Gå til innhold

Delt foreldrerett-igjen

Fremhevede innlegg

Skrevet
Du vet naturligvis langt bedre enn alle andre her inne hvordan deres situasjon er.

Men jeg kan ikke forstå at en far med foreldreansvar kan lage problemer for deg.

Ikke store problemer, men småting som han må samtykke i. Pass, medisinsk behandling, bankkonti... det ordner seg vet jeg, men det er greiere å ha det alene.

At han ikke har stilt opp på foreldremøter/foreldresamtaler, etc kan også være basert på at han faktisk ikke har juridisk ret til å stille på disse møtene for å få informasjon om barnets utvikling. Det er jo akkurat dette du har trenert bort.

Ånei, du. For det første har han hatt stående tilbud om foreldreansvar i de fire første årene av den yngstes liv (hun er fem og et halvt idag). Han har avslått. Så kom han ETTER at jeg pga trusler satte foten ned for ham og nektet ham å møte hos meg til alle mulige uplanlagte tider, og skulle ha foreldreansvar...

Jeg synes det er en holdning hos noen kvinner som går ut på at:

"om far ønsker informasjon om barnet vårt skal han f... meg få slite og om nødvendig gå til rettsak".

Og du tillegger meg holdninger igjen, ser jeg. Hvis far ønsker informasjon om barnet vårt, kan han starte med å vise interesse for å få den. Den viktigste informasjonen om barnet får han ved faktisk å være sammen med barnet. Men det var ikke interessant mer, når samværet ikke lenger kunne foregå i mitt hjem og ledsages av mulighet for trakassering av meg.

Hvis han gidder å stille opp med samvær, skal jeg tro på at motivene hans dreier seg om barnet, og ikke om kontroll over meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste litt for kjapt.

Jeg mener:

du alene kan ikke nekte. Du er nødt å kjøre dette igjennom aparatet.

lykke til.

Skrevet

meg over.

glemte å logge meg inn.

Skrevet

Til orientering: selv UTEN foreldreansvar, men med anerkjent farskap, har far rett til opplysninger fra skole etc. Det er mao. ikke nødvendig m. del i foreldreansvaret for å få slike opplysninger.

en annen ting: hvis det med foreldreansvar har så liten betydning som NOEN her hevder - hvorfor i allverden skal det da være så viktig for faren å få del i det???? Det kan da ikke spille noen rolle - bl.a. fordi han har rett på opplysninger om barnet både fra barnehage, skole og andre selv uten foreldreansvar.

Skrevet
en annen ting: hvis det med foreldreansvar har så liten betydning som NOEN her hevder - hvorfor i allverden skal det da være så viktig for faren å få del i det???? Det kan da ikke spille noen rolle - bl.a. fordi han har rett på opplysninger om barnet både fra barnehage, skole og andre selv uten foreldreansvar.

Det spørsmålet stilte jeg også, men såvidt jeg kan se, fikk jeg ikke noe svar...

Skrevet
Til orientering: selv UTEN foreldreansvar, men med anerkjent farskap, har far rett til opplysninger fra skole etc. Det er mao. ikke nødvendig m. del i foreldreansvaret for å få slike opplysninger.

Jeg tror nok dette med "foreldre ansvar" er blitt et utvannet begrep om alt som sies her inne er riktig. For rent juridisk har faktisk ikke en far uten foreldreansvar rett til medisinsk informasjon slik at han kan ivareta barnet ved samvær. Han har juridisk sett heller ikke rett på informasjon fra skole/barnehage.

Jeg har gjenntatte ganger hørt at en far med foreldreansvar ikke kan stoppe utstedelse av pass selv om loven i utgangspunktet påstår dette.

Og vi vet at nesten enhver far som går til sak får slikt foreldreansvar om han ønsker det.

Hva er så årsaken til denne "utvanningen" av begrepet "foreldre ansvar". Jeg kan ikke se noe annen årsak enn at det må ha vært omfattende misbruk av de mulighetene mangel på foreldreansvar har gitt. Dette må altså ha vært misbruk av regelverket gjort av bostedsforelder.

Jeg kan faktisk ikke se noen grunn til å frata far en slik rettighet. Mor har det jo automatisk. Hvorfor skal ikke far også få det ???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...