Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I og med at det ikke er mulig å få tak i pessar på apotek her i Norge må jeg selv bestille det. Noen som vet om steder hvor det er mulig og få bestilt det fra? Og hvilke erfaringer har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde at det var noe som en lege kunne ordne. Må vel ha tilpasset størrelse og sånt til kroppen din.

Skrevet
Trodde at det var noe som en lege kunne ordne. Må vel ha tilpasset størrelse og sånt til kroppen din.

Ja, vet jo det ;) Har allerede vært hos legen og fått tilpasset størrelse, må bare få tak i det...

Skrevet

Hmmm, merkelig at apotek ikke selger det. Beklager, da kan jeg ikke hjelpe. Får håpe noen andre som kan her. :)

Skrevet

De bestiller det for det på apoteket. I alle fall gjorde de det for meg!!

Skrevet

Man bør bruke sæddrepende krem sammen med pessaren. Og det selger de ikke lenger på apoteket. Men pessar kan man få tak i.

Skrevet
De bestiller det for det på apoteket. I alle fall gjorde de det for meg!!

Nå blir jeg helt forvirret her.. Vet at de har sluttet å selge sæddrepende krem, og at de derfor også har avviklet salget av pessar i Norge, i hvert fall det de sa på mitt nærmeste Alliance apotek. Når bestilte du pessar sist?

• 7 måneder senere...
Skrevet

Har du fått tak i det nå?

Uansett, jeg tok et søk i forumet her, og denne tråden dukket opp så jeg klippe/limer inn svaret mitt her også:

Du kan få tak i pessar her i landet, men det kan kreve litt innsats. Apoteket kan (og jeg om de ikke egentlig er pliktig til å ta det inn om legen har gitt deg en resept/tilmålning) ta det inn, men letteste vil være å bestille fra et utenlandsk apotek etter du har fått det tilmålt.

Den vanligste sæddrepende kremen er som flere her sier tatt av markedet i Norge. Hovedårsaken til dette er at nonoxynol-9 øker smittefaren for HIV og enkelte andre sykdommer, noe som sjelden er et problem for kvinner som vurderer pessar. Da de fleste i den kategorien er i faste forhold, og det står mellom hormoner, spiral eller pessar. Et annet spørsmål som er grunnen til at jeg selv unngår det er at det er snakk om at det kan ha en hormonforstyrrende effekt på lik linje med ftalater. Dette er noe usikkert ennå, men jeg liker ikke å ta slike sjanser.

Har fortsatt vurdert pessar, men vi har såpass få “røde” dager at kondom eller hoppe av i svingen er like greit frem til vi begynner prøvingen. Etter at et eventuelt barn er født så vil jeg vurdere det på nytt, men da med sæddrepende middel som er basert på melkesyre eller sitrus. Sikkerheten er ikke like godt undersøkt på de, men det er pr dags dato ingen rapporter som gir grunn til å mistenke annen fare enn midlertidig lokal irritasjon.

For de som er interessert: http://www.famplan.de/shop.htm jeg har ikke handlet der selv, men de selger både pessar, og ulike former for sæddrepende middel.

Beklager om det blir oppfattet som spam, men jeg har ikke sett denne tråden tidligere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...