Chic Skrevet 20. oktober 2006 #801 Del Skrevet 20. oktober 2006 Ka dykk driv med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilona Skrevet 22. oktober 2006 #802 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei alle sammen! Dette må bare være rett for meg. Først litt om meg selv. Jeg 30 år og flyttet til Norge fra Finland for 5 år siden. Jeg skulle "bare" gjennomføre drømmen om noen utlandsstudier, men når hovedoppgaven var ferdig, hadde jeg på et eller annet mystisk måte blitt samboer. Det tok lang tid før jeg fant meg en skikkelig jobb, og det var kjempe tøft når jeg ikke hadde noen egne venner. Etter vært begynte det gå bedre, men de tunge dagene finns og kommer sikkert alltid finnes. Nå har jeg bott i Drammen i 4 år, og om 2 uker flytter jeg til Stavanger. Så der røyk det nettverket... I Stavanger blir vi nært til samboerens familie, men grunden til flyttingen er at jeg har fått drømmejobben der. Av og til lurer jeg nok, om jeg kansje bør kutte ut alle disse drømmene, og bli et sted der jeg kunne bli kjent med folk, og ikke altid være ensom i et eller annet tilfeldig sted. Jeg har veldig gode og nære venner, men de gjerne langt vek. Bursdager og slike feiringer er alltid stress. Vem kan jeg invitere? Vem vil jeg invitere? Er det dumt å invitere hans venner når jeg ikke har egne? Blir jeg skuffet hvis jeg ikke feirer i hele tatt? Jeg rakk lese bare noen få sider av dette laaange trået, men ser at dere har mangen av de samme tankene. Var det Chic som bor i Frankrike? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chic Skrevet 22. oktober 2006 #803 Del Skrevet 22. oktober 2006 Hei ilona, og velkommen til oss! Jeg syns du gjør riktig i å dra dit du fant drømmejobben, kanskje det endelig er der du bosetter deg fast? Og etterhvert får du nok et nettverk der også, kan nok ta tid, men plutselig finner du noen fine venner, kanskje via jobben? Kan jo starte med noen hobbyer hvor det er lett å bli kjent... I det minste snakker de norsk i norge, så du har ikke noe språkbarriere å komme deg igjennom først Jepp, jeg bor i Frankrike, bodd her snart i 5 mnd. Inntil videre tror jeg nesten jeg bare må finne meg i at det å finne venner her hvor et lite fåtall snakker engelsk, er jommen ikke lett... Ikke har jeg lett for å bli kjent med folk heller. Men forhåpentligvis når jeg kan språket så kan jeg kanskje bli kjent med noen i stallen, det hadde jo vært noe Fint å ha en slik hobby hvor man treffer andre med like interesser, tror det er litt lettere å få bekjentskaper da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilona Skrevet 22. oktober 2006 #804 Del Skrevet 22. oktober 2006 Stall er sikkert flått hobby for å bli kjent med folk. Men min erfaring er at man må konsentrere i å kose seg med noe man liker, venner for man hvis man er heldig. Hvis man hele tiden tenker "her blir jeg sikkert kjent med noen", blir man fort skuffet, og klarer ikke glede seg over sin hobby. Om språkbarriere. Det er bare 5 år siden jeg begynte lære meg norsk... Jeg kunne en del svensk (men hadde nesten ikke snakket det) når jeg kom hit, jeg fikk jo mykere start en du har hatt i Frankrike... Men det er jævlig tøft å leve på fremmende språk, det har sikkert vært noe av det vanskeligste mellom meg å samboeren. Jeg hater å være så klønete språklig, og jeg hater at jeg som reelt sett kan flere språk, blir alltid den som ikke kan og ikke vet. At mitt morsmål ikke har noe praktisk verdi i hverdagen. Når jeg deppar, tenker jeg ofte hvordan det blir når vi får barn, eller når jeg blir gammel og dement og ingen forstår meg siden jeg har glemt norsk... For nå er det ikke håp om snarlig flytting til Finland. KQ er egentligen også en slags språkøvelse for meg, siden jeg har skrevet veldig lite uformelt norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 22. oktober 2006 #805 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg spiser popcorn og ser tv. Skikkelig "gjøreingentingkveld"... Håper duene har det bra?! Grattis med jobb, *MissA*! Og velkommen til ilona! (Synes norsken din er bra jeg!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 22. oktober 2006 #806 Del Skrevet 22. oktober 2006 -lig velkommen til oss, ilona! Jeg driver ikke med noe spesielt for tiden. har jobbet i helgen,så resten av tiden har gått med til kos med kjæresten og litt dilldall hjemme i leiligheten. Dere da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chic Skrevet 22. oktober 2006 #807 Del Skrevet 22. oktober 2006 næmmen, et par av de ensomme duene har kommet tilbake jo! hvor er egentlig alle sammen? vi var jo en hel haug her for ikke lenge siden! ilona å, du er utenlandsk, det visste jeg ikke! Merker ikke godt heller Syns du skriver meget bra på norsk det du skriver her Du er fra Finland, right? Men snakker du engelsk da? Med samboer er det ingen problem for meg å snakke engelsk, HELDIGVIS Men gleder meg til dagen jeg kan snakke fransk flytende og å kunne være med på litt mer enn nå... Skjønner hva du mener med hobby for å bli kjent med noen, for så å oppleve at det ikke funker og ikke hobbyen heller lenger... Kanskje jeg tenkte litt i forhold til hvis du har noe du brenner for, så lar man ikke så lett bekjente ta det vekk fra deg, men at om du blir kjent med noe, så er det et stort pluss I alle fall synes jeg det kan være noe å begynne med, å finne en ålreit hobby, og kanskje bli kjent med noen. Du får slått ihjel eventuell fritid, og kanskje til og med får noen venner Idag hadde jeg en kjip dag med Milla (hesten min), hun var skikkelig teit, og for første gang klarte jeg ikke være tålmodig. Var egentlig ikke noe værre enn at jeg dro henne hjem omtrent, men likevel, med unghest MÅ man være tålmodig og smile hele tiden, men det er ikke like lett alltid! Men etterpå var det supert i stallen, pratet en del med ei jente på stallen som er ganske koselig, og en av de få som snakker engelsk, var herlig å kunne prate litt med en annen en familie/kjæreste! Har stor mangel på prat med noen jeg kan kalle venner ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilona Skrevet 23. oktober 2006 #808 Del Skrevet 23. oktober 2006 Takk for velkomsthilsen, og språkkomplimenter! Jeg vet at norsken min er på brukbart nivå, men ligger nok likevel noen lysår bak morsmålet. Men men, om språk kan jeg snakke i evig tid... Jeg har tenkt en del på hva jeg bør gjøre for å finne min plass i det nye miljøet. Det finnes jo massevis muligheter! Selvklart blir jobben et viktig sosialt forum. Kansje ikke så ofte man finner bestevenn der, men kontakter for man, det er klart. Jeg er nokså genert av meg, og må konsentrere meg å virkeligen være sosial og bli kjent med folk der. Den oversosiale samboeren min er heldigvis en genial mentor her. Så har jeg søkt kontakt via nettet til folk, bla via KQ og finske foreningen i Rogaland. Vi flytter til et relativt nytt boligområde der det virker finnes en hel del felles ting. Det kan være veldig bra for oss. Jeg håper også få mer kontakt med svigerinnen min som jeg altid har koplet bra med. Jeg har ikke sånne veldig sosiale hobbyer (bort sett fra å være finsk da, der finnes det visse muligheter å finne likesinnet selskap). Noe trening må jeg få i gang etter hvert. Har veldig lyst på power yoga, og kansje litt aerobikk. Så har vi tenkt å ta båtførersertifikat begge to, nå når vi for tilgang til båt. Likevel hvis JEG skal trives på sted må JEG finne ting å gjøre der uten samboeren. Det er de egne øyeblikkene som gjør et sted hjem for meg. På den måten synes jeg at også "alenehobbyer" er viktige. Man lager sine egne stier i det nye miljøet. Jeg leser masse vis, elsker å gå/sykle i naturen, og litt shopping kan være ganske bra det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 23. oktober 2006 #809 Del Skrevet 23. oktober 2006 Har visst forsvunnet en del herfra, ja.. Dere må komme tilbake Vi trenger litt mer liv i boka her Hehe. Nå har jeg kanskje funnet meg bil! Da skal ting bli bra tenker jeg En Mitsubishi Carisma 2000-modell.. Skal kanskje kjøpe den i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 24. oktober 2006 #810 Del Skrevet 24. oktober 2006 Ja, det har blitt til at jeg bare har lest her i det siste. I helga var vi på hyttetur Hadde det veldig bra, selv om det regnet hele tiden. Deilig bare det å komme seg litt vekk fra leiligheten. Lykke til med bilkjøp *MissA*. Liker ikke biler jeg... prøvde å ta lappen et par ganger, men det har ikke gått så bra, så nå har jeg gitt opp det prosjektet. Håper dere får en fin dag, alle sammen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drua Skrevet 24. oktober 2006 #811 Del Skrevet 24. oktober 2006 Heisann jenter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chic Skrevet 24. oktober 2006 #812 Del Skrevet 24. oktober 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilona Skrevet 25. oktober 2006 #813 Del Skrevet 25. oktober 2006 I kveld skal jeg til "finntreff" for siste kan. Det er gruppe finske jenter i Drammen som bleier å treffe hjemme hjemme hos noen en gang i måned ca. De som begynte med dette jobbet sammen på sykehuset, jeg ble kjent med en av de på et Aftenskolekurs, og ble invitert med. I begynnelsen var det ganske vanskelig. Jeg kjente de ikke så godt, men noe var bra siden jeg fortsatte å gå dit (samboeren presset meg nok en del, han så at jeg trengte å treffe noen). Nå synes jeg det er kjempe trist å si hade til disse jentene. Jeg er fremdeles ikke blitt noen nær ven med de, men det er kjempe koselig å treffe de i ny og ne og skravle litt. Jeg tror ikke heller det blir naturlig å holde så mye kontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chic Skrevet 28. oktober 2006 #814 Del Skrevet 28. oktober 2006 ilona, hadde du det gøy på treffet? :-D Dere andre, hva driver dere med om dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 28. oktober 2006 #815 Del Skrevet 28. oktober 2006 Puh, nå er det lenge siden jeg har vært her! (har smuglest litt, da...) Hva har skjedd i det siste, tro? Jooo... Mye å gjøre på jobb. Altfor mye. Mye overtid = mye lønn i november og desember Vi har kjøpt oss bil. Får den på mandag. Blir skummelt, gitt, for jeg skal begynne å kjøre på jobb, og jeg som ikke er så glad i flerfilsveier og rundkjøringer! Menmen, øvelse gjør mester! Ellers henger jeg mye rundt i dagbøkene til Drua og Vampyra (og Lamadama, men hun har stengt sin for tida). Er fryktelig asosial for tida, så føler meg ikke ensom nå. Deilig å slippe å møte masse folk hele tida. Jeg skal på KG-treff 10. november. Noen andre som skal dit? Gledegruer meg, jeg... Liker egentlig å være anaonym her, for man kler seg ganske naken på slike forum... Men det er bare å hoppe i det. Tar man ingen sjanser, blir man jo heller ikke kjent med noen nye folk. Håper alle har en fortreffelig helg. Vi passer små barn, så leiligheten ser bombet ut, og vi orker ikke å rydde. Tok nemlig litt tid før vi fant ut at Disney Channel er en super barnevakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chic Skrevet 28. oktober 2006 #816 Del Skrevet 28. oktober 2006 10 november? da er jeg i norge joh! hva for bil har du kjøpt deg da? å, jobbe masse overtid i november, så får du halv skatt i desember, masse peng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bøllefrøet Skrevet 28. oktober 2006 #817 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg skal sannsynligvis også på det KG-treffet 10 nov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 28. oktober 2006 #818 Del Skrevet 28. oktober 2006 10 november? da er jeg i norge joh! hva for bil har du kjøpt deg da? å, jobbe masse overtid i november, så får du halv skatt i desember, masse peng ← Hvis du er i Norge, og i Oslo da, så send en PM til Clementine. Hun som orger greiene. Vi har kjøpt Opel Astra Stasjonsvogn med 1.8 liters motor, 2001-modell. Fiiiin bil. Jeg skal sannsynligvis også på det KG-treffet 10 nov ← Åja, bli med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chic Skrevet 28. oktober 2006 #819 Del Skrevet 28. oktober 2006 hm, kanskje jeg skulle tatt en tur? hadde jo vært arti å treft dere, spesielt når det er minst to av denne dagboken som kommer! det er en fredag er det ikke? mange som kommer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niomi Skrevet 28. oktober 2006 #820 Del Skrevet 28. oktober 2006 Er ikke helt sikker på hvor mange påmeldte, jeg. Men noen blir vi, ja. Fredag 10. november på YaYa's på Aker brygge. Kl. 20. Bli med da, bli med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå