Gjest Norwegian Blue Skrevet 1. september 2006 #1 Skrevet 1. september 2006 Jeg har alltid gått til helsestasjon for å få p-piller, det funker greit for meg. Nå blir jeg snart tjue, under en måned til. Sist gang jeg var inne anbefalte helsesøster meg å komme innom helsestasjon før jeg fylte tjue, for å få en legeundersøkelse og resept for 3år framover. Greit det, men har flyttet for å studere og bor i et annet fylke. Gjelden det tilbudet over hele landet? Er det til å anbefalle? Blir man testet for kjønnsykdommer også da? Hvis ikke det går, hvem skal jeg da oppsøke for p-piller? Fastlegen er jo i hjemkommunen min, hvor jeg er folkeregistert. Er fornøyd med fastlegen så vil ikke bytte og evnt. få noe "verre". Har skjekket åpningstidene til helsestasjonen her i kommunen, og de er på en time, på ettermiddagen, bare på den dagen i uka jeg har forelesning på ettermiddagen. Typisk det, men får vel skulke litt, for p-piller må jeg ha! Takk for svar
Gjest niomi Skrevet 1. september 2006 #2 Skrevet 1. september 2006 Du kan bytte fastlege på Trygdeetaten Og jeg vil på det sterkeste anbefale å bytte lege til studiested. For det er jo der du er mest, og størst sannsylighet for at du vil trenge lege.
Gjest gjesta Skrevet 1. september 2006 #3 Skrevet 1. september 2006 Her jeg studerer er det helsesøster-tilbud i tilknytning til legekontoret på studiestedet. Der er det åpent en kveld i uka, tror jeg.
La Luna Skrevet 1. september 2006 #4 Skrevet 1. september 2006 Du kan ringe hvem som helst fastlege og få time der, du stiller bare bakerst i køen i forhold til de som står på lista hans/hennes, og må derfor kanskje vente litt på time
Gjest Norwegian Blue Skrevet 1. september 2006 #5 Skrevet 1. september 2006 'Takk for svar.' Som sagt er jeg skeptisk til å bytte fastlege, har hatt samme lege siden jeg var liten, hun er snill og grei og vil ikke få noen ukjente som jeg ikke liker. Det er helsetilbud ved studiestedet, men de har bare helsesøster, ikke lege; og da blir jo en lege-undersøkelse (gynekologisk) mulig..
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #6 Skrevet 1. september 2006 Har du først funnet en lege du liker, tvilhold på han/henne! Men du får time hos andre også, du må bare vente lengre, og betale mer. Tror forresten helsesøster kan ta samme GU som leger gjør med tanke på p-piller, det er som regel snakk om en klamydiatest (som kan tas med vattpinne selv, eller urinprøve). Har aldri hørt om at noen får en mer grundig undersøkelse med tanke på cyster og lignende selv om de går på p-piller uten at de forlanger det selv.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 1. september 2006 #7 Skrevet 1. september 2006 Har du først funnet en lege du liker, tvilhold på han/henne! Det er nettopp det jeg og tenker Tror forresten helsesøster kan ta samme GU som leger gjør med tanke på p-piller, det er som regel snakk om en klamydiatest (som kan tas med vattpinne selv, eller urinprøve). Har aldri hørt om at noen får en mer grundig undersøkelse med tanke på cyster og lignende selv om de går på p-piller uten at de forlanger det selv. Ok, ja kan jo høre med studensamskipnadens helsesøster om det. Trodde ikke de hadde lov til å ta prøver å sånt nemlig. Men får forhøre meg litt rundt. Men er det sånn at hvis man kommer å får en gratis undersøkelse før man fyller 20år, får man resept for 3år framover? Hadde vært greit, har bare fått får et år framover tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #8 Skrevet 1. september 2006 Du er ikke nødt til å ta en GU for å få p-piller. Det anbefales selvfølgelig å gå jevnlig dersom du er seksuelt aktiv eller har andre problemer, men det er helt frivillig. Ang. resept, så har jeg aldri fått for lenger enn ett år av gangen, men den praksisen kan sikkert variere fra sted til sted.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 1. september 2006 #9 Skrevet 1. september 2006 Nei, jeg vet jeg ikke må ha GU, har gått på p-piller det siste året. Men jeg vil fordi: -da får man, visstnok, resept for 3år framover, så slipper jeg å fly inn og ut av legekontorene for å få resept. -jeg har aldri hatt GU før, selv om jeg har vært seksuelt aktiv og man sier jo alle bør jo ha en GU, greit å bare bli ferdig med det -jeg vil uansett sjekke meg for kjønnsykdommer, og da like greit i forbindelse med GU.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå