Gå til innhold

---

Hoppetaujenta

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

---

Endret av Hoppetaujenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første skal slike tabletter brukes ved treg mage og forstoppelse, og ikke ved andre anledninger. (Som slanking f.eks.)

Pillene virker ved at de øker bevegelsen i tykktarmen slik at avføringen kommer raskere ut. Næringsstoffer blir tatt opp før avføringen kommer ut, så de har ingen annen funksjon enn å løse opp forstoppelse.

Det er farlig å ta det ofte, fordi det forstyrrer tarmfunksjonen, og til slutt vil ikke tarmen klare jobben selv. Da må man ta piller for å komme på do, og man må gradvis ta flere og flere for at de skal virke. Hvis man da ikke tar dem færer det til magesmerter, treg eller løs mage - og kan skade tarmens evne til å ta opp næringsstoffer og annet fra maten.

Det er mange spisefortyrrede som bruker disse pillene, og flere ødelegger tarmsystemet for alltid. Det er veldig farlig. Det tar lang tid for kroppen å restituere seg etter lang tids bruk av avføringsmidler, og selv om man slutter å ta dem kan det gå måneder og år før magen klarer å fordøye maten ordentlig.

Dessuten er det en stor fare for dehydrering og elekrolyttforstyrrelser ved for høyt inntak.

Dette med utlagt tarm vet jeg lite om, men det er nok ikke sånn at alle som har misbrukt avføringspiller til slutt ender opp med pose på magen.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_thea_*
Skrevet
Det er ikke anbefalt å bruke dem lengre enn en uke. Hva skjer om en bruker dem lengre ? Kan en risikere å bli totalavhengig av sånne midler ?

...og om de blir brukt i lang tid,- mister de da effekten ? Blir vi immune mot dem ?

Jeg har brukt disse over lengre tid (har ført til kronisk dehydrering), som belønning har jeg fått mild til moderat nyre svikt. Det er enda for tidlig å si om jeg kommer til å få fullstendig nyresvikt men det ser slik ut og dette vil føre til at jeg kommer til å trenge dialyse og senere nyretransplantasjon samt at det vil begrense mulighetene jeg har til masse medisinsk behandling.

Så til alle som tar eller vurdere å misbruke disse - SLUTT NÅ!

Tarmen min er dessverre avhenig av dem slik at jeg fortsatt må ta et mindre antall hver 2-3 dag for å holde systemet i gang.

Prisen jeg har måttet betale for å prøve å kontrollere min anoreksi med dulcolax er veldig høy. Jeg er bare 26.

• Liker 1
Gjest Hater Dulcolax!!!
Skrevet

Moren min er avhengig av disse. Vært det fra hun var 30, og nå er hun 58 :( Hatt spiseforstyrrelser i form av anorexia og bulimi fra hun var 22...

Hun har nå fått kronisk hjertearytmi pga for høyt og langvarig inntak av disse DRITTMEDISINENE! Jeg kan ikke fatte at det ikke finnes noen form for restriksjoner for sånne medisiner, når de er et så stort problem for mennesker med spiseforstyrrelser.

Vær så snille, dere som enda kan gå tilbake: Ikke gjør det. Kroppen deres blir helt ødelagt. Jeg vet at jeg kommer til å miste mamma'n min tidligere enn mange av de andre venninnene mine. Barna mine kommer til å miste bestemoren sin lenge før de er gamle nok til å skulle takle noe sånt. Jeg vet hvor lett det er så bare SI at man ikke skal gjøre ditten og datten, og også hvor håpløst det er å bli tatt seriøst i psykiatrinorge når det gjelder sånt. Men om dere ikke klarer å tenke på deres eget ve og vel, tenk på de som er rundt dere, de som er der allerede og de som evt kommer til å komme!

:(

Gjest Samme som over
Skrevet
Jeg har brukt disse over lengre tid (har ført til kronisk dehydrering), som belønning har jeg fått mild til moderat nyre svikt. Det er enda for tidlig å si om jeg kommer til å få fullstendig nyresvikt men det ser slik ut og dette vil føre til at jeg kommer til å trenge dialyse og senere nyretransplantasjon samt at det vil begrense mulighetene jeg har til masse medisinsk behandling.

Tarmen min er dessverre avhenig av dem slik at jeg fortsatt må ta et mindre antall hver 2-3 dag for å holde systemet i gang.

Prisen jeg har måttet betale for å prøve å kontrollere min anoreksi med dulcolax er veldig høy. Jeg er bare 26.

Stakkars deg :( Skulle ønske jeg kunne gjøre ett eller annet. For alle som har det sånn! Jeg håper du kommer deg gjennom dette på den best mulige måten! Så fullstendig ufortjent....

Gjest Gjest_thea_*
Skrevet

Tusen takk for klemmer og oppmuntringer. Det trengs, jeg prøver så godt jeg kan å slutte om dagen men da kommer anoreksien sterkt tilbake.

Føler meg veldig dum.

Men håper at det jeg skrev kan skremme noen fra å begynne og kanskje få noen til å slutte før de kommer så langt som meg.

Takk til gjesten som skrev at jeg ikke fortjente det, men det gjør jeg virkelig jeg vet så altfor godt at jeg ikke burde ta dem men har ikke klart å la være.

Skrevet
Takk til gjesten som skrev at jeg ikke fortjente det, men det gjør jeg virkelig jeg vet så altfor godt at jeg ikke burde ta dem men har ikke klart å la være.

Selvfølgelig fortjener du det ikke! Og ikke føl deg dum!! Det hjelper ikke på noenting tror jeg. Det er ingen som kan noe for at de har spiseforstyrrelser. Og det går ikke an å bare si at man skal "ta seg sammen". Hadde det vært sånn, hadde nok ingen hatt spiseforstyrrelser, depresjoner, tvangstanker og you name it!

Bare det at du faktisk innrømmer for deg selv hvor det skjærer seg gjør at du fremstår som en mye sterkere person enn mange andre.

Stå på! Håper du har noen der for deg, når det er vanskeligst!

Gjest Gjest_thea_*
Skrevet

Takk for enda en oppmuntring.

Ikke min skyld at jeg har anoreksi, men jeg burde ha tatt det på alvor tidligere å fått hjelp.

Men det er min skyld at jeg i dag sitter med mild/moderat nyresvikt som antageligvis ender med fullstendig nyresvikt og dialys/transplantasjon det er jeg som har tatt dulcolax enda jeg burde visst bedre.

Til dere (som meg) som har tatt dulcolax for at magen skal bli flat, bukhule dialyse eller transplantasjon ødelegger en flat mage for alltid!!!!

TENK DERE OM OG SLUTT NÅ!!

Jeg er heldig og har god støtte i min mann, men jeg er livredd for at dette skal komme ut eller at noen av mine kollegaer skal kikke i min journal.

Jeg kan ikke få understreket kraftig nok hvor viktig det er å holde seg unna misbruk av avføringspiller.

Jeg er et eksempel på at det kan gi nyresvikt, gjesten beskriver kronisk hjertearrytmier, unge personer har dødd av hjertearrytmier som følge av slikt misbruk, andre komplikasjoner er tilvenning og behov for kronisk bruk (er som å si til en alkoholiker at han må drikke 3 øl om dagen, men bare 3...), misfarging av innsiden av tarmen noe som er ass med tarmkreft og utlagt tarm, og ikke minst elektrolytt forstyrrelse som ikke bare gir hjertearrytmier.

Elektrolytt forstyrrelser som kan gi plutselig død er en komplikasjon man kan få uten å ha hatt et langvarig misbruk.

Skrevet

Sterkt :klem:

Vil du fortelle meg hva det vil si å være kronisk dehydrert.? Kan dette føre til (vise seg som) ødem ?

Gjest Gjest_thea_*
Skrevet
Sterkt :klem:

Vil du fortelle meg hva det vil si å være kronisk dehydrert.? Kan dette føre til (vise seg som) ødem ?

Ødem er mer relatert til lavt protein nivå og lever problemer.

Må arrestere meg selv litt kronisk hypovolemia er nok en bedre beskrivelse enn kronisk dehydrering, selvom jeg/andre også har symptomer som man ser ved ren dyhydrering.

Kronisk dehydret vil si at man er dehyrdert over lengre tid.

I mitt tilfelle er det på grunn av det store tap av væske gjennom tarmsystemet som følge av kronisk misbruk avføringsmiddler (kronisk diare), dette har ført til ingen eller minimal urin produksjon.

Det store væske tapet har ført til dehydrering som hos meg har vist seg ved tørst, tørr hud og membraner, ingen eller ekstremt lite urin produksjon (dager mellom hver gang jeg måtte tisse), lavt blodtrykk og høy hvilepuls.

Kronisk dehydrering eller kronisk hypovolemia medfører at man får et lavere blodvolum.

Hos meg har dette ført til problemer med svimmelhet og besvimelser i varmt vær, mindre svetting, slapphet, høy hvilepuls, ingen/ekstermt lite produksjon av mørk urin,noe tørste.

(mer alvorlig og langvarig dehydrering kan gi høyt blodtrykk da blodårene i kroppen trekker seg sammen for at boldtrykket skal bli høyt nok til at hjerne skal få det blodet den trenger, en rekke reaksjoner skjer i kroppen (litt for avansert til å nevne her) med et slutt resultat hvor disse er ute av proposisjon av det som trengs og man får høyt blodtrykk).

Det er den ekstermt lille/ikke eksisternede urin produksjonen +/- direkte forgiftning ved utskillelse av dulcolax som har tatt knekken på nyrene mine.

Man får tørsthets følelse når man er dehydrert, men denne kan undertrykkes og blir mindre fremtredende etter som man blir vant til konstant å være tørst.

Jeg har vært flink til å underrykke tørsten, dessuten så er det veldig upraktisk om ikke nesten umulig å erstatte alt det vannet som jeg har mistet gjennom tarmsystemet.

Ettersom nyrefunksjonen min har blitt dårligere og dårligere så klarer ikke lengre nyrene mine å konsentrer urinen min like godt som hos en frisk person.

Dette fører til at jeg må tisse store mengder nesten med en gang jeg har drukket noe som selvsagt er veldig upraktisk + at jeg mister mye av den væsken jeg tilfører for å forsøke å korrigere den manglende væsken i kroppen min.

(håper jeg forklarte deg godt nok, men jeg er ikke så flink til å oversette fra engelsk fagspråk til forståelig norsk.)

Vet ikke om det ga deg svar på det du lurte på? Det jeg har skrevet er det som har skjedd med kroppen min, hvis du vil lese mer generellt om dehydrering så finner du mye nyttig her og her.

Skrevet
Vet ikke om det ga deg svar på det du lurte på? Det jeg har skrevet er det som har skjedd med kroppen min, hvis du vil lese mer generellt om dehydrering så finner du mye nyttig her og her.

Takk for svar...og for at du deler med oss..

Tror nok det er mange som setter pris på det..

Klem til deg :klemmer::klem:

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...