Gå til innhold

Aktivisering av barn

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest mor/stemor
Skrevet

Vi har et barn hver og ingen felles. Begge bor fast hos oss med samvær med annen forelder. Etter å ha vært på feire hos den andre i 2 uker skal alt skje. Pappa skal tydeligvis ta igjen for det mammaen ikke har utrettet i ferien.

Første hjemmehelg: Tusenfryd regnet bort, da ble det kino på lørdag, og full dags aktivitet på søndag.

Andre hjemmehelg ser nå ut til å bli: Barnebursdag fredag kveld, Tusenfryd og Momarkedet godt fordelt over de 2 neste dagene.

Jeg synes dette er i drøyeste laget. Unger tar ikke skade av å kjede seg litt og finne på ting sammen med venner. Hva mener andre???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Når barna bare er "hjemme" annenhver helg blir det etter mitt syn ekstra viktig at de opplever "normale" dager hjemme, også i helgene.

Barna kan fort bli vant til at det alltid skal skje noe, og helst noe stort/dyrt, dersom man hver helg skal "ta igjen" tapt samvær med å gi ekstra goder. Og livet er jo faktisk ikke slik..

Mine barn setter stor pris på bare å være hjemme i helgene. Dersom vi spør hva vi skal finne på så sier de ofte at de helst bare vil være hjemme. De er 11 år.

Gjest Gjest mor/stemor
Skrevet

Hos oss er spørsmålet "hva skal vi gjøre", og da synes vel jeg at svaret burde være FINN PÅ NOE SELV. Det som også fort kan skje er at vennene finner andre, og når barnet omsider skal aktivisere seg selv kan det plutselilg stå litt utenfor fordi det ikke har vært tilgjengelig på flere måneder annet enn på hverdager!

Og jeg og mitt barn? Vi hadde bakedag og koste oss hjemme den ene dagen forrige helg, resten av tiden gikk til venner.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Samtidig synes jeg det er viktig at foreldre og barn får gjort ting sammen - og det er det ofte best tid til i helgene. Det trenger ikke være Tusenfryd og masse styr, men det at man gjør og opplever ting sammen. Om det er å dra å bade sammen, lese sammen eller pusle med andre ting hjemme er samværet utrolig viktig. At alle skal finne på ting hver for seg hver helg er ikke noe særlig.

Mange av de beste barndomsminnene mine er fra helger da hele familien gjorde ting sammen - store som små.

Gjest Gjest mor/stemor
Skrevet

Det var akkurat den varianten jeg synes jeg tok med mitt barn, bare hyggelig og ikke noen form for kompensasjon for det ene eller andre.

Synes ikke det er riktig at det til enhver tid forventes at noe skal skje, men vi er jo forskjellig der.

Når vi er uten barn skal det som regel ikke skje noe, da kan gubben godt være hjemme og i ro hele helga, og da savner jeg at vi gjør noe. Men det er en annen diskusjon

Skrevet
Vi har et barn hver og ingen felles.  Begge bor fast hos oss med samvær med annen forelder.  Etter å ha vært på feire hos den andre i 2 uker skal alt skje.  Pappa skal tydeligvis ta igjen for det mammaen ikke har utrettet i ferien.

Første hjemmehelg:  Tusenfryd regnet bort, da ble det kino på lørdag, og full dags aktivitet på søndag.

Andre hjemmehelg ser nå ut til å bli:  Barnebursdag fredag kveld, Tusenfryd og Momarkedet godt fordelt over de 2 neste dagene.

Jeg synes dette er i drøyeste laget. Unger tar ikke skade av å kjede seg litt og finne på ting sammen med venner.  Hva mener andre???

Rolige/stille dager er faktisk noe barn må lære seg. Det er en god kvalitet å ha at man kan faktisk gjøre ingenting.

skal unger holde på hele helgen blir det veldig urolig

Skrevet

Noen ganger er det gøy å gjøre mye. Men man burde jo helst ha litt ro rundt seg og ikke stresse for mye. Lære barn at vi trenger ikke å gjøre alt på en gang. Lurt å fordele aktiviteter slik at det blir mere ro rundt det.

Skrevet

min stesønns mor er så irritert på oss for at vi kan finne på aktiviteter helger han ikke er her. vi gjør ting av og til, og det faller noen ganger på hans helg og noen ganger på andre helgen.

jeg er så lei at det skal skje noe hver helg han er her at jeg blir sprø. vi har to felles barn også og de må da få ha et liv de også selv om stebroren ikke er her hele tiden.

så jeg for står hva du mener.

Skrevet
min stesønns mor er så irritert på oss for at vi kan finne på aktiviteter helger han ikke er her. vi gjør ting av og til, og det faller noen ganger på hans helg og noen ganger på andre helgen.

jeg er så lei at det skal skje noe hver helg han er her at jeg blir sprø. vi har to felles barn også og de må da få ha et liv de også selv om stebroren ikke er her hele tiden.

så jeg for står hva du mener.

Jeg er enig med deg i det du sier. Men hvorfor kaller du han for deres stebror? Dersom dere har felles barn så er da din stesønn deres biologiske bror, ikke ste?

Gjest Gjest mor/stemor
Skrevet

Resultatet av det hele - bursdag fredag, tusenfryd lørdag. Og søndag var det beskjed om å finne på noe selv.....tok vel til seg å bli kalt aktivitetsleder. :)

Skrevet

Spill spill!!! Det er det lureste vi har begynt med. Har stejentene mine her annenhver helg og far vil det skal skje noe hele tiden. Han tenker nok at han ikke viser "omsorg" hvis de kommer hit og ingenting skjer. Vi har et annet vennepar som alltid har vært "spillende". Nå har vi kjøpt oss noen spill og det er bare helt fantastisk. Ungene vil jo aller helst bare være hjemme og sammen med oss, nå får vi alle roet oss ned, får god tid sammen og koser oss :)

Skrevet

synes det blir veldig feil å overkompensere på denne måten.

min kjære sambo driver med overkompensering i forhold til sin datter når hun kommer på besøk til oss.

min å hans datter er jevnaldrede å operere med to forskjellige sett regler for ungene er feil. ett sett fom min datter som bor hos oss hele tiden å ett sett med MYE mere slingringsmonn for hans.

han har drevet å overkompensert for sin datter i alle år å hun er så bortskjemt at utenforstående har reagerte på dette som dårlig barneoppdragelse. frekk i kjeften å sånne ting.

jeg tolerer ikke dette. men det gjør han.

Skrevet

Det går dessverre ikke an å ta igjen tapt tid med barna. Og barn har godt av å roe ned de også, akkurat som vi voksne har.

Jeg har fortsatt de vanlige rutinene de helgene jeg har barna. Vi er ute på lekeplassen, går på tur, besøker venner eller familie - rett og slett vanlige helger. Noen ganger finner vi på noe ekstra som kino eller museumsbesøk.

Men annenhver søndag får jeg hjem unger som er stresset. Nettopp fordi det har skjedd så mye. Om jeg spør hva de har gjort så glemmer de halvparten, for de har skjedd altfor mye. Sirkus, kino, Tusenfryd og bondegårdsbesøk sier seg selv blir altfor mye på 48 timer for små barn. Jeg hadde vært superstressa og ikke hatt glede av de tingene jeg hadde gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...