Gå til innhold

bruke åpnet kjøttdeig


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

på fredag åpnet jeg en pakke kjøttdeig men brukte bare halvparten. jeg pakket restene inn i en plastpose og la den i kjøleskapet. den går ut den 11 september. jeg lurer på om den er trygg å spise idag? det er jo 5 dager siden den ble åpnet og den er fortsatt rå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du pakket den inn og kjølte den ned rimelig raskt bør den holde til holdbarhetsdatoen. Hvis den lukter surt og vondt ville jeg ikke brukt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ville jeg uten tvil brukt, om den lukter og ser ok ut. Er mer skeptisk til kyllingfilet, den syns jeg blir dårlig veldig fort når den er tatt ut av pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa

Jeg ville nok vært skeptisk til å bruke kjøttdeig som har ligget åpnet i 5 dager. Holdbarhetsdatoen gjelder jo bare hvis pakken er uåpnet.

Når jeg får kjøttdeig til overs tar jeg resten med en gang og legger i en plastpose. Klemmer den flat og legger den i fryseren. Ta tiner den raskt neste gang jeg trenger kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mye fullgod mat som blir kastet hver dag jeg.. Det er klart man skal være forsiktig med å spise mat som har gått ut på dato, men det får da være måte på. Stort sett holder maten seg mye lenger enn det holdbarhetsdatoen viser, og det er ikke lenge siden jeg brukte en liter q-melk som hadde gått ut på dato fire dager før. Den var riktignok uåpenet, men det var ikke antydning til verken dårlig lukt, smak eller konsistens på den.

Jeg kjøper stort sett kjøttdeig som er kvernet i butikk (eller i alle fall pakket i butikk), og disse pakkene er jo ikke vakuumpakket engang. Kan derfor aldri tenke meg at det skulle gjøre noe at jeg bruker den siste halvparten noen dager etter at jeg åpner pakken.

Sambo er helt håpløs, han nekter å spise egg som gikk ut på dato dagen før (selv om "alle" vet at egg holder i dager og uker etter utløpsdato), og er til og med skeptisk til tørrvarer som nærmer seg best før-dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant det du sier der, Newt.

Akkurat på utløpsdato skjer det en lynreaksjon og *poff* så er varen uspiselig... :ler:

Nei, man må lukte, se og kanskje smake før man eventuelt kaster. Men sant og si så er jeg litt forsiktig selv og... :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utløpsdato er jo egentlig bare en garanti at varen skal være 100% frem til den dagen, og varen er som regel i fin stand flere dager etter denne.

Men jeg skiller likevel mellom uåpnet mat og åpnet mat. En melkekartong som er uåpnet kan fint drikkes noen dager etter holdbarhetsdato, men er den åpnet og har stått i flere dager etter utløpsdato hadde jeg helt en test i vasken for å se hvordan den så ut.

Samme med kylling og kjøttpålegg.

jeg er også obs på hva slags mat det er, f.eks skummet melk holder seg kortere tid enn helmelk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mye fullgod mat som blir kastet hver dag jeg.. Det er klart man skal være forsiktig med å spise mat som har gått ut på dato, men det får da være måte på.

Det lurer jeg også på! Folk er tydeligvis overskeptiske for den lokale Prix-butikken selger kjøttvarer som går ut om 3 - 4 dager til halv pris. Jeg har ingen problemer med det og er dessuten motstander av at fullt spiselig mat skal kastes, så jeg kjøper det gjerne!

Kjøttdeig som ikke lukter eller ser direkte dårlig ut har jeg ingen betenkeligheter med å bruke selv om den har ligget i kjøleskapet noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...