etter oppkast! Da er det bedre å ta en tyggis eller en pastill. (Det samme gjelder forøvrig etter å ha drukket cola, appelsinjuice osv. Syre + tannbørste = dårlige tenner.)

Dra til tannlegen din! Hva er verst? At du har gule tenner, eller at du mister alle sammen før du fyller femti?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...