Gå til innhold

Potetsalat


Gjest Elin

Anbefalte innlegg

Noen som har oppskrift påpotetsalat, som gjerne inneholder sylteagurk, rømme, egg etc,skriv gjerne mengde...........erjo så uerfaren jeg..........Skal ha den siste grill kosen for i år i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kok 8 - 10 poteter. Det er vanskelig å angi mengde siden størrelsen på potetene kan være så forskjellig. La potetene avkjøles.

Bland ett beger lettrømme med en pakke lettmajones. Ha i litt worcestershiresauce og ei ts dijonsennep. Smak til med salt og pepper. Da har du dressingen klar.

Hakk et par vårløker eller skjær en liten purre i ringer. Finhakk litt sylteagurk eller bruk ferdig agurkmix. Det er vanskelig å si hvor mye. Du må nesten smake deg frem. Start heller med for lite enn for mye. Du kan tilsette mer hvis du har i for lite. Har du tatt for mye er det ingen vei tilbake. Bland løken og agurken i dressingen.

Skrell potetene og skjær dem i terninger. Ha i dressingen og bland etterhvert. Ha i så mye poteter at du synes salaten ser passe tykk ut. Da er den klar til servering.

Du etterlyser oppskrift hvor det inngår egg. Det har jeg aldri laget, men det blir sikkert godt hvis du koker noen egg og blander de også i salaten. Du kan eventuelt pynte med eggebåter og strø litt hakket vårløk over.

Vel bekomme :)

Og du ..... ikke vær redd for å prøve deg frem. Bruk oppskrifter som inspirasjon. Ikke for å følge slavisk. Da lærer du etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min oppskrift, jeg bruker aldri eksakte mål, men du kan nesten ikke gå feil her. :)

Jeg bruker kokte poteter i terninger (10-12 stk), hardkokte egg i biter (5 stk), hakket rødløk (1 stk), hakket gressløk (1 potte) og maiskorn (1 boks).

Det som gjør potetsalaten så god er hjemmelaget majones istedet for kjøpemajones. Det lager du enkelt ved å ha to eggeplommer i en bolle og tilsette litt salt og pepper og en liten teskje sennep (jeg bruker Colmans sennepspulver, men Dijonsennep er også greit, ikke pølsesennep). Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje, først dråpevis og siden i en tynn stråle. Jeg bruker vel 2,5-3 dl olje tilsammen, jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytralolje (maisolje), bare olivenolje blir for skarpt. Når all oljen er vispet inn tilsettes litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Dette blandes i potetsalaten sammen med en spiseskjee balsamicoeddik, salt/pepper og lettrømme (kanskje et halv beger). Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arkana,

Hvor mange personer er oppskriften for sånn ca? Bor i Australia og hater majonesen her så jeg er ute etter en oppskrift med hjemmelaget majones. Denne ser veldig god ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arkana,

Hvor mange personer er oppskriften for sånn ca? Bor i Australia og hater majonesen her så jeg er ute etter en oppskrift med hjemmelaget majones. Denne ser veldig god ut :)

Litt avhengig av hva du serverer med så vil jeg vel si 4-5 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal konsistensen på majonesen være? Min ble rennende som olje, er det korrekt? Kan være at jeg ikke har vispet nok da jeg dessverre ikke har en elektronisk mikser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal konsistensen på majonesen være? Min ble rennende som olje, er det korrekt? Kan være at jeg ikke har vispet nok da jeg dessverre ikke har en elektronisk mikser...

Den skal ha samme konsistens som kjøpemajones. Hvis den renner har den sannsynligvis skilt seg. Det skal gå bra med vanlig visp også (det var slik Mamma laget majonesen da jeg var liten og vi ikke hadde elektrisk mikser), men det krever selvsagt litt mer arbeid. Prøv igjen, og tilsett oljen dråpevis. Du trenger ikke kaste den "ødelagte" majonesen. Den visper du gradvis inn i de nye eggeplomme før du fortsetter med olje som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...