Gå til innhold

Personalkonsulent?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på om noen her inne vet svaret på det jeg lurer på...

Hvilken utdannelse kreves for en som vil bli personalkonsulent?

Hvordan defineres tittelen personalkonsulent?

Hva innebærer det å være personalkonsulent?

Har lagt merke til at de som jobber i vikarbyrående med å intervjue vikarer og jobbe ut mot potensielle kunder, ofte kalles personalkonsulenter. Hvilke andre yrker/jobber vet dere om? Hva er lønna, sånn ca? God eller dårlig??

Jeg synes det er en ganske svevende definisjon; personalkonsulent... Det kan jo nesten være hva som helst. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror innhold i stillingen som personalkonsulent varierer veldig. Selv har jeg erfaring fra personalarbeid på et hotell - og der var det stillinger som kalles personalkoordinator. Arbeidsoppgavene her knytter seg til administrative oppgaver på personalavdelingen - slik som tilrettelegging for kursing, statistikker og lister, delta i introduksjonskursing for nyansatte, jobbe med tilbud og arrangement for ansatte, og ellers løpende hjelp og kontakt med ansatte og avdelingsledere. Men ellers kan jo innhold i en slik stilling avhenge veldig av organisasjonsform og størrelse på bedriften.

Jeg kjenner til personalkordinatorer med svært forskjellig bakgrunn, og det har ikke blitt stilt krav om noen spesiell utdannelse. Men mange utdannelser har element av personalfag, organisasjon og psykologi i seg, og det er jo en fordel. Personlighet vil bety mye når man skal jobbe med mennesker. Du kan jo lete etter personalutdannelser på nettet. Selv tar jeg 10 vektall Personalutvikling og ledelse - som retter seg mer mot lederskap. Men mange av enkeltfag i et slikt studie vil være kjekt for alle som vil drive personalarbeid.

Vil ikke tippe på lønn. Tror det vil komme an på hvilken bransje man havner i. Hotellbransjen, som er min bakgrunn med personalarbeid, er en lavtlønnsbransje og vil ofte ligge under lønnsnivå i en del andre bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...