Gå til innhold

kantareller


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en halv kilo med kantareller, har puttet dem i kjøleskapet i en plastpose. Var det dumt? Skal de helst ha romtemperatur?

Det er sånne store gule, ikke små brune traktekantareller. Jeg har ikke peiling på sopp, men kjenner til champinjong liksom...

Noen forslag til hva jeg kan lage av dem? 500g er kanskje litt mye til to personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta dem ut av plasten med en gang!! Legg dem i papirpose eller, tørkepapir, da kan de godt oppbevares i kjøleskapet. Da holder de i 2-4 dager, lengre enn det bør de fryses, etter å blitt varmet opp i sin egen væske og avkjølt før de legges i frysen.

500 g til to personer er passe, sopp består av ca 90% vann, de faller godt sammen når de blir varmet opp.

Soppsuppe er knallgodt, la ut en oppskrift i høstsuppetråden i går.

Soppstuing er godt til kjøtt og fisk.

Denne passer til fisk:

Denne er knallgod til kokt eller bakt torsk.

Fant den i en kokebok av Tove Haga.

500g skogssopp

1 dl fløte

4 ss sæterrømme

hakket bladpersille( en god neve)

salt og pepper

Stek soppen i panne til den begynner å få litt bruning hell på 1 dl fløte og 4 ss sæterrømme, smaker til med salt og pepper og har i persillen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ta dem ut av plastikkposen med en gang.

Hvis du vil oppbevare dem og ikke spise dem nå så tørresteker du dem og legger dem i porsjonspakninger (og DA gjerne i plastikkposer) i fryseren. De holder minst til neste sesong. Når du ønsker å bruke dem tiner du dem og steker dem som normalt i olje/smør.

Heldiggrisen forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...