Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Har alltid fått høre at jeg må rette meg opp i ryggen, men det var først her om dagen jeg fikk øynene opp. Gikk forbi et butikkvindu og så speilbilde av meg selv i helfigur. Da fikk jeg sjokk, jeg er jo helt krom i ryggen når jeg går...og det var IKKE pent! Har prøvd å rette meg opp, men får fort vondt i ryggen og faktisk kjenner jeg at jeg får problemer med å puste normalt Hva kan jeg gjøre med dette?
Gjest Gjest1 Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Jeg sliter mye med nakken og hodet, og går til fysio for dette. Jobber nå med å fjerne "Mette-Marit"-holdningen, og min fysio regnet med at M-M har gjort det samme som jeg gjør nå. Kanskje det hadde vært noe for deg?
Gjest Kardemomme Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Jeg sliter mye med nakken og hodet, og går til fysio for dette. Jobber nå med å fjerne "Mette-Marit"-holdningen, og min fysio regnet med at M-M har gjort det samme som jeg gjør nå. Kanskje det hadde vært noe for deg? ← Jeg sliter også med rygg og nakke og litt FOR avslappa holdning. Hvilken behandling får du hos fysioterapauten da?
Gjest Gjest1 Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 Jeg kom dit pga migrene og nakkesmerter (har leddgikt også). I begynnelsen fikk jeg vekselvis nåler og massasje, og nå sist begynte vi med "sittetrening" på ustabil pute for å søre for rett rygg, øvelser for skuldrene samt en øvelse for nakken. Ligger på en benk, får et belte under hodet (som kommer ned fra taket). Så fjernes hodestøtten i benken og jeg må jobbe for å holde nakken i den posisjonen fysioen har "lagt meg i".
Gjest Bare innom Skrevet 2. september 2006 #5 Skrevet 2. september 2006 Har vært lut i ryggen i hele mitt liv, det vil si til jeg begynte med høye hæler... Da opplevde jeg at jeg rettet ryggen og fikk en rankere holdning. Grunnen til en lut holdning er ofte svak muskulatur kombinert med gammel vane, og det er kun trening som hjelper. Musklene må bli sterke nok til å holde ryggen rak. Sitte på pilates-ball er fin trening, det samme er øvelsen Frysepulver beskriver. Få deg en henvisning til fysio, og få øvelser som er tilpasset deg! Dette er i alle fall en god start.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 Sliter også med det! For snart et halvt år siden måtte jeg oppsøke kiroprator pga smerter mellom skulderbladene. Kiropraktoren mente smertene kom av for lut holdning og at jeg ville ha mye å tjene på å rette meg opp. Bl.a ville jeg få bedre lungefunksjon siden man får et press på lungene når man er lut i ryggen. Prosessen med å rette meg opp har jeg jobbet med siden, og det har ikke bare vært en enkel prosess. Jeg er vel ikke "i mål" ennå heller. Bortsett fra at jeg hele tiden har måttet tenke på å rette meg opp og trekke brystkassen fremover, fikk jeg av kiropraktoren tøyningsøvelser for å få tøyd ut brystmusklene. Hvis brystmusklene strammer seg vil skulderne trekkes fremover og holdningen bli feil. Jeg har hatt mye smerter i området mellom skulderne i hele denne perioden og har gått til kiropraktor for behandling mange ganger. Har sluttet å gå til behandling nå siden smertene har avtatt en del og heller ikke er der hele tiden. Jeg har imidlertid ikke sluttet med tøyningsøvelsene og å tenke på at jeg må rette meg opp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå