Gå til innhold

Fiskegrateng


Gjest Hedda Gabler

Anbefalte innlegg

Gjest Hedda Gabler

Skal lage fiskegrateng, og lurer litt på hvordan dere andre gjør det. Har lyst til å ha litt mer enn saus, fisk og makaroni, men hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å ha et par never frosne erter og noen hardkokte egg i båter i bunnen av former før jeg har fiskeblandingen oppå.

Ellers kan du ha f.eks. lettsurret strimlet purre og kokt brokkoli i bunnen, og bland reker inn i sausen sammen med fisk og makaroni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha purre i den hvite sausen til fiskegrateng, synes det smaker godt. Surrer purren i smøret før jeg tilsetter mel og sper med melk. Her er oppskriften min. :)

Fiskegrateng

(4 pers)

2 ss smør

4 ss mel

6 dl melk

1 liten finhakket purre

salt, pepper, muskat

400-500 gram kokt fisk

1 dl nykokt makaroni

4 egg, skilte

Smelt smøret, surr purren til den er myk, rør inn mel og spe med melk til hvit saus. La koke 5-10 min, smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt, stivpisk i mellomtiden eggehvitene. Rør eggeplommer, makaroni og fisk inn i sausen, og skjær tilslutt inn eggehvitene. Hell massen i smurt, ildfast form, strø over brødkrumme eller revet ost og stek på nederste ribbe ved 200 grader i 35-40 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også ha oppi muskat og purre, setter så herlig smak. Så har jeg raspet gulrot ved siden av ved servering. Hjemmelagd grateng er 1000 ganger bedre enn den du får i frossendisken! Nam, nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha purre i den hvite sausen til fiskegrateng, synes det smaker godt. Surrer purren i smøret før jeg tilsetter mel og sper med melk. Her er oppskriften min. :)

Fiskegrateng

(4 pers)

2 ss smør

4 ss mel

6 dl melk

1 liten finhakket purre

salt, pepper, muskat

400-500 gram kokt fisk

1 dl nykokt makaroni

4 egg, skilte

Smelt smøret, surr purren til den er myk, rør inn mel og spe med melk til hvit saus. La koke 5-10 min, smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt, stivpisk i mellomtiden eggehvitene. Rør eggeplommer, makaroni og fisk inn i sausen, og skjær tilslutt inn eggehvitene. Hell massen i smurt, ildfast form, strø over brødkrumme eller revet ost og stek på nederste ribbe ved 200 grader i 35-40 min.

Hei.

Jeg prøvde oppskriften din for en stund siden. Men den ble veldig tørr etter min smak.. :sjenert:

Jeg tenkte at jeg skulle prøve med mindre egg i neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg prøvde oppskriften din for en stund siden.  Men den ble veldig tørr etter min smak.. :sjenert:

Jeg tenkte at jeg skulle prøve med mindre egg i neste gang.

Det var synd, jeg synes ikke den pleier å bli tørr, snarere tvert imot... :klø:

Eggene gjør jo bare at den hever seg og blir luftig. Hvis noe skulle endres burde det vel snarere være fiskemengden, kanskje. Det varierer nok hvor mye fisk jeg har i (pleier å lage gratengen av fiskerester), 300 gram kan faktisk egentlig være nok. Dessuten tar jeg alltid makaronien i blandingen tilslutt, og da bruker jeg ikke nødvendigvis alt, hvis blandingen ser vel fyldig ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_slurry_*
Det var synd, jeg synes ikke den pleier å bli tørr, snarere tvert imot... :klø:

Eggene gjør jo bare at den hever seg og blir luftig. Hvis noe skulle endres burde det vel snarere være fiskemengden, kanskje. Det varierer nok hvor mye fisk jeg har i (pleier å lage gratengen av fiskerester), 300 gram kan faktisk egentlig være nok. Dessuten tar jeg alltid makaronien i blandingen tilslutt, og da bruker jeg ikke nødvendigvis alt, hvis blandingen ser vel fyldig ut. :)

Da hadde jeg nok allt for mye fisk ja..Hadde vært på fisketur, så jeg var veldig raus.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...