Gå til innhold

Tilbehør til kokt torsk


Frk. Stella

Anbefalte innlegg

Altså, ikke KOKT - men trukket torsk da! ;)

Standard hos meg er kokte poteter og gulrøtter, smeltet smør eller eggesmør. Og flatbrød.

Noen med mer spenstige vaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bakte, ferske rødbeter er veldig godt til hvit fisk. Jeg synes også det er godt med en mos av like deler gulrot, søtpotet og vanlig potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ertepure, av moste frosne erter, dampet i litt vann,smakt til med litt finhakket stekt bacon, smør salt og pepper.

Ovnsstekte potetbåter er godt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker mest lettsaltet torsk (eller fersk filet til ovnsretter etc, men det blir jo noe annet), og jeg synes det passer med kålrabistappe til, faktisk. Eller "grønnsakslapskaus": Poteter, selleri, gulrøtter, kålrabi, pastinakk, purre etc kokt sammen med en smørklatt og et laurbærblad, i så lite vann som mulig. Tilslutt rører man inn masse hakket persille. Søtsmaken i rotgrønnsakene passer fint til den salte torsken.

Ellers blir det jo noe av det samme med rødbeter, som Blanca nevner. Jeg har feks prøvd følgende rett av Andreas Viestad - den kan anbefales.

RØDBETTORSK MED BACON OG KAPERS

2 stykker sprengt torskefilet, med skinn

2 rødbeter, skrelt og skåret i små biter

1/2 glass hvitvin

2 ts finhakket estragon, pluss mer

50 gram bacon

2 ss kapers, godt skylt

1-2 ss smør

1-2 ss sitronsaft

Salt og pepper

Legg torsken i kaldt vann med isbiter i 15-20 minutter. Har du ikke fått tak i lettsaltet torsk, kan du salte den selv ved å ha den i isvann med 50 gram salt per liter vann og la den stå i minst 1 time.Ha rødbete og hvitvin i dyp stekepanne eller ei gryte stor nok til å få plass til fisken. Kok i 10 minutter. Ha i estragon, smak til med pepper. Ha i fisken med kjøttsida ned, sett på lokket og la dampe i 10-12 minutter. Det er viktig at du har noe til å løfte opp fisken med uten at den går i stykker. Stek bacon i ei stekepanne til det er sprøtt. Ha i kapers, sitronsaft og smør.Løft fisken over på tallerkenene. Smak rødbeten til med salt og pepper, og løft så mye du vil ha av den over til fisken. Ha over bacon- og kapersblandingen, og pynt gjerne med litt mer estragon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...