Gå til innhold

Er det verdt å pendle?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har vurdert å flytte ut av byen og istedet bli pendler. Økonomisk sett blir det billigere, og jeg får også mulighet til å flytte nærmere familien.

Men problemet er at pendlingen vil ta rundt to timer hver vei, noe som virker mye. For en tid tilbake brukte jeg én time hver vei til studiet, og det gikk greit i de årene, men jeg husker at jeg var litt trøtt.

Denne to-timers pendlingen skal ikke vare for evig, men kanskje 2-3 år. Men er det verdt det? Antakeligvis må jeg ikke inn til byen hver eneste dag, men i hvert fall tre ganger i uken.

Er det noen i lignende situasjon som kan fortelle litt om pendlerlivet? Om man mister så mye av fritid og energi at det faktisk "lønner seg" å komme dårligere ut av det økonomisk enn det man eventuelt gjør om man flytter ut av byen?

Vanskelig :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vurdert å flytte ut av byen og istedet bli pendler. Økonomisk sett blir det billigere, og jeg får også mulighet til å flytte nærmere familien.

Men problemet er at pendlingen vil ta rundt to timer hver vei, noe som virker mye. For en tid tilbake brukte jeg én time hver vei til studiet, og det gikk greit i de årene, men jeg husker at jeg var litt trøtt.

Denne to-timers pendlingen skal ikke vare for evig, men kanskje 2-3 år. Men er det verdt det? Antakeligvis må jeg ikke inn til byen hver eneste dag, men i hvert fall tre ganger i uken.

Er det noen i lignende situasjon som kan fortelle litt om pendlerlivet? Om man mister så mye av fritid og energi at det faktisk "lønner seg" å komme dårligere ut av det økonomisk enn det man eventuelt gjør om man flytter ut av byen?

Vanskelig  :tristbla:

Bil eller tog? Skal du ta tog kan du jo be arbeidsgiveren din om å skaffe deg 3G-kort til PCen slik at du kan begynne og avslutte arbeidsdagen på toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Er det noen i lignende situasjon som kan fortelle litt om pendlerlivet? Om man mister så mye av fritid og energi at det faktisk "lønner seg" å komme dårligere ut av det økonomisk enn det man eventuelt gjør om man flytter ut av byen?

de første 2-3 årene jeg jobbet pendlet jeg 2,5 timer hver vei 5-6 dager i uka. reiste hjemmefra mellom halv åtte og halv ni, hjemme igjen mellom halv åtte og halv elleve. jeg kommer ALDRI til å gjøre det igjen. er utslitt på kvelden, lite sosialt liv, osv.

vi flyttet ut av byen og jeg bytta jobb. gikk ned MASSE i lønn, men har ihvertfall noe igjen av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet er at pendlingen vil ta rundt to timer hver vei, noe som virker mye. For en tid tilbake brukte jeg én time hver vei til studiet, og det gikk greit i de årene, men jeg husker at jeg var litt trøtt.

Fire timer reise hver dag er mye, veldigt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendlet to timer per vei for noen år siden, og jeg vil ikke anbefale det til noen som helst, da jeg har aldri vært så utbrent og deprimert som jeg var da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-3 år? Kanskje til nød, men da skal det være svært store fordeler forbundet med det. Med 230 arbeidsdager i året vil det si at ca 38 dager (920 timer) går med bare til reising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pendlet 1 time og 15 min i en periode.. det holder det.. er mye av dagen som går bort

Sånn har jeg og hatt det! Syns det går for mye tid til reiseing på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å ha muligheten til å bruke sykkel på jobb... 2 timer er veldig mye. Jeg ville ihvertfall ikke gjort det uten å ha mulighet til å jobbe hjemmefra to-tre dager i uka. Evt ukependler.

Dessuten har du unger må du være forberedt på å kun se dem i helgene i 2-3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mindre fritid. Du må tidligere opp og tidligere i seng.

Jeg er vant til å pendle og bruke 1,5 t hver vei til jobb. Det blir en vane det og. Fikk iallfall lest utrolig mange bøker ;) Lærte samtidig alt om nsb og forsinkelser.

Regner med at det blir pendling igjen når jeg er ferdig med studier. Er iallfall ikke skremt.

Skal du ta tog/buss eller kjøre selv?

Har du barn?

Dersom du bare pendler 3 dager i uka så vil du fortsatt ha to dager hvor reiseveien ikke er noe tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, men hatet pendling! Hadde en periode 30min til jobb, og ca 2 timer fra jobb (i kø), og kollektivt brukte for lang tid til å være et alternativ.

Hadde vært litt mer greit hvis jeg kunne reist kollektivt, og lest.

Men jeg syntes det var veldig slitsomt å reise hjemmefra 07.00 hver morgen, og sjelden være hjemme før 18.00. Man får ikke gjort noe annet enn å reise til og fra jobb.

Nå har jeg 15 min reisevei kollektivt, og merker STOR forskjell på hva jeg orker og har tid til!

Nekter å flytte så jeg må pendle igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syntes det var veldig slitsomt å reise hjemmefra 07.00 hver morgen, og sjelden være hjemme før 18.00. Man får ikke gjort noe annet enn å reise til og fra jobb.

Helt utenom diskusjonen, men måtte bare :sjenert:

Har en på videregående skole. Han drar hjemmefra 6.30 og er ikke hjemme før tidligst 16.45. Etter det så er det lekser. Og han er bare 15 år.

Endret av Persille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat
Helt utenom diskusjonen, men måtte bare  :sjenert:

Har en på videregående skole. Han drar hjemmefra 6.30 og er ikke hjemme før tidligst 16.45. Etter det så er det lekser. Og han er bare 15 år.

og jeg var bare 17 (lærling) da jeg brukte 5 timer til og fra jobb, i tillegg til 8 timer på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg var bare 17  (lærling) da jeg brukte 5 timer til og fra jobb, i tillegg til 8 timer på jobb...

Det er tøft å være ung også.

Skulle ønske det ikke var sånn, men det er en del av livet det og.

All ros til de unge som klarer å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendlet i 1 time (hver vei) hver dag i to år, og jeg er kjempeglad for at jeg slipper det. Føler jeg har mye mer tid til ting nå som jeg er hjemme igjen kvart over fire istedet for halv seks.

Og mister du det toget som passer må du kanskje vente lenge på et nytt og...nei..jeg likte ikke å pendle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt utenom diskusjonen, men måtte bare  :sjenert:

Har en på videregående skole. Han drar hjemmefra 6.30 og er ikke hjemme før tidligst 16.45. Etter det så er det lekser. Og han er bare 15 år.

Sånn hadde jeg det også. Og det er en av grunnene til at jeg forsøker å unngå å kkomme i en pendler-situasjon igjen..... Føler at altfor mye energi forsvinner når jeg må bruke lang tid med kollektivtrafikk/bil for å komme meg på jobb.

Men - neste år blir det pendling igjen, og jeg har allrede begynt å grue meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pendlet (med buss) i en periode på halvannet år, 2.5 timer hver vei. Dro hjemmefra 04.50 (jeg stod opp 4.15!), var på jobb fra ca 7.30-15.30, var hjemme igjen 18.45 - om vinteren (med snø osv) ble klokka nesten alltid 19.30 - minst! "Heldigvis" bodde jeg 50 m fra busstoppet og kontoret var 10 min unna bussterminalen.

Om du kan slippe unna med "halve uker" som jeg oppfattet, tror jeg det kunne gått greit for en periode. Men jeg var helt totalt utslitt og rimelig desp på jobb-bytte på slutten av pendler-perioden min. Liten tid til familie, trening, sosialt samvær - helgene ble stappa av ting som MÅTTE gjøres fordi jeg ikke rakk det i resten av uka...

Tenk deg iallefall godt om!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de fleste andre her, jeg hadde aldri begynt med noe slikt som dette. Jeg bruker nå en halvtime hver vei til jobb, og synes det er rikelig av dagen som går bort bare med det. På videregående hadde jeg lang pendlevei, en time med buss hver vei, samt at jeg ofte måtte vente en til halvannen time etter at jeg var ferdig på skolen før det gikk noen buss hjem. Slik skal jeg aldri ha det mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! :)

Jeg vet jo egentlig alt det dere påpeker, og det heller vel til at jeg ikke kommer til å gjøre det, i hvert fall ikke ennå.

Det hadde bare fristet så og flyttet ut av byen nå, men jeg får vel rett og slett vente til det passer litt bedre, selv om det blir et par år til.

(Dere som lurte på om det var med bil eller kollektivtransport - det var tog jeg tenkte på.)

Jeg burde tenke tilbake på tiden da jeg pendlet en time hver vei, da var jeg jo nokså utslitt på kveldene.

Usj. Det er visse togstrekninger som burde vært bygd ut for lengst! (Toget brukte faktisk kortere tid mellom de to strekningene det er snakk om for tjue-tredve år siden, enn det de gjør nå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...