Snasen Skrevet 4. september 2006 #1 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Jeg er ikke redd så mange. Og nesten hver gang jeg tar taxi så er det selvfølgelig en utlending som kjører taxien. Greit nok det. Jeg pleier ikke å ha noe problem med det. Pakistanerne er enten veldig hyggelige og snakker høl i hodet mitt eller så holder dem kjeft og kjører deg fort dit du skal. Det samme føler jeg med kineserne, men... jeg må ærlig innrømme at når jeg får en somalier som sjåfør, da blir jeg redd. Jeg husker jeg skulle ta taxi i fra gnukkedaln ned dit grønland et sted. En somalier ble sjåføren min. Han la ut om hvor pen jeg var og bla bla blaaahh... Jeg ble drit redd, for jeg har hørt så mye dritt om somaliere. Pga oppførselen hans satt jeg og spente meg i taxien og ba han stoppe utenfor politihuset på Grønland. Jeg la ut i det vide og det brede om at jeg jobbet der (hint, hint). Muligens... takket være min løgn kom jeg meg frisk og rask ut i fra taxien. Jeg har opplevd andre tilfeller også hvor Somaliere gjør meg pissredd. Ikke bare i taxien, men også i andre situasjoner. F.eks på vei hjem fra trening når det har blitt mørkt hvor det kommer tusslende 3 somaliere. Da tar jeg gjerne en omvei fordi jeg som sagt er redd Somaliere. Hvis du tenker deg hvilke tilstander somalierne har hatt nede i Somalia er det kanskje ikke så rart at noen av dem er litt "klikka". Tenk deg selv hvis du måtte flytte til Somalia. Da tror jeg du også hadde flydd på veggen. Men..så føler jeg meg så ond da. Siden jeg bare er redd Somalierne, men ikke andre folkeslag. Det er noe med dem som gjør at jeg er redd dem. Kanskje kulturkræssjet som er så jævlig tydelig. Er det bare jeg som er ekstra redd somalierne? Burde jeg egentlig ha en grunn til det? Og ikke svar så innmari politisk korrekt nå daaaa.... Somalia. Endret 4. september 2006 av Sexy C Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. september 2006 #2 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) Er ikke redd for folk på grunn av hudfarge eller hvor de kommer fra. Tja. Ble ikke helt rett det der. Jeg føler meg litt engstelig dersom jeg må gå forbi en gjeng med utlendinger. Ikke somalier spesifikt, men der jeg tydelig ser at de ikke er opprinnelige norske. Til vanlig blir jeg mer redd for noe som jeg oppfatter som ubehagelig oppførsel enn utseende da. Har bodd et sted med høy andel utlendinger. Dersom jeg skulle vært redd for en gruppe så hadde jeg vel knapt kunnet gå utenfor døra Tok veldig mye taxi her noen måneder og da var det grisekjøring jeg var mest redd for. Noen ganger var jeg happy for at jeg kom hel hjem. Ok da. Kjørte taxisjåføren som en galing så var han definitivt utlending. Hvor mange norske kjører taxi? Endret 4. september 2006 av Persille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 4. september 2006 #3 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) vet du; jeg har også en veldig dårlig oppfatning av somaliere. Derfor snakket jeg med en venninne som jobber med utenlandssaker. Hun hadde samme inntrykk som meg, og med ønske om å få et mer nyansert bilde av somaliere, gikk hun på et seminar om dette folkeslaget. Mengjett hva? Hun har fortsatt like dårlig inntrykk av dem! Veldig trist egentlig. Årsaken til alle problemene deres er todelt: Bakgrunnen, alle tidligere opplevelser, og khat! Khat er et enormt samfunnsproblem for somaliere - også her i Norge. Khat er en grusom sak, og ødelegger utrolig mange skjebner. Jeg kan heller ikke få tillit til en somalier, så du er ikke alene. Desverre! Del av innlegg slettet. Misty (mod) Endret 4. september 2006 av Misty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 4. september 2006 #4 Del Skrevet 4. september 2006 (endret) :klø: Jeg klarer ikke å se nøyaktig hvilket land folk kommer fra. Legen min er afrikaner, men om han kommer fra Somalia eller Kenya vet jeg ikke. Nei, jeg er ikke redd for somaliere. Det har jeg ingen grunn til. Endret 4. september 2006 av Bellatrix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. september 2006 #5 Del Skrevet 4. september 2006 personlig er jeg ikke redd somaliere, men jeg er likevel oppmerksom på at somalia har vært (er? vet ikke hvordan det er der nå jeg) ett land der mange har opplevd krig og vold som jeg ikke engang kan forestille meg... og at slike ting gjør noe med mennesker er jeg ikke i tvil om. derfor kan jeg være enig i at jeg tror "kulturforskjellen" blir vel stor, da jeg ser vanskeligheten både for dem som har levd med det de muligens har opplevd, å se på oss her med alt hell og lykke de fleste av oss tross alt er oppvokst med.. og skulle bli en del av vårt uten å egentlig forstå hvordan det kan være å IKKE ha levd som de har gjort. og jeg skjønner at det er vanskelig å forstå og omgåes mennesker som mye mulig kan ha opplevd ting vi ikke engang evner å forstå, grusomheter som ihvertfall jeg ikke engang klarer å tenke på uten å bli fysisk uvel. så jeg skjønner faktisk at det er en redsel eller usikkerhet iforhold til somaliere, jeg synes ikke det er rett, for jeg tror ikke det blir noe bedre for noen av partene av det, men jeg forstår det ja. og vi bør i større grad kunne tilby psykiatrisk hjelp når vi slipper inn folk som kommer fra land hvor de mye sansynelig har opplevd og levd med vold, drap og grusomheter, for når det først går galt, så rammer det alle, både "dem og oss". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 4. september 2006 #6 Del Skrevet 4. september 2006 Godt skrevet, Aline. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #7 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg ble kjent med en veldig hyggelig somalier på et utested for noen år siden. Vi fant ut at delte en felles interesse, og holdt kontakten. Jeg bodde på et annet sted, så det ble bare til at vi sendte noen sms og slikt, men etter en stund ringte han og fortalte at han skulle til et sted. Stedet jeg bor på, lå på halvveien. Selv om jeg var litt skeptisk (man hører jo så mye rart, og egentlig pleier jeg aldri å invitere ukjente menn uansett nasjonalitet hjem), stolte jeg på magefølelsen min og sa at han kunne overnatte hos meg, men understreket at tilbudet var på en ren vennskaplig basis og ingenting annet. Vi gikk på kafe sammen, snakket mye sammen, særlig om vår felles interesse og hadde det koselig. Og ingenting annet. Neste gang var det jeg som var der han bodde. Jeg er også engstelig når jeg er alene ute om kveldene. Når jeg møter en bråkete gjeng. Eller noen som oppfører seg litt (i mine øyne) suspekt. men jeg har aldri hatt problemer med somaliere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #8 Del Skrevet 4. september 2006 :klø: Jeg klarer ikke å se nøyaktig hvilket land folk kommer fra. Nei, jeg er ikke redd for somaliere. Det har jeg ingen grunn til. ← Samme her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #9 Del Skrevet 4. september 2006 Byen min har mange somaliere og har hatt det lenge. Venninnen min var f.eks med på fødselen til en somalisk venninne og jeg har ellers bare gode erfaringer, men registrerer jo at det er visse problemer med somaliere i mange andre byer. Hvordan ting kan bli så forskjellige kan man jo bare spekulere i...Kommer stort sett godt overens med folk som har nomadebakgrunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #10 Del Skrevet 4. september 2006 Venninnen min var f.eks med på fødselen til en somalisk venninne og jeg har ellers bare gode erfaringer, ← Somaliske kvinner er så vidt jeg vet omskåret og føder derfor med keisersnitt. Hvordan kunne da venninnen din bli med på den fødselen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 4. september 2006 #11 Del Skrevet 4. september 2006 Synes gjenger av gutter/menn er skumlere enn somaliere spesifikt. Men så er jeg ikke såå redd heller! (bor i oslo, går ofte hjem gjennom torggata, og lignende områder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 4. september 2006 #12 Del Skrevet 4. september 2006 Somaliske kvinner er så vidt jeg vet omskåret og føder derfor med keisersnitt. Hvordan kunne da venninnen din bli med på den fødselen? ← Det er ikke alle som er omskåret, og er en omskåret så kan en fortsatt føde vaginalt. Det blir da gjort et snitt først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #13 Del Skrevet 4. september 2006 Nei, ikke alle kan føde vaginalt. Det kommer an på graden av omskjæring, og somaliske kvinner er ofte både omskåret og sydd slik at de må ta keisersnitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 4. september 2006 #14 Del Skrevet 4. september 2006 Ingen har vel sagt at alle kan føde vaginalt, berre at ein del kan det. Og dermed kan altså venninna til innleggskrivaren ha vore med på ein fødsel. Makan til flisespikkeri! Eg tykkjer store grupper somalske menn om kvelden kan vere litt skummelt, fordi dei i større grad enn mange andre kommenterer einslege kvinner som går forbi. Pakistanerane er så vande til oss at dei ikkje bryr seg. Men ellers finne g ingen skumle pga utsjånad/ farge, men kanskje på grunn av mengden mennesker i gruppa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naria Skrevet 4. september 2006 #15 Del Skrevet 4. september 2006 Nei, ikke alle kan føde vaginalt. Det kommer an på graden av omskjæring, og somaliske kvinner er ofte både omskåret og sydd slik at de må ta keisersnitt. ← Hva så om det var keisersnitt, hun kan da alikevel ha vært med. Uansett, som Bellatrix klarer heller ikke jeg å vite hvilket land folk kommer fra, bare ved å se på vedkommende. Nei, jeg er ikke redd somaliere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 4. september 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 4. september 2006 Hvem bryr seg vel om de kan føde vaginalt eller ikke? Blir dem farligere av den grunn? Ja, kanskje det er det som gjør damene så piss-sure da? Ugh. Orker ikke å svare på de andre svarene her. Er trøtt. tar det senere. Løv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 5. september 2006 #17 Del Skrevet 5. september 2006 Og ikke svar så innmari politisk korrekt nå daaaa.... Er vi ikke ærlige hvis vi ikke er enige med deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snasen Skrevet 5. september 2006 Forfatter #18 Del Skrevet 5. september 2006 Er vi ikke ærlige hvis vi ikke er enige med deg? ← Joda. Har jeg sagt noe annet? Jeg merker bare at enkelte er så innmari politiske korrekte her i trådene og det er litt suspekt. Så politisk korrekt kan man umulig være. I hvertfall ikke i hver eneste tråd. Og jeg spør... hva har dette med å være enig med meg å gjøre Sweet Jane? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Golly Skrevet 5. september 2006 #19 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg liker ikke somaliske menn - fordi jeg er redd dem. Synes generelt menn fra fremmede kulturer er ganske skremmende. Dette er rasistisk, men det får heller være, det er min måte å beskytte meg på. Jeg er også redd for narkomane og ungdomsgjenger, og jeg prøver å unngå disse gruppene, og sikkert en del andre også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Very Victoria Skrevet 5. september 2006 #20 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Somaliske menn er mer innpåslitne. Pakistanske menn nøyer seg med å kalle deg "hore" og går videre. De somaliske vil gjerne ha telefonnummer, adresse og følger gjerne etter deg et stykke før de gir opp. Oppleve en gang at jeg måtte ringe en av mine mannlige venner og få han til å komme å følge meg hjem fra sentrum av Oslo, turte ikke å bevege meg til sidegatene med den gærningen etter meg. Endret 5. september 2006 av Very Victoria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå