Gå til innhold

Ditt beste brød!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg baker brød bruker jeg aldri oppskrift. Jeg tar det jeg har i huset/har lyst på. Jeg bruker ca 12-13 dl mel og kornsorter, alt etter hva jeg har. F.eks. sammalt rug, sammalt hvete, knuste helkorn, rugmel, grovbaktsmel, havremel, fiberbakst, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø (de to siste bør ligge i bløt ca 10 minutter før de has i deigen, ellers blir brødet tørt) osv osv. Minst halvparten av melet er hvetemel, det synes jeg gir best resultat. Grove melsorter inneholder ikke så mye gluten og hever seg derfor ikke så godt, jeg synes brød med mye grove melsorter derfor blir ganske tunge og kompakte. I tillegg til melet har jeg da i en pose tørrgjær, litt sukker, litt salt, litt olje og nok væske til en smidig deig. Jeg bruker ca 50/50 melk og vann (melken gjør at skorpen ikke blir så tørr og sprø). Bruker gjerne litt yoghurt naturell i om jeg har det, hakkede nøtter er også godt og revet gulrot gir saftig og godt brød. Jeg knar deigen lenge (i kjøkkenmaskin er jo det enkelt) og lar den heve godt. Baker ut og legger brødene i former. Etterhever godt. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 40-50 minutter. (Du kan også lage rundstykker av deigen, da stekes de på midterste rille ved 225 grader i 10-15 minutter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette brødet er grovt, du slipper å kna det fordi det skal være ganske løs deig som skal øses over i formene med tresleiv eller slikkepott (den henger litt fast...)

Akkurat nå har vi unger som "ikke liker grovt brød", så da har vi litt mere hvetemel og litt mindre grovt mel i.

Farmor sitt brød:

1 kg hvetemel

8 hg grov sammalt hvete

1 hg grov sammalt rug

1 hg fire-korn, evt. nøtter, evt. solsikkefrø, evt. helkorn (helkorn eller frø må ligge litt i vann, eller kokes opp i noe av vannet)

1 ts salt

1 ss sirup

2 ss olje

50 g gjær

15 dl væske (jeg bruker halvt om halvt med melk og vann)

Bland alt det tørre i kjøkkenmaskin. Lunk væsken, rør ut gjæren i litt av den. Tilsett væsken, sirup og olje samt gjær i melet, og elt godt med maskinen - minst 10 min. Deigen skal være løs og seig.

Heves i 30 min. Øs deretter opp deigen i tre brødformer a 2 liter. Glatt over med en slikkepott slik at den blir jevn på toppen. Hev til kanten av formen, stek den så på nederste rille, 200 g i 1 time. Avkjøles på rist med et fuktig klede over.

Kan gjerne fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...