Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Jeg har en sjef som i hovedsak mener at hvis man er frisk nok til å gå ut, er man frisk nok til å jobbe. Helst bør man ligge i senga hele dagen, selv om dette heldigvis ikke kan kontrolleres av sjefen. En gang ringte hun meg hjem mens jeg tilfeldigvis var i butikken, og hun ble ikke fornøyd. Men det er jo faktisk ikke alle som har noen til å handle for seg. Hvis jeg hadde dratt på byen på klesshopping kunne jeg forstått at det ble sett skjevt på, men melk og brød må man jo ha. Men sjefen mener visst at legebesøk er det eneste som er *lov* under en sykmelding. Hva mener dere er stuerent under en sykmelding? Shopping? Kinobesøk? Besøke venner? Synes dere det er forskjell på om det er sykmelding eller egenmelding? Selv synes jeg det kan være godt med en tur ut, spesielt hvis jeg er forkjølet. Blir så tett og "sørpete" av å ligge i senga. Og det er jo stor forskjell på å orke en tur ut, og å konsentere seg om arbeidsoppgaver i 8 timer? Men bør en la være, bare i tilfelle en skulle bli observert ute?
Gjest Bellatrix Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Klarer man ikke gå på jobb så klarer man ikke gå på jobb. At man ikke klarer å jobbe sier ingenting om hva man klarer ellers. Selvsagt må man ha et liv selv om man er syk.
Gjest gjesta Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Å handle brød og melk er lov, levere i barnehage, hente i barnehage og som du sier en liten luftetur. Men ikke ned i sentrum tilfeldigvis utenfor alle butikkene. Kanskje litt mer diskre på kveldstid.
liv Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 Det spørs jo helt hva en er sykemeldt for men er det at en er tett og "sørpete" så må en jo få gå på butikken og til legen. Men ellers så synes jeg en skal holde seg i ro for å bli fortest mulig frisk. Er en derimot langtidsykemeldt så bør en virkelig være med på sosiale aktiviteter for ellers så blir en jo helt isolert!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #5 Skrevet 2. september 2006 Det kommer helt an på hvorfor man er sykemeldt, synes jeg. Er man for eksempel deprimert så er det selvfølgelig greit at man forsøker å komme seg ut! Hvis man derimot er sykemeldt pga. omgangssyke vil det se rart ut å være på kafebesøk!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #6 Skrevet 2. september 2006 Når man er forkjølet så både syns og høres det. Så hvis man treffer noen kjente kan man vel egentlig bare si at man trengte å komme seg ut litt. Gjerne nyse litt på kritikerne med det samme Ellers mener jo jeg også det kommer an på sykdommen. Hvis man jobber med hendene, og brekker begge armene blir man sykmeldt. Men man kan fint gå på kino for det. Forutsatt at man klarer å ta imot billetten da
Fakse Skrevet 2. september 2006 #7 Skrevet 2. september 2006 Når man er sykemeldt bør man kunne gjøre det man ønsker, så lenge man ikke blir værre av det. Man har tross alt vært hos en lege, og det bør da ikke være noen tvil om at man er syk. Når man bruker egenmelding synes jeg korte ærend, som litt matkjøt, tur til legen eller apoteket er greit. Typen sykdom man har når man bruker egenmelding gjør ofte at man holder seg mest mulig hjemme uansett. Men det kan jo godt hende man klarer å sitte rolig i et kinosete selv om man ikke klarer å gå på jobb. Uansett har ikke sjefen noe med hva man gjør, med mindre det er misstanke om juksing med sykemelding eller egenmelding, og da er det ikke sjefen sin jobb og sjekke det opp.
Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2006 #8 Skrevet 2. september 2006 Er en syk og bruker egenmelding så synes jeg en i utgangspunktet skal holde seg hjemme. En liten tur på butikken, til legen, apoteker osv. er så klart greit, men ikke noe sosialt på cafe/shopping osv. Bruker en egenmelding så er det somregel den typen sykdom hvor en bør holde seg hjemme og i ro for å bli bedre. Når det gjelder mer langvarige sykdommer så er det litt friere synes jeg. Kommer litt ann på hva en er sykemeldt for, men hvis en er sykemeldt over lengre tid så er det ofte noe som ikke er så akutt og hvor en er avhengig av å ligge til sengs hele dagen, så da hadde jeg ikke reagert på om jeg traff personen ute. (men så klart, om en av mine kollegaer var sykemeldt pga ryggplager og jeg traff henne i full sving på dansegulvet så hadde jeg nok reagert litt)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. september 2006 #9 Skrevet 2. september 2006 det kommer jo alt ann på hva som feiler en. Det er klart det nok er best å holde senga dersom man har influense, men mat må man vel ha uannesett. Jeg regner med at du har vært syk noen dager når du har fått sykemelding. Og hva om man blir langtidssykemeldt? Jeg hadde kjempeproblemer med å tenke hva andre tenkte om meg dersom jeg var sykemledt og likevel gikk ut av døra. Men det er jo ikke det samme å gå på butikken som å gå på jobb. Jeg vil anta at du ikke er 7,5 timer i butikken. Og at du neppe kan slenge deg nedpå på jobb
Gjest Gjest1 Skrevet 2. september 2006 #10 Skrevet 2. september 2006 Det kommer helt an på hvorfor man er sykemeldt, synes jeg. Er man for eksempel deprimert så er det selvfølgelig greit at man forsøker å komme seg ut! Hvis man derimot er sykemeldt pga. omgangssyke vil det se rart ut å være på kafebesøk! ← Enig i denne. Ellers synes jeg man bare skal være borte fra jobben dersom det er klin umulig å jobbe. Litt "pjusk" synes ikke jeg er god nok grunn
Gjest Tita K Skrevet 2. september 2006 #11 Skrevet 2. september 2006 Den som er syk må selv definere hva h*n må gjøre og kan gjøre i forhold til hva som feiler en. Jeg innrømmer gjerne at hvis jeg er syk og sjefen ringer når jeg er på butikken føles det som om jeg gjør noe galt selv om jeg ikke mener at det er noe galt i det jeg gjør. Når jeg føler at jeg gjør noe galt er jeg jo mye mer sensitiv i forhold til stemmeleie eller kommentarer jeg kan ta som negative og som jeg da vil koble til det at jeg er ute når jeg er syk. Dette betyr ikke at sjefen er negativ til at jeg måtte gå på butikken når jeg er syk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå