Gå til innhold

Saksofon


Gjest Gjest_Leyla_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Leyla_*

Finnes det noen eminente KG brukere som enten spiller saksofon selv eller kjenner noen som spiller?

Jeg driver og sparer til min første saksofon, men er usikker på hvilken jeg skal velge av alt eller tenor...

*krysser fingrene og håper på svar* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå spiller ikke jeg saksofon, men jeg spiller i korps, så jeg kjenner jo saksofonister.

Du bør kanskje tenke på hva du vil bruke instrumentet til. Spiller du i gruppe (korps eller storband er vel det mest aktuelle) er det mer melodistemme i altsax enn tenorsax i alle fall.

Har ikke inntrykk av at det ene er lettere å lære seg enn det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen eminente KG brukere som enten spiller saksofon selv eller kjenner noen som spiller?

Jeg driver og sparer til min første saksofon, men er usikker på hvilken jeg skal velge av alt eller tenor...

*krysser fingrene og håper på svar* :)

Jeg spilte sax i 12 år før jeg la den på hylla ifm. militærtjeneste. Jeg har spilt hele rekka fra sopran til baryton, men endte opp med alt som hovedinstrument - og det er det jeg fremdeles har. Selmeren til nesten 30.000 er ikke brukt på 10 år, og skulle jeg valgt på nytt tror jeg det hadde blitt tenor.

Det kommer helt an på hva slags musikk du spiller. I korps er vel alt litt mer spennende, men er målet storband etc. er tenor mye mer stilig. Skulle jeg valgt på nytt hadde det blitt tenor.

Nå gjenstår det bare å finne seg en leilighet hvor det ikke er så lytt, slik at jeg kan tørke støv av instrumentet og begynne å spille litt igjen!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Leyla_*

Endelig hadde det kommet svar! :) :)

Jeg fant en side der man kunne høre instrumentet bli spillet, og slik høres alt'en ut:

Alt'en

Her ligger tenoren:

Tenoren

Etter det jeg hører her, er det tenoren jeg er ute etter.

Hva jeg skal bruke det til? Spille... Har ingen planer om korps eller storband, bare spille for meg selv.. Lære det..

Jeg spiller gitar fra før, og har vært innom munnspill, orgel og torader. Saksofonen er sjelfull, lidende, vakker og rå, alt på en gang, og jeg ønsker å beherske det. :) Enkelt og greit.

Tusen takk for svar til begge to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...