Gå til innhold

SV

Gjest ung politisk engasjert

Fremhevede innlegg

Gjest ung politisk engasjert
Skrevet

SV skal være sosialistisk, men er ikke skikkelig sosialistparti, mer feministparti!

Kvinner skal ikke være hjemme med barna sine, fordi at de har bestemt det bremser hele likestillingen.

Å si at det tross alt ER forskjell på kjønn (selv om salvsagt begge bør ha like rettigheter og like muligheter) er som å banne i kirken.

Jeg mener de har misforstått sin politiker rolle. En politiker skal ikke BESTEMME hvordan samfunnet skal være. En politiker skal ikke gjøre ALT for at alle skal gjøre slik h*n mener er det eneste riktige. En politiker skal arbeide for et samfunn der ALLE kan trives best mulig.

Feks. Jeg har lyst å være hjemmeværende mamma. Det er min plass, min rolle. Det er slik jeg føler det. Men i følge SV kan ikke kvinner gå andre veier enn å fotfølge den tradisjonelle mannsrollen, fra gammelt av, uten å sverte kvinnens plass i samfunnet. Altså. Kvinner skal være slik menne alltid har pleid å være. HELT GREIT, for den som VIL det. Mens de kvinnene som har lyst være mer tradisjonell kvinne, fra gammelt av, SKAL IKKE FÅ LOV????? Menn skal helst ha pupper nå, og skal selvfølgelig like gjerne ha fødselpermisjon som kvinner.(supert at MULIGHETEN finnes) Og menn kan fullt ut være i sin vanlige, jobbende mannsrolle.

Kort fortalt. Menn kan være både mann å kvinne. Kvinner kan bare være menn.

Jeg vil være hjemme med barna mine, SV SLOSS for å hindre meg i det!

Dette engasjerer meg så sterkt at jeg klarte ikke styre meg...

__________________ :frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig så enig med deg.

Det er helt ok at de har andre meninger enn meg, men jeg er av den oppfatning at jeg er et voksent tenkende menneske som kan ta mine egne beslutninger. Jeg trenger ikke en SV'er som har fasitsvaret for meg. Og som har fasitsvaret for samtlige mennesker i dette landet.

La oss få lov å tenke og avgjøre selv hva som er best for oss og for familiene våre. De må gjerne benytte seg av barnehager o.l. fra barna er 10 måneder, men det er ikke nødvendigvis riktig for alle.

Jeg har også gått i den såkalte "kvinne-fella". Jeg har jobbet full tid i mange år, fikk et barn for 1 1/2 år siden, og har prioritert å være hjemme med barnet til det er 2 1/2 år. Han får masse stimuli, han har nær kontakt med mor og far, og han har det godt.

Vi er alle ulike med ulike behov, og det må det være rom for.

Skrevet

Du må da bare være hjemme med barnet ditt du. Er vel ingen som nekter deg det?

Men du tenker kanskje på at SV vil fjerne kontantstøtten? Slik at du ikke har råd til å gå hjemme?

Å fjerne kontantstøtten er noe av det mer fornutige norske politikere har kommet med de siste årene.

Kontantstøtten fører til at barn som virkelig har behov for å gå i barnehage ofte blir gående hjemme med en eller begge foreldrene. Kontantstøtten er en usosialistisk ordning, ettersom penger som kunne blitt brukt til fornuftige saker (som full barnehagedekning) i stedet blir utbetalt til de som har mer enn nok fra før.

Og hvorfor skal du få betalt for å ikke benytte deg av et offentlig tilbud?

Skrevet

Jaha, dette vris til en kontantstøttedebatt igjen? Jeg tror muligens ikke det var akkurat dette trådstarter snakket om.

Jeg oppfatter det mer som at man skal ha rett til å velge, at man ikke skal tvinges inn i SV sin familieideologi. Dette presiserer trådstarter flere ganger.

Å ha råd til å være hjemme med barn avhenger av mer enn kontantstøtte (som vel ikke er nok uansett). Og slik det er i dag er det ikke enkelt å klare seg på én inntekt, hvor mye man enn prøver.

Gjennom uttalelser i media gir mange politikere uttrykk for at det er "feil" å være hjemme. ALLE barn skal i barnehage for det er best for ALLE barn. Slik fratas foreldre respekten for valgene de tar, dersom de er på tvers av det blant annet SV har vedtatt er "riktig."

Skrevet

Men sosialisme har da aldri vært et alternativ for dem som ønsker individuell valgfrihet. Sosialisme har alltid vært et samfunnssyn som forskriver universelle fellesskapsløsninger.

Hvis du føler så sterkt for individuelle løsninger så ligger de borgerlige partiene deg nærmest, og fremfor alt Fremskrittspartiet.

Når det gjelder den konkrete saken du bruker som eksempel så mener sosialistene at billige og lett tilgjengelige barnehager gir flest mulig folk reell valgfrihet i forhold til yrkesdeltagelse, samt at de mener at barnehager gir et likeverdig og godt pedagogisk tilbud til barn.

Andre partier mener for eksempel at barnehage aldri kan være et like godt sted å være som hjemme hos mor (eller far, selv det nesten alltid viser seg å være mor i praksis), samt at enhver skal betale det det koster å drive en plass uten subsidier.

Enden på visa er uansett at her er det store forskjeller mellom partiene, og som borger i et fritt land kan du velge selv hvem du vil stemme på annethvert år.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg er en av dem som så ofte blir glemt av politikerne, nemlig en som bruker kontantstøtten til å være hjemme. Jeg er veldig takknemlig for den, og sper på med sparepengene mine for at dette året skal gå rundt. Jeg har fast jobb å gå tilbake til, så et år med lite penger skal vi klare.

Jeg er ikke redd for å jobbe for lite i mitt liv. Jeg kommer antagelig til å arbeide i nesten 50 år av livet mitt. Små barn har jeg bare noen få år, jeg syns det er vanskelig å gi ifra seg noe så avhengig. Jeg elsker tiden med ungen, den gjensidige kjærligheten og alt jeg lærer om livet gjennom den. Slapp av, jeg skal ikke bli en understimulert husmor som tasser rundt i tøflene sine i 20 år, jeg skal bare være hjemme til ungen er to.

Jeg har hatt en treåring i barnehage og det fungerte supert, han er moden til å være uten mamma/pappa i lengre tid. Er det virkelig så enkelt å levere fra seg ettåringen sin og la den være så mange timer i andres omsorg? Barnehager skal gi et godt og likeverdig tilbud men det er jo alltid noen som ikke fungerer godt, på samme måte som at ikke alle skolene fungerer godt.

At SV skal gnåle om at dette går ut over likestillingen får jeg helt fnatt av. Hvorfor skal likestillingen vinne alle debatter? Jeg er født i 75 og har alltid følt meg 100% likestilt, har tatt min høyskoleutdanning og fått meg jobb. La meg bare få ta hånd om ungen min i to år istedenfor ett, den skal jammen meg fort nok ut på det offentlige samlebåndet uansett.

Kontantstøtten burde kanskje bare gis til dem som faktisk tar hånd om barnet selv?? Det er synd med dem som må bruke dagmamma når de vil ha barnehage. Litt utenfor de dyreste bostedene i Norge er det mange som får det til.

Er gørrlei maset til SV om at det er synd i alle barn og mammaer som ikke kommer seg hjemmefra innen et år.

Skrevet
Kontantstøtten fører til at barn som virkelig har behov for å gå i barnehage ofte blir gående hjemme med en eller begge foreldrene. Kontantstøtten er en usosialistisk ordning, ettersom penger som kunne blitt brukt til fornuftige saker (som full barnehagedekning) i stedet blir utbetalt til de som har mer enn nok fra før.

Jeg er helt uenig.

Takket være kontantstøtten har jeg kunnet være hjemme det siste året med småingene. 6606 kr (får kontantstøtte for begge) er tross alt endel penger.

Hvem skal forresten avgjøre om våre unger har det best hjemme eller i bhg? Det er jeg og samboeren min. Og vi har bestemt at de har hatt det best hjemme til nå. De er snart 2 og 3 år, og skal begynne i bhg om 2 uker. Jeg er veldig glad for at jeg har hatt muligheten til å være hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet
Dette engasjerer meg så sterkt at jeg klarte ikke styre meg...

__________________ :frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert::frustrert:

Det er Stortingsvalg om to år, bruk stemmen din riktig da.

:)

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, knus for all del alle som ikke er enige i at Staten skal bestemme absolutt alt i deres liv.

La oss gi helt f*** alle sammen. Hvorfor skal jeg ta ansvar for egen helse? Jeg bruker penger både på skikkelig kosthold og sportsutstyr. Dette skal jeg søren meg drite i fremover, jeg skal bli syk og ble en belastning for samfunnet. Da får jeg støtte i hue og ræva.

Da blir samfunnet så bra, og det blir brukt masse penger på meg fordi jeg bruker offentlige tilbud.

:ironi:

Det er Stortingsvalg om fire år, bruk stemmeretten riktig da, så vi igjen får litt råderett over våre egne liv.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Men sosialisme har da aldri vært et alternativ for dem som ønsker individuell valgfrihet. Sosialisme har alltid vært et samfunnssyn som forskriver universelle fellesskapsløsninger.

Nettopp. Av noen i en tidligere tråd kalt "kjærlig tvang".

Skrevet (endret)

Det er faktisk mulig å klare seg på en inntekt. Men klart man må gå ned i levestandard.

Det er drøssevis av alenefoereldre her i landet som lever på en inntekt, så hvorfor skal ikke andre også kunne klare det?

Jeg ser ingen grunn til at staten skal betale for dette. Har man skaffet seg hus, bil etc som krever to inntekter...ja da har man valgt. Akkurat som man kan velge en enklere standard de første årene. 2 åringer har ikke akkurat så store krav heller at det ikke skulle være mulig å kutte på ferier, bil, klær, middager på resturanter, fritidsaktiviter.

Ergo så kan man velge, men man kan ikke få i pose og sekk!

Endret av Fibi
Gjest =tentacle=
Skrevet
Det er faktisk mulig å klare seg på en inntekt.

Det kommer an på hva slags inntekt det er snakk om. Jeg har hatt drøyt 14 000 i brutto for en 100% stilling, kan vanskelig se for meg at to voksne og en ettåring skal leve på det etter skatt. I hvertfall ikke hvis man ikke har det man trenger fra før, slik at det kun er løpende utgifter som må dekkes, og ingen investeringer i så mye som et klesplagg til voksengarderobene.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes man får ganske stor valgfrihet om det er full barnehagedekning, jeg - samtidig slår vel tanken meg at når det nå en gang BLIR full dekning og prisregulert, kunne kanskje en form for kontantstøtte vært et alternativ uten så negative ringvirkninger som i dag. Jeg opplever det heller ikke slik at SV/samfunnet "tvinger" mor til å være i full jobb, selv om det ikke er tvil om at det er muligheten for dette som foretrekkes framfor at hun er hjemme med barna. Og jeg er faktisk glad for den muligheten. Si nå at man får kontantstøtte på ca 3000 i måneden. Om man kan ha barnet i barnehage 2 dager i uka kan man fint jobbe inn dette og barnehageplassen. De resterende dagene kan man være hjemme, f eks. Dette gjør det også lettere å "holde kontakten" med arbeidslivet - for man har vel ikke tenkt til å være husmor til ungene er voksne. I såfall bør en uansett øve seg på å ha dårlig økonomi, for det får man som minstepensjonist.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Kort fortalt. Menn kan være både mann å kvinne. Kvinner kan bare være menn.

Nja, er nå ikke helt enig i den. Hvorfor skal det at kvinner inntar tradisjonelle mannsområder bety at kvinner blir som menn? Hvis dette er områder menn har lagt beslag på, hvorfor skal man si at kvinner blir mer som menn bare fordi de gjør ting de burde hatt mulighet til å gjøre hele tiden? Kanskje litt på siden av diskusjonen, men likevel.

Å fjerne kontantstøtten er noe av det mer fornutige norske politikere har kommet med de siste årene.

Jeg er enig med deg. Jeg syns egentlig at de som ønsker det skal få gå hjemme (selv om jeg i stor grad tenker at barn bør gå i barnehage, hvertfall når de blir litt større). Samtidig syns også jeg at pengene burde brukes på en annen måte, som jeg mener gagner samfunnet som helhet mer.

Skrevet

Å få økonomisk hjelp når man er hjemmeværende kan man kanskje ikke forvente. Men å være fattigere enn de narkomane i nabohuset (all respekt til dem) fordi at de får økonomisk støtte, er vel heller ikke helt rettferdig.

Vi er en familie med to voksne og to barn og har inntekt på 15000 i mnd.

Begge oss foreldre er veldig interessert i barnepsykologi, barnepsykologisk historie, og mennesker i naturperspektiv. Vi har valgt å ikke ha barna i barnehage.

Jeg vet at mange sikkert har tenkt stygge tanker om oss, for det har vi fått nok av kommentarer til å regne ut. Stakkars barn, skal de ikke få lov å gå "litt" i barnehage engang?

Og med så dårlig råd har vi ikke masse saker og ting, og flotte klær. Noe som også trekker ned statusen.

Jeg blir rett og slett blir sett ned på fordi vi ikka har barna i barnehage, og det føles ikke som valgfrihet! Jeg må stadig vekk stå til forsvar for våre valg, og folk reagerer mer og mer jo eldre barna blir.

Jeg føler overhodet ikke at jeg blir respektert på lik linje med andre, så snart det har kommet ut at jeg er hjemmeværende. Og

slik jeg tolker det er det dette trådstarter snakker om.

SV framprovoserer denne holdningen veldig kraftig!

Nylig kom fersk forskning på tv som viste at barnehage kunne være direkte skadelig for barn under tre år. Alikevel sa øystein djupedal: Fortsett å ha barna deres i barnehage fra de er ett år, fortsett å bygg ut barnehagene!

Dette er populisme på høyt nivå, man skal ikke få lov til å komme med negative ting om denne ordningen som hele samfunnet etterhvert er bygget på. Og det å velge bort barnhehage blir ubevisst sett på som et angrep mot dette systemet, og mot mange foreldres ubevisste dårlige samvittighet, det er jeg sikker på.

Men hva med barna da? Forsking om dette temaet burde jo vært sterkt ettertraktet. For man vil jo vite, man vil jo forstå om dette virkelig er så bra for barna. Eller er det det man IKKE vil? Fordi det bare må være sånn nå? At alle er i barnehage?

Men for hvem? For hvem må det være sånn for?

Må det være sånn for barna, virkelig?

Eller er det foreldrenes behov for å realisere seg selv som er grunnen? Er det pengene det handler om?

I såfall, hvorfor sier man da at barnehage er det beste alternativet for alle barn, og at det er synd på de som ikke får være i barnehage? Hvis det er pengene som er grunnen til at barna er der?

Hvorfor er man da ikke mer interessert i forsking og debatter rundt dette: hvordan barna FAKTISK har det?

Det nevnes nesten ikke i det hele tatt. Bare i positiv vinkling selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...