Petruska Skrevet 12. januar 2003 #1 Skrevet 12. januar 2003 Jeg fikk denne diagnosen for noen år siden. Det innebærer bl.a. at jeg har for høy produksjon av mannlige hormoner. Vi som har denne diagnosen må derfor ha hormonkur for å bli gravide. En annen ting som følger med er at mange har veldig lett for å legge på seg, og det kan være svært vanskelig å gå ned i vekt. Dette skyldes visstnok nedsatt følsomhet for insulin. Trening skal ha positiv innvirkning på akkurat den biten. Jeg har aldri vært overvektig men de siste åra har jeg kjempet hardt for å holde en normal vekt til tross for mye trening. Tror nok det har sammenheng med diagnosen. Siden hormonspeilet mitt ikke er så ute å kjøre at jeg trenger tilskudd må jeg holde dette i sjakk på egenhånd. Er det noen som vet litt mer om denne tilstanden og evt. har et diettforslag som hjelper for oss som har lav insulinfølsomhet? Vet at jeg skal spise mye proteiner og holde meg unna raske karbohydrater. Når jeg klarer det går det jo greit da. Er det noen andre der ute med samme diagnose som har noen råd? Synes jeg så at du Kosepia nevnet at du har denne diagnosen? En positiv ting for oss med PCOS er at kroppen svarer svært lett på trening på grunn av høye testosteronverdier! Og økt seksualbehov da...
Gjest Starya Skrevet 12. januar 2003 #2 Skrevet 12. januar 2003 Jeg har selv vært utredet for pcos, men ultralyden viste så pene eggstokker atte... Jeg mener å ha lest at Lindbergs anbefalte kosthold er ypperlige for de med pcos, nettopp siden insulinresistens gjerne følger denne sykdommen. Har du lest boken hans forresten?
Petruska Skrevet 13. januar 2003 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2003 Nei jeg har ikke lest Lindbergs bok. Men takk for tipset! Har hørt litt om Lindbergs kosthold og det passer sikkert ypperlig for oss med PCOS da det baserer seg på mye proteiner og karbo med lavt GI (hvis jeg husker rett?) Viktig for oss å passe litt på, da vi er i risikosonen for sukkersyke p.g.a. insulinresistens.
Kosepia Skrevet 14. januar 2003 #4 Skrevet 14. januar 2003 Hei Petruska! Jeg er litt treig, men det får så være Det er visst ikke i alle forumene jeg er like aktiv :oops: Men ja, det stemmer at jeg også har Pcos. Jeg slutta å trene for noen år siden, da jeg først fikk en stygg forstuelse av nakken, og legen nærmest forbød meg å trene kampsport igjen :/ Fant ikke noe annet å trene, men klarte å ødelegge begge anklene, med ca 6 mnd opphold :/ Jeg er såååå flink! Det resulterte i laaaaaang tid uten at jeg fikk trent noe særlig. Jeg begynte å legge på meg.. Men sommeren 2001 tok det helt av! La på meg kjempefort og mistet mensen! (Gikk på pillen og trodde jeg var gravid og sluttet på den) Men neida. Det var forresten da vi bestemte oss for å få barn! Vel, det tok noen måneder før jeg fikk vite hva dette var. Og min gynekolog forklarte det hele osvosv. Egentlig ganske greit. Jeg fikk beskjed om å slanke meg, og at Grethe Roede var et fint alternativ. Nå har jeg alltid slitt med mat og slikt, men det ble verre når jeg måtte slanke meg.. Endte med at jeg slutta å spise og ble sterkt deprimert :cry: Jeg trente regelmessig og gikk faktisk ganske kjapt ned i vekt. Nå har jeg lagt på meg igjen fordi jeg slutta å trene igjen. Smart har jeg aldri påstått at jeg er Har du fått vite om du er insulinresistent? Jeg er heldigvis ikke det. Det skal vistnok gjøre alt enda vanskeligere. Som du sier så er du da mer i faresonen for å utvikle diabetes. Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal endre mine matvaner drastisk. Jeg orker ikke å begynne å nærmest spise mat jeg ikke liker (ja, jeg ER kresen), men jeg holder meg unna burger king og mekkern og sånne ting. prøver også å holde meg unna godteri. Som om DET er enkelt! Det er ikke slik at alle med PCO sliter med vekta eller hårvekst eller manglende eggløsning. Noen sliter mer enn andre. Grunnen til at legene sier at vi ikke burde være overvektige, er at folliklene vi får på eggstokkene faktisk i de fleste tilfeller forsvinner når vi tar av oss (eller de kommer ikke når man har en normal vekt). Du skal ikke se bort fra at det at du sliter med vekta kan ha mye med pco å gjøre. Jeg tror at om du er flink til å holde et sunt kosthold, slik som den Lindberg beskriver, så klarer du kanskje å holde det mer i sjakk. Og ellers koser jeg meg med økt seksualbehov. Siden vi prøver å bli gravide er dette fint de månedene jeg går på PergoTime for å stimulere eggløsningen Så er det ingen av oss som blir leie så fort Vi har tross alt prøvd en stund Hm... det er egentlig alt jeg kommer på for øyeblikket.. Det er bare å spørre dersom du lurer på noe! Skal følge mer med her Klem fra Kosepia
Cintra Skrevet 16. januar 2003 #5 Skrevet 16. januar 2003 Jeg har også pcos. Fikk vite om det for ca ett år siden da jeg plutselig gikk opp i vekt uten å endre kosthold eller treningsvaner, fikk uregelmessig mens og ofte var trøtt og slapp. Det spesialisten sa til meg var at jeg må trene dobbelt så mye som andre for å se samme resultater, og spise nokså likt med diabetikere hvis jeg vil prøve å redusere noen av problemene som pcos kan føre med seg. Ettersom jeg har hørt, har alle med pco-syndrom problemer med insulinet, men ikke alle som har polycystiske ovarier får symptomer/problemer med insulinet o.a. Det er et fellesskap på hotmail der det står noen kostholdstips, og der du kan møte andre med pcos. (det heter jenter med pcos) Det finnes også en mailingliste på yahoo. Hvis noen vil ha adresser eller utveksle erfaringer, send meg gjerne en privat melding.
Petruska Skrevet 22. januar 2003 Forfatter #6 Skrevet 22. januar 2003 Tusen takk for svar! Interessant å lese om andres erfaringer. Den gangen jeg fikk diagnosen fikk jeg svært lite info om hva det egentlig var, og hva jeg kunne gjøre. Siden jeg ikke var overvektig var det liksom ikke noen løsning å gå ned i vekt. Jeg vet ikke om jeg er insulinresistent men har mange av symptomene så jeg tenkte å kontakte legen min for å få tatt en test. Som jeg nevnte har jeg aldri vært overvektig men jeg sliter SKIKKELIG for å holde vekta! Og det gjorde jeg ikke før. Tvert i mot! Urettferdig... Trener jo tross alt 5 - 8 timer i uka og har gjort det noen år. Men jeg synes kroppen min svarer svært lett på treninga nå, og gir æren for det til det økte testosteronnivået. Du Cintra sier at du må trene dobbelt så mye som andre for å se resultater, men da mener du vel resultater i forhold til fettforbrenning? I så fall er jeg ening med deg! Men når det gjelder muskelfasthet har vi jo en fordel med økt testosteronnivå! Man må jo prøve å se det positive i ting! Heldigvis har jeg ikke noe ønske om å bli gravid, det er jo dere som ønsker det som sliter mest. Når jeg fikk diagnosen slet jeg med STORE (mistet så mye blod at jeg gikk ned fra 16 til 11 i blodprosent på et par måneder - SKUMMELT) blødningsforstyrrelser. Hadde mensen mer eller mindre sammenhengende i 7 mnd. Selv om det er mest vanlig med det motsatte, nesten ikke mens i det hele tatt, er det altså ikke alltid tilfellet. Synes vektproblemene er det som er verst jeg da. Vektnåla nærmer seg 70 kilo, så nå må jeg gjøre noe drastisk! Er bare så slitsomt å være sulten hele tida! Klem til dere alle!
Gjest Pia Denise Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 Jeg er en jente på snart tjue, fikk nettopp vite at jeg har dette syndromet. mitt største problem er at jeg bare legger på meg mer og mer. trenger desperat gode råd for å gå ned.
Mineralita Skrevet 8. juli 2008 #8 Skrevet 8. juli 2008 Jeg har også blitt diagnostisert med pco - nå er det nærmere ti år siden. Jeg sleit med store blødningsforstyrrelser, mensen knapt 3-4 ganger pr år osv. Etter å ha slitt noen år, fikk jeg tips om en akupunktør i Sandvika som er ekspert på fertilitet hos kvinner, og jeg kom til henne. Det gjorde underverker! Etter kun få timer hos henne (4-6, husker ikke helt), hadde jeg blødninger hver måned - i tillegg til normal eggløsning! Nå i ettertid er eggstokkene mine blitt mye bedre også, og legene sier at de kan se at jeg har tendenser til, men langt fra overbevisende pco-eggstokker. Jeg sliter fortsatt litt med vekta, men dette har mange andre årsaker også. Det kan selvfølgelig ha vært "spontan helbredelse", noen sier at man kan "vokse av seg" pco, men at det skjedde akkurat når jeg gikk til akupunktør er jo litt i overkant tilfeldig, da. Anbefaler å prøve det:D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå