Gjest beekeeper Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Jeg tror jeg lider av matintolleranse, hvordan skal jeg gå frem for å teste meg? Hos legen? Jeg har ringt rundt til forskjellige klinikker, og de skal ha fra 1000,- til 2000,- for en test.. Blir jeg testet for "alt" da? Jeg er mest interessert i å finne ut om jeg er allergisk mot fruktose. Får man hjelp til dette hos fastlege egentlig? Jeg har hatt litt trøbbel med å bli trodd på, derfor har jeg ikke kjempelyst til å ta det gjennom lege eller, men økonomisk sett om det går an så hadde det vel vært det beste.. Jeg er lei av å være syk!
Amadea Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Jeg vet ikke om det finnes noen annen mulighet til aa teste ut intoleranse mot fruktose enn aa pröve det ut selv. Da tar du én uke med inntak av matvarer med fruktose og én uten, men du maa huske paa aa pröve aa spise akkuat det samme av andre ting begge ukene. Skjönner du? Jeg vet de har et apparat paa Ullevaal som sjekker laktoseintolaranse, men jeg er ikke sikker paa om det gaar an aa sjekke andre ting. Dette vet fastlegen din og han kan skrive ut rekvisisjon til aa sende deg videre. Bytt fastlege hvis du föler du ikke blir tatt paa alvor av h*n du har naa! Naar du sier mellom 1000 og 2000 kr for én test paa private klinikker, er du sikker paa at de ikke mener testing for allergi da? Jeg aner ikke hva det inkluderer, men det kan jo vaere naerliggende aa tro de mener "grupper". Altsaa matvarer, husdyr, medisiner f.eks. Dette faar du greie paa om du tar en telefon dit! God bedring!
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #3 Skrevet 3. september 2006 Få henvisning hos en lege til sykehuset ditt, så gjør de det der. Det koster ikke mer enn rundt 300(-/+).
Belit Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 Det er veldig få som rent faktisk lider av matintoleranse, og jeg tror ikke man kan bare kreve og få en rekvisisjon for testing på et offentlig sykehus. De tester heller ikke alt, men kun spesifikke ting som symptomene du eventuelt har kan tyde på. Det ville kreve et helt batteri av tester å kontrollere alle mulige matvaregrupper, noe som er ekstremt dyrt og lite kostnadseffektivt når matintoleranse er såpass uvanlig. Fagfolk anbefaler forøvrig IKKE at man "tester seg selv" gjennom å utelate enkelte matvarer og sammenligne formen med og uten den maten man mistenker. En lekperson kan ikke gjennomføre en slik sammenligning tilfredsstillende uten faglig oppfølging. Uansett er første stoppested en skikkelig samtale om problemet ditt med fastlege. Eventuelt kan du bruke en privat klinikk som har spesialisert seg på ernæring, men som du har erfart snakker vi da om helt andre kostnader. De private aktørene på dette markedet har dessuten varierende faglig omdømme, så du burde sjekke nøye de du vurderer å bruke.
Hermula Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 Jeg tror jeg lider av matintolleranse, hvordan skal jeg gå frem for å teste meg? Hos legen? Jeg har ringt rundt til forskjellige klinikker, og de skal ha fra 1000,- til 2000,- for en test.. Blir jeg testet for "alt" da? Jeg er mest interessert i å finne ut om jeg er allergisk mot fruktose. Får man hjelp til dette hos fastlege egentlig? Jeg har hatt litt trøbbel med å bli trodd på, derfor har jeg ikke kjempelyst til å ta det gjennom lege eller, men økonomisk sett om det går an så hadde det vel vært det beste.. Jeg er lei av å være syk! ← Heisann! Jeg har tydeligvis en veldig grei lege! Var hos han sist mandag, og dersom disse standard blodprøvetestene er negative (Gluten, Stoffskifte ...) så sender han meg til sykehuset til blåseprøver. Ettersom jeg skjønner kommer du dit fastende. Du får en drikk med fruktose, og så skal du inn å blåse hver halvtime. Ut fra hvilken utånding du har kan de se om du har intoleranse for fruktose. Samme metode kan gjøres for laktose samt en sopp i tarmen (Candela?) som blir hissig av bl.a. sukker og mel. Legen min tror jeg har fruktoseintoleranse, og jeg er så heldig at han faktisk har fått denne diagnosen. Jeg håper selvsagt at det ikke er det, da jeg er veldig glad i frukt og bær, men ... tross alt er det bedre å ha god mage og ikke så mye smerter. Leste nettopp om fruktoseintoleranse. Det som skjer (tror jeg) er at fruktosen ikke blir tatt opp og omdannet nok i leveren og tynntarmen. Når den kommer i tykktarmen blir den omdannet til fettsyrer og hydrogen og karbondioksidgass. Fruktosen (eller fettsyren) binder til seg vann, og dette gjør at ikke tarmen tar til seg alle næringsstoffene som kroppen trenger. Alvorlige følger av fruktoseintoleranse kan derfor være ulike mangelsykdommer. Jeg har nå siste uke prøvd å holde meg unna frukt og bær. Det er vanskelig, ... men magen min er langt langt bedre, så da er det verdt det. Stå på! Ikke la en inkompetent lege ødelegge for deg. Det er klart du har rett til å bli sent til en spesialist!!! ... og til undersøkelse på sykehuset!!!
Gjest beekeeper Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 Takk for svar alle sammen.. Jeg har en lege som ikke tar meg på alvor i det hele tatt, så jeg må nok skifte fastlege før det i det hele tatt er noe vits i å gå dit for å be om å bli testet. Jeg har prøvd å komme igjennom med problemene mine lenge, men det blir føyd vekk som bagateller. Testene jeg snakker om heter matintolleranse tester ja, den ene er på en sånn hudpleie/colon-klinikk, og den andre er på en klinikk der de utfører plastisk kirurgi/homeopat/hudpleie o.l. Jeg spurte ikke hva det var de testet, det kan jeg jo ringe å spørre om i morgen, men jeg reagerte på at det kostet en del penger. (Da må de jo teste for mange ting tenker jeg? ) Er det verdt det, så tror jeg at jeg satser på det men jeg lurte som sagt på om det var noen annen måte å teste meg på. (billigere, fastlege?) Å prøve ut dietter o.l. kommer jeg ikke til å gjøre, jeg har vært syk i over ett år og vet stort sett hva som gjør meg dårlig. Problemet er at ingen tar meg alvorlig og at det bare blir feid vekk som tendenser til diabetes, lavt blodtrykk, stress, angst, depresjon o.l. Blodprøvene mine viser at jeg ikke har diabetes så jeg får ikke blåresept på utstyr til blodsukkermåleren (der går det altså en del penger). Jeg er lei av å være syk, lei av å ikke bli trodd på og jeg vil komme til bunns i hva som er galt. Selv om en matintolleranse test ikke viser noen ting, så har jeg ivertfall tatt en og fått vite om det er noe der eller ikke.. Det er vel kanskje det jeg trenger mest.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #7 Skrevet 3. september 2006 Da skal du kreve å bli tatt på alvor. Vet det er vanskelig, men gå til fastlegen din, si at du ikke orker å leve slik og vil bli undersøkt. Det er hans plikt som lege å hjelpe deg! Blir sint på slike leger. På sykhus kan de vel teste ut om du har matintoleranse? Gluten og diverse andre " vanlige" intoleranser er vgel vanlig å teste ut på et sykehus med gastro avdeling?
Gjest beekeeper Skrevet 4. september 2006 #8 Skrevet 4. september 2006 Isåfall skal jeg skifte fastlege å prøve på nytt. Jeg er egentlig fryktelig umotivert til det, men det skader ikke å prøve.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå