Gå til innhold

Hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har fått halsbetennelse. Det er himla vondt å svelge. Fikk en del hosteanfall for en uke siden når det begynte å klø i halsen, men det har gitt seg nå. Hoster kanskje ett eller to host tre ganger om dagen, men er altså veldig sår i halsen og har hovne mandler. Tror ikke jeg har feber (har ikke termometer) og føler meg ikke spesielt slapp.

Burde jeg gå til legen?

Har akkurat flyttet til ny by, og fastlegen min er en 8-10 timer unna...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå på legevakta, ja! Det (iallfall i mitt tilfelle) blir mye mye verre! Jeg ble innlagt 2 ganger pga halsbetennelse, og de sa jeg hadde daua, hadde jeg ikke dratt dit da :O Hyggelig hyggelig beskjed å få!

Skrevet

Jeg har hatt halsbetennelse en gang før, men det må ha vært en annen type. Da hostet jeg veldig mye, og hadde feber, men hadde ikke like hoven hals.

Skrevet

Min ble så hoven at jeg ikke kunne svelge noe, og bare skreik og hylte for det var så vondt. Da var det rett på akutten. Det er noen fæle greier, det der :troest: spesielt disse forbaskade stikkpillene, siden du ikke kan svelge :sur:

Skrevet

Huff, ikke nevn stikkpiller, da bare skremmer du meg fra å gå til legen :P

Skrevet

Jeg hadde nok ikke løpt til legen med en gang, men heller sett det an litt. Men hvis det blir uutholdelig slik at du ikke får i deg næring så må du jo gjøre noe med det da. Hva med å oppsøke en legevakt om du har så lang vei til fastlege?

Skrevet

Hm, er det vanlig å dø av halsbetennelse? :klø:

Sitter her med betent hals selv jeg, men synes ikke det er nødvendig å oppsøke lege, med mindre jeg får høy feber eller nedsatt almenntilstand som det heter.

Skrevet
Hm, er det vanlig å dø av halsbetennelse? :klø:

Nei, det hører til sjeldenhetene.

Skrevet

Nei så klart, men i mitt tilfelle kunne det ha skjedd, fordi antibiotikaen jeg tok hjemme ikke tok knekken på det. Jeg begynte på kuren for sent, og derfor blokkerte det halsen min og mandlene hovnet opp til en stor barrikade som gjorde det svært farlig for meg å sove.

Skrevet

Det jeg vel egentlig lurte på (men som jeg glemte å spørre om :roll: ) er om det kan gå over av seg selv?

Skrevet (endret)

Nei, det kan det absolutt ikke :fy_fy:

Avgårde til legen med deg! :)

Endret av Slaskepott
Skrevet

Jo det kan gå over av seg selv, jeg var mye plaget med halsbetennelse og fikk ikke antibiotika hver gang for det var for ofte. Nå går jeg bare til legen for antibiotika dersom det er veldig betennt og alvorlig. Det beste du kan gjøre er nok å kjenne etter om du føler det er vondt nok til at du trenger behandling, eller om det går greit uten. Vanligvis går de over etter 7-14 dager av seg selv med mindre de er veldig alvorlige. Halsbetennelse er som regel ikke noe farlig, og dersom det begynner å bli farlig kjenner du det nok for da gjør det forbanna vondt.

Klarer du å spise og få i deg veske?

Som sakt, det er du selv som kjenner hvor alvorlig det er, er det veldig vondt skal du ikke tenke to ganger på å gå til lege. Du behøver ikke gå til fastlegen din, men kan gå til legevakt eller ringe rundt til andre legekontor og se om de kan ta i mot deg, du kan si du ikke har fastlege her og at du ikke blir prioritert på legevakta for et ikke er alvorlig nok. Det er kanskje ikke så lett å få komme til, men på legevakta må du vente lenge så det er jo verdt et forsøk. Fikk komt meg til lege på den måten et par ganger før jeg fikk ny fastlege.

Og stikkpiller må du ikke være redd for. Er det så alvorlig at du ikke klarer svelge tablettene, vil du ta i mot en hver mulig lindring med åpne armer,( eller åpne ,visse andre steder i dette tilfellet da :ler:) Jeg fikk smertestillende som stikkpille og var da fantastisk glad i den dumme pillen.

Skrevet
Motstridende råd  :forvirra:

Motstridende hvor? :klø:

Som du ser under, har gyngestol hatt en annen form for halbetennelse enn meg. I mitt tilfelle har jeg aldri sittet hjemme og ventet på at det skulle gå over. Jeg prøvde, men da ble jeg som sagt innlagt. Så det kommer egentlig ganske mye an på størrelsen på mandlene dine, siden det er dem som blokkerer.

Skrevet

De fleste halsbetennelser skyldes virus, og de behandles ikke med antibiotika.

Skrevet

Jeg tror jeg venter en dag eller to og ser det an. Klarer å få i meg mat og drikke. Det blir faktisk bedre jo mer jeg får svelgt og tygget, virker som om det 'varmer opp' halsen litt. Takk for svar :)

Skrevet

Ja det er sant, niesen min hadde så store mandler at de blokkerte helt og hadde da problemer med å puste om natta og det er ikke bra!

Jeg anntar det går ann å kjenne om man er så hoven at mandlene blokkerer helt for da får man ikke ned en liten sup drikke en gang uten at det er et sant smertehelvete. Men dette er ikke den vaneligste typen å ha halsbetennelse likevel tror jeg.

Så konklusjonen er kanske; har du store smerter gå til lege, er det bare plagsomt kan du vente å se litt til om det blir verre eller ikke.

• 1 måned senere...
Skrevet
Min ble så hoven at jeg ikke kunne svelge noe, og bare skreik og hylte for det var så vondt. Da var det rett på akutten. Det er noen fæle greier, det der :troest: spesielt disse forbaskade stikkpillene, siden du ikke kan svelge :sur:

Var rart at du klarer å skrike å hyle.

Da min datter er mye syk med halinfeksjon kan hun knapt svelge spyttet sitt og snakke. ;)

Skrevet

jeg har hatt halsbettenelse en gang. Det var virkelig ille mens det sto på, og jeg ble selvsagt litt bekymret av at jeg våknet flere ganger i løpet av natta av at jeg ikke klarte og svelge og fikk kvelingsfølelse. Jeg klarte heller ikke å få ned en dråpe vann, så hvis det hadde vart lenger kunne jeg jo blitt dehydrert.

jeg dro til slutt ned på legevakta, klarte såvidt å snakke med damen i skranken siden jeg hadde problemer med å snakke. Men mens jeg satt i køen (og køen er veldig lang!), så begynte jeg å føle meg bedre. Tror det hjalp med litt frisk luft, og da jeg klarte å drikke to slurker vann følte jeg at jeg var såpass mye bedre at jeg ikke ønsket å gå på antibiotika. Følte dessuten at når køen var så lang kunne heller min plass gå til noen som trengte det mer. Senere den dagen klarte jeg å drikke jus, og dagen etter der igjen klarte jeg å spise og å snakke normalt.

Nå har jeg veldig godt imunnforsvar, og jeg ble frisk i løpet av kun 3 dager fra jeg fikk problemer med å svelge til jeg kunne gå på jobb som vanlig. Men for å være ærlig vet jeg ikke om jeg hadde orket å gå gjennom tilsvarende netter med pusteproblemer en gang til, det ville kanskje lønt seg å oppsøkt lege tidligere. På den annen side synes jeg ikke noe om å proppe i seg antibiotika for den minste plage, det er mye bedre at kroppen selv ordner opp.

Og selvsagt klarer man ikke skrike når man har så vondt i halsen. Klarte såvidt å snakke, og måtte bare la være å ta telefonen da den ringte. :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...