Nala Skrevet 4. september 2006 #1 Skrevet 4. september 2006 (endret) Vi har solgt boligen vår, en enebolig med utleie i kjelleren. Nye eiere ønsker ikke å beholde leietakerne. Har de rett til å si dem opp helt uten videre? Jeg har hele tida trodd at eierskifte er legitim grunn til oppsigelse, men hørte fra noen i nabolaget at så ikke stemmer. Jeg syns vel ærlig talt at det burde være opp til nye eiere å bestemme hvem de vil ha boende i kjelleren. Hvis ikke er det jo faktisk en stor ulempe for eier dersom man er så uheldig å få noen drittsekker til leietakere. Det vil jo gjøre det vanskelig å få solgt boligen. Og en annen ting, hvordan er det med økning av husleia? Kan de øke den nå som de overtar? Leietakere har to katter. Dersom nye eiere ikke ønsker å ha husdyr i boligen (la oss si at det er allergi involvert), kan de da si dem opp? Har mange spørsmål i tilknytning til dette, men jeg starter med disse Fant forresten denne siden om akkurat dette, men fant ikke svar på det jeg lurer på. For komplisert språk for meg Endret 4. september 2006 av Nala
brumma* Skrevet 4. september 2006 #2 Skrevet 4. september 2006 Jeg husker ikke i farta om de må overta leieboerene deres, men de kan jo uansett si dem opp selv. § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.
Gjest Gjest1 Skrevet 4. september 2006 #3 Skrevet 4. september 2006 Jeg har hørt at den eneste grunnen til at de da kan si opp leietakerne er om de vil bruke utleieboligen selv. Ble ikke dette avklart da dere solgte?
abelille Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 Jeg har hørt flere historier hvor nye kjøpere ikke får flytte inn i sin egen leilighet fordi det "er for stor ulempe for leietaker å flytte". Litt merkelig når det ikke er de som har en kontrakt med dem. Likevel er de fleste leietakere villige til å flytte dersom man snakker med dem om at huset skal selges. Det riktige å gjøre er at dere sier opp leieboerene, så kan den nye eieren bestemme selv om de ønsker å skrive nye avtaler med dem. Depositum utbetales fra dere, og de lager nye depositumskontoer. Når de blir sagt opp har de en måned til å komme med innsigelse. Dersom de ikke gjør det, regnes oppsigelsen som gyldig. (Da er det bare å sette i gang med utkastelsesprosessen dersom de likevel ikke flytter) Det er som brumma* sier at det bare er fire gyldige grunner for å si opp en leieavtale, men jeg synes absolutt at man selger huset burde være en saklig grunn. Særlig dersom den nye huseieren er allergisk mot dyr og leieboerne har katter. Det sier seg selv at de da ikke kan bruke husrommet.
liv Skrevet 4. september 2006 #5 Skrevet 4. september 2006 Om det er allergi inne i bilde vil det vel komme under d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Med mindre leietagerene er villige til å kvitte seg med dyrene...
Nala Skrevet 4. september 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2006 Ble ikke dette avklart da dere solgte? ← Vi har kontraktsmøte på torsdag. Skal diskutere det da. Jeg syns jo i utgangspunktet at enhver som bruker millioner av kroner på å kjøpe seg bolig selv bør få bestemme hvem de vil ha i utleieenheten. Men jeg er tydeligvis naiv. Jeg aner ikke om de er allergiske altså. Tror egentlig de bare vil ha noen andre inn. De er litt sære de som bor der nå. Og kjøper bor i samme gata, så de kjenner kanskje litt til dem.
Frida Frosk Skrevet 4. september 2006 #7 Skrevet 4. september 2006 Du kan ikke si opp leietaker selv om du selger boligen nei. Med mindre de nye eierene selv skal benytte leiligheten da.
Nala Skrevet 4. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 4. september 2006 Du kan ikke si opp leietaker selv om du selger boligen nei. Med mindre de nye eierene selv skal benytte leiligheten da. ← Helt sykt, spør du meg. Om noen er så uheldig å få noen pøbler til leietakere må de altså ta den økonomiske belastninga det er å benytte utleieenheten selv for å bli kvitt dem. Det nytter ikke en gang å selge kåken, for ingen vil vel kjøpe et hus hvor det følger med noen krakilske leietakere.
Gjest Naria Skrevet 4. september 2006 #9 Skrevet 4. september 2006 I vår leiekontrakt tror jeg det står at hvis huseier skal selge leiligheten vi bor i, må vi forholde oss til tre måneders oppsigelsestid. Men vi har forkjøpsrett på leiligheten. Nå bor ikke vi i en utleie-enhet i huseiers bolig da, men i en firemannsbolig h*n eier, det blir kanskje litt anderledes da.
Gjest Naria Skrevet 4. september 2006 #10 Skrevet 4. september 2006 Helt sykt, spør du meg. Om noen er så uheldig å få noen pøbler til leietakere må de altså ta den økonomiske belastninga det er å benytte utleieenheten selv for å bli kvitt dem. Det nytter ikke en gang å selge kåken, for ingen vil vel kjøpe et hus hvor det følger med noen krakilske leietakere. ← Ja, jeg kan skjønne at dette kan by på problemer. Men på en annen side må man tenke på leietakerne også. De kan jo i verste fall risikere å bli kastet ut fra den ene leiligheten etter den andre, i løpet av kort tid, fordi husene de leier i tilfeldigvis skal selges.
Helen Skrevet 4. september 2006 #11 Skrevet 4. september 2006 Dette fant jeg her: http://www.boligjegeren.no/faq/ Eierskifte Utleieren skal selge huset hvor jeg leier. Hvilke konsekvenser får dette meg? Svar: Selv om eiendommen får ny eier, gjelder leieavtalen som før. Leieboeren kan holde tidligere eier ansvarlig for riktig oppfyllelse av forpliktelsene etter leieavtalen. Kravet må fremsettes innen 6 måneder etter eierskiftet.
Gjest Gjest1 Skrevet 4. september 2006 #12 Skrevet 4. september 2006 Vi har kontraktsmøte på torsdag. Skal diskutere det da. Jeg syns jo i utgangspunktet at enhver som bruker millioner av kroner på å kjøpe seg bolig selv bør få bestemme hvem de vil ha i utleieenheten. Men jeg er tydeligvis naiv. Jeg aner ikke om de er allergiske altså. Tror egentlig de bare vil ha noen andre inn. De er litt sære de som bor der nå. Og kjøper bor i samme gata, så de kjenner kanskje litt til dem. ← Men hva da med rettssikkerheten til dem som leier? Er det virkelig riktig at de skal måtte forlate det de betrakter som sitt hjem etter huseiers forgodtbefinnende?
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #13 Skrevet 4. september 2006 Men hva da med rettssikkerheten til dem som leier? Er det virkelig riktig at de skal måtte forlate det de betrakter som sitt hjem etter huseiers forgodtbefinnende? ← Nei det er ikke riktig. Derfor kan ikke husselger forlange de skal flytte ut hvis de ikke forbryter seg mot leiekontrakten.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #14 Skrevet 4. september 2006 Nei det er ikke riktig. Derfor kan ikke husselger forlange de skal flytte ut hvis de ikke forbryter seg mot leiekontrakten. ← Det var da fint å høre. Jeg eier leilighet selv, men vet hvor vanskelig det er å leie..
Nala Skrevet 4. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 4. september 2006 Men hva da med rettssikkerheten til dem som leier? Er det virkelig riktig at de skal måtte forlate det de betrakter som sitt hjem etter huseiers forgodtbefinnende? ← Jeg syns faktisk eierskifte er såpass spesielt at ny eier selv burde få velge hvem han vil ha i utleieenheten. Det er tross alt ikke sånn at en bolig skifter eier en gang i året heller. Jeg skjønner at det kan være problematisk for leietaker å få oppsigelse ved eierskifte, men det er det jo uansett hvilken grunn det er til oppsigelsen, om det er at utleier skal bruke enheten selv, pusse den opp eller hva). Jeg mener likevel at et av privilegiene ved selv å kjøpe seg bolig er nettopp at man selv skal rå over den fullt og helt. Jeg er helt med på at det må være regler knyttet til et leieforhold, for å sikre at leietaker ikke blir kastet ut uten god grunn. Men når noen selger boligen burde de kunne si opp forholdet basert på at de tross alt flytter, så blir det opp til ny eier og leietaker å eventuelt inngå nytt leieforhold. Skal forresten ny eier måtte "arve" den eksisterende leieavtalen? Må husleia være det samme? Må dato for innbetaling av husleie være den samme? Må oppsigelsestid være den samme? Jeg lurer på om ikke nye eier har noen påvirkningskraft i et eksisterende leieforhold overhodet. Men altså, for min del kan de gjerne overføre leia til den samme kontoen i alle fall Huff, kjenner jeg er utroooolig glad for at vi nå har kjøpt oss bolig uten utleie. De leietakerne vi har nå har i alle fall gjort det enkelt for oss å bestemme oss for å gjøre det. Bare synd for de nye eierne at de nå må overta dem da.
abelille Skrevet 5. september 2006 #16 Skrevet 5. september 2006 Om noen er så uheldig å få noen pøbler til leietakere må de altså ta den økonomiske belastninga det er å benytte utleieenheten selv for å bli kvitt dem. ← Det stemmer ikke helt. Dersom man har noen pøbler til leietakere har du som regel flere grunner til vesentlig mislighold slik at man kan sette i gang en utkastelse (så lenge du har tatt med tvangsbegjæring i kontrakten da). Alle saksomkostninger ifm dette skal dekkes av leietaker. (Men ofte er det jo sånn at når du har vært uheldig med leietaker, så har de ikke noe). Fordelen med å være huseier er at det er du som bestemmer reglene. Leieboere har å rette seg etter husordensreglene, og du skal ikke akseptere rot, bråk eller manglende innbetaling av husleie.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #17 Skrevet 5. september 2006 Kanskje de nye huseierne blir nødt å si opp leietagerne under påskudd av å skulle pusse opp for å bruke selv, og så etter noen måneder senere finne ut at det ble for dyrt å ha selv, for deretter å leie ut på nytt? Jeg synes det er ille om man bruker noen millioner på å kjøpe hus, og så kan man ikke engang bestemme hvem du skal bo under samme tak med.
Gjest Elfrida Skrevet 5. september 2006 #18 Skrevet 5. september 2006 Hvis man skal kjøpe en bolig syns jeg nok man bør ta seg tid til å sette seg inn i reglene som gjelder dersom det finnes leietagere der. Kjøper man huset har man også overtatt leieboerne og leiekontrakten, enkelt og greit. Det er tross alt frivillig å kjøpe hus, og man klarer sikkert å finne et hus uten leieboere dersom det er viktig. Dette er kjøperens ansvar så lenge han/hun har fått beskjed om at det finnes leieboere.
Lillebi Skrevet 5. september 2006 #19 Skrevet 5. september 2006 Men har dere ikke punkt om oppsigelse av leiekontrakten og oppsigelsesfrist i husleieavtalen dere har med disse leieboerne? En må da ikke nødvendigvis begrunne oppsigelsen dersom man overholder fristen..
brumma* Skrevet 5. september 2006 #20 Skrevet 5. september 2006 En må da ikke nødvendigvis begrunne oppsigelsen dersom man overholder fristen.. ← En oppsigelse må begrunnes jo, ellers er den ugyldig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå