Gå til innhold

Syden ikke for varmt i juli?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal reise sydover til neste sommer i slutten av juli.

Planen var først Tyrkia, men så har jeg blitt gravid og vi vil da ha en 3 mnd gammel baby når vi reiser ca. Og derfor ønsker vi og reise et sted det ikke blir for varmt. Vi skjønner jo at det er varmt i syden i juli, men sånn som i Tyrkia kan det jo lett være 50 grader i skyggen i de periodene og det blir lett for varmt for en baby vant til norsk sommer.

Så jeg er kjempeglad for alle tips.

Vi tenkte på Mallorca som et alternativ, er det litt mildere der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syden er for varmt i juli. Hele middelhavsområdet kan godt komme opp i 40 grader, og det er for varmt for en 3 måneders baby. Så det lureste er nok å utsette sydenturen, og heller feriere i Norge i stedet. Dra heller til syden til høsten f.eks i september. Da er temperaturen mer behagelig.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg har vært på Gran Canaria flere ganger i juni, julig og august måned, og det har ikke vært for varmt (men jeg har ikke barn). Det er rundt 25-27 grader på dagtid, og gjerne litt vind der vi pleier å være.

Dersom du skal reise med en 3 måneders baby, ville jeg uansett dratt et sted hvor du har skandinaviske legesentre, noe du finner på øyer som er mye besøkt av skandinaviere (feks kanariøyene). Tenk så kjedelig hvis babyen din blir syk, og du ikke finner en lege som kan språket...

Grattis med graviditeten :) !

Skrevet

Takk for svar!

Vi har bare mulighet til og reise i skoleferien. Så varmt blir det uansett og vi reiser et sted uansett og.

Men det er jo forskjell på tempratur på de forskjellige stedene, så jeg vil gjerne ha tips om steder det ikke er fullt så varmt.

Nå skal vi jo på typiske turiststeder, så tror nok helsetilbudet er like bra samme hvor vi drar.

Har vært på Gran Canaria på sommeren da var det 46 grader i skyggen hver dag, var hetebølge der da. Men sefølgelig det kan jo være overalt.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Jeg kan kun prate ut fra Gran Canaria, for det er der jeg har vært om somrene. Men fordelen med å reise dit om sommeren, er at det er lavsesong for nordlige turister.

Derfor er det ikke mange turister, så du har restauranter, lekeplasser, svømmebassenger, etc mye for deg selv.. Utrolig deilig! Sommer på Gran Canaria er den delen av året jeg liker best å være der

Skrevet (endret)

Jeg tror nok at Gran Canaria er det beste stedet å dra til om sommeren. Og jeg har vært både på Mallorca, i Spania (Costa Del Sol) og i Hellas. Vi har selv vært på G C vinterstid med en litt større baby. Babyen vår ble syk der, og jeg skal love deg at det er kjekt med helsepersonell som snakket norsk/svensk da!

I følge Vings væroversikt, er gjennomsnittstemperaturen i juli på G C 25 gr, mens den på Mallorca er 29 gr.

Endret av Marillia
Skrevet

Vi har feriert på Chios i mange år og har møtt babyer fra 4 måneder og oppover. Selv i august som er den varmeste årstiden.

Fordelen med Chios om sommeren, er at det stort sett alltid blåser en svalende vind der, så varmen blir ikke så påtrengende som man skulle tro! Dessuten er luften tørrere, så sammenlignet med 30 grader her hjemme, blir det mye mindre trykkende der nede!

Bosted med a/c synes jeg er et must(bare ikke kjør det for hardt) slik at man sikrer babyen, og seg selv god nattesøvn. Og ellers må man skjerme babyen for solen og passe på rikelig med drikke. Ullbody hjelper den lille med å få varmen bort fra kroppen. Det samme gjør et lammeskinn til å ha i vogna/senga. Og myggnetting holder insektene borte fra vogna om kvelden! Det er ikke mye mygg der, men de finnes.

Chios er en øy med veldig liten turisme i forhold til andre greske øyer. Man spiser på tavernaer hvor lokalbefolkningen også går, man har god plass på øya og kan besøke landsbyer og strender uten å vasse i turister, og det er utrolig mye flott å besøke og utforske! Etter 16 år har vi fortsatt ikke tatt for oss alt!

Når det gjelder helsevesenet finnes det et offentlig sykehus som selv om det er litt slitent noen steder, har personale som gjorde sitt ytterste for oss da minsten falt og slo hull på haken. Han ble sydd med 6 sting, fulgt skikkelig opp med rensing og stell til stingene skulle tas og har en søm som fikk skryt fra leger som ferierte sammen med oss ;-)

Ellers finnes det engelskspråklige privatleger på øya.

Du kan lese litt om Chios på mine hjemmesider hvor jeg også har samlet en del linker til andre gode sider om øya.

http://home.no.net/mixelite

Lykke til med valget av reisemål!

Skrevet

Takk for svar!!!

Gran Canaria blir det ikke. Vi har vært der mange ganger, både sommer og vinter.

Vi vet ennå ikke hva vi skal gjøre ennå, Tyrkia frister veldig, og det var ikke så varmt der når vi var der i juli i sommer, men sefølgelig det er forskjellig fra år til år.

Vi har da god tid da, så får tenke litt til på det.

Uansett skal vi bo på bra hotell med aercondition, og vi belager oss på og være inne den tiden på dagen hvor sola er varmest. Og ellers ha babyen i skygge.

Skrevet

Jeg har bare vært i Tyrkia en gang, på dagstur fra Chios til Cesme og Izmir, så jeg har ikke akkurat førstehåndskjennskap, men jeg har hørt av venner som bor delvis på Chios og besøker venner i Tyrkia at det er mye varmere der enn ute på øya. -men som du sier, det var ikke så varmt da dere var der, og det er sikkert variasjoner innen Tyrkia også, slik at ikke Cesme/Izmir er representativt for hele landet.

Skrevet

Tyrkia kan være forferdelig varm i juli, jeg ville IKKE ha reist dit med en liten baby. Så små babyer er dårlig på temperaturreguleringen. Velg en gresk øy med svalende vind, mye bedre. Jeg har hatt med baby som ble svært forkjølet av aircon også, han hadde fått trekk og ble skikkelig syk. Han hadde kjempetrøbbel på flyet hjem, stakkar :tristbla:

Skrevet

Huffja, a/c får man fort snue av!

Når vi bruker a/c på hotellrommet, bruker vi det med termometer både ute og inne. Temperaturen inne blir aldri lavere enn et par grader under utetemperaturen, om så mye en gang. På den måten får vi ikke sjokk når vi kommer inn på rommet, eller når vi forlater det igjen

. -Og blåser den _mot_ sengen, blir den slått av når vi legger oss. Å fyre a/c for å få det som for oss er normal nattetemperatur, altså 18 grader eller mindre, tror jeg ikke er sunt når det er 25-30 grader ute!

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Hellas er også et veldig godt alternativ å reise til i sommeren, såfremt du velger deg en gresk øy og ikke fastlandet. Der kan det bli gruelig varmt.

Jeg har vært der 4 ganger, og besøkt forskjellige øyer hver gang. Eneste jeg ville sett på som minus med Hellas, er i tilfelle babyen din blir syk. Vi har måttet benytte oss av helsetjenesten på 2 forskjellige øyer i Hellas, og ingen av de holdt mål overhodet. Ville ikke dratt dit igjen. Dette var godt turistifiserte øyer i Cyckladene, og legene pratet så dårlig engelsk at det var umulig å gjøre seg forstått, og å forstå hva de sa.

Men hvis du reiser charter, har helt sikkert charterselskapene oversikt over hvor det er bra legestasjoner. Hellas ville jeg absolutt vurdert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...