Gå til innhold

Fjerning av fettkul

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Smilet_*
Skrevet

Er det noen her som har fjernet en fettkul fra et eller annet sted på kroppen?

Hvordan ble det gjort? Hos vanlig lege? Full narkose eller bare lokalbedøvelse?

Jeg vurderer å få fjernet en sånn kul. Men jeg har skikkelig lege- og sprøyteskrekk, så jeg utsetter det gang på gang. Fint hvis noen her kunne forklare meg hva legen gjør....

:icon_frown: :forvirra::grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ikke fettkuker bort av seg selv, da? Mener å ha lest det her inne :)

Skrevet

Har en på kors ryggen, den skal bare få være der, sier legen. Men hvis den blir betent og lager bråk må jeg fjerne den....

Skrevet

Har hørt at det skal hjelpe å massere området rundt fettkulen..

Ikke klem på den, for da kan det gå betennelse i den!

Skrevet

Jeg hadde en i ansiktet. Den vokste og vokste, og begynte etterhvert å klø. Så da klemte jeg så vidt på den, og dæven der kom gørra ut, gitt! Jeg grein, så vondt var det, men jeg klarte å tømme den. :kvalm:

Har et lite hull på kinnet (øyet til kulen), og ca hver 6. uke klemmer jeg ut en fettorm på et par cm. Ellers vises den ikke i det hele tatt. Men dagen etter at jeg tok den første gang, var jeg blå på hele den siden av ansiktet...

Den kulen plager meg ikke. Men nå har jeg fått en i skrittet. Midt mellom "jentehullet" og anus. På innsiden. Heldigvis har den lagt seg i dvale igjen, men dersom den begynner å vokse igjen, kommer jeg til å gå til legen for å få operert den vekk. Legen gir deg da lokalbedøvelse, før h*n snitter og tømmer ut gørra. Og så opereres selve fettkulposen ut. Dette sys så sammen. Vledig grei operasjon, i følge min mor, men jeg kan tenke meg at jeg vil ha litt problemer med bukser i dagene etter... :forvirret:

Skrevet
Går ikke fettkuker bort av seg selv, da? Mener å ha lest det her inne :)

:hoho:

Gjest Gjest_Smilet_*
Skrevet

Men må man til sykehuset/spesialist eller gjør de sånt på et vanlig legekontor?

Er det farligere jo større kulen er? Min er ca 2 1/2 cm i diameter. Sitter på skulderen. :sjenert:

Skrevet
Men må man til sykehuset/spesialist eller gjør de sånt på et vanlig legekontor?

Er det farligere jo større kulen er? Min er ca 2 1/2 cm i diameter. Sitter på skulderen. :sjenert:

Kan gjøre det hos vanlig lege. Min mor har en i ansiktet nå, som har kommet og gått i flere år, og nå skal den fjernes. Fastlegen hennes kan gjøre det, men har valgt å sende henne til plastisk kirurg, da kulen er i ansiktet og man vil ha penest mulig arr.

Sånne kuler er ikke farlige.Men de kan være j@*lig ubehagelige! De er infisert av noen "kokker" av et slag, og de trives i oksygenfattig miljø. Når man klemmer hull/åpner den, vil det komme mye oksygen til de, og de dør. (dette har jeg hørt fra lege)

• 6 år senere...
Skrevet

jeg har noe jeg tror er en fettkul på nedre del av øyet .Det er en liten klump.går den bort av seg selv?

• 1 år senere...
Skrevet

Har en fettkul selv, den er mellom nakken og skuldern. Trodde først det var en kvise, men nå er den ca 1cm og gjør ganske vondt :( Hvordan fungerer det å få den vekk?

AnonymBruker
Skrevet

Fettkuler er noe av det enkleste å fjerne. Fastlegen din kan fint fjerne den med et enkelt inngrep. Lokalbedøvelse, skalpell og sying er det eneste som trengs. Et lite snitt i huden, så vippes fettkulen ut og lommen renses før den evt sys. (spørs hvor stor den er) Noen ganger er det bedre å ikke sy, og la den lukke seg fra innsiden.

Det settes på plaster som skal skiftes om det blir skittent eller vått. Evt sting fjernes etter 7-10 dager på legekontoret.

Anonymous poster hash: ecae7...797
  • 2 år senere...
Skrevet
På 31.8.2006 den 12.33, Gjest niomi skrev:

Jeg hadde en i ansiktet. Den vokste og vokste, og begynte etterhvert å klø. Så da klemte jeg så vidt på den, og dæven der kom gørra ut, gitt! Jeg grein, så vondt var det, men jeg klarte å tømme den. :kvalm:

Har et lite hull på kinnet (øyet til kulen), og ca hver 6. uke klemmer jeg ut en fettorm på et par cm. Ellers vises den ikke i det hele tatt. Men dagen etter at jeg tok den første gang, var jeg blå på hele den siden av ansiktet...

Den kulen plager meg ikke. Men nå har jeg fått en i skrittet. Midt mellom "jentehullet" og anus. På innsiden. Heldigvis har den lagt seg i dvale igjen, men dersom den begynner å vokse igjen, kommer jeg til å gå til legen for å få operert den vekk. Legen gir deg da lokalbedøvelse, før h*n snitter og tømmer ut gørra. Og så opereres selve fettkulposen ut. Dette sys så sammen. Vledig grei operasjon, i følge min mor, men jeg kan tenke meg at jeg vil ha litt problemer med bukser i dagene etter... :forvirret:

Fettkulpose? Hva er egentlig fettkul og hva kommer det av?

Anonymkode: d9402...c7e

Skrevet

Er det vanlig at det lukter ufyselig av den gørra som kommer ut når man klemmer på den?

Anonymkode: d9402...c7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...