Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert

Fremhevede innlegg

Skrevet
Når det gjelder skikk og bruk av bunader, så vil jeg tro at de fleste lærte noe nytt av Nelle. Likevel er det så mye "misbruk" av bunader og det å bruke det i en begravelse kan neppe være det verste.

Nå er jeg spesielt ikke noe for dette såkalte "bunadpolitiet", selvom jeg forstår at de som har konstruert en bunad ønsker at den skal bæres slik den ble konstruert. Når det gjelder folkedraktene har folk til alle tider "tatt seg til rette" - som en naturlig del av draktens utvikling. Plutselig kom det kanskje en utenlandsk handelsmann på reise innom bygda - med russiske silkesjal. Da ble disse sjalene plutselig en naturlig del av drakten for noen (de som hadde råd) i akkurat dette området osv. I Norge er faktisk samekofta den siste av folkedraktene våre som fremdeles er i en slik naturlig utvikling. For noen år siden leste jeg en artikkel om unge jenter i Finnmark som sydde seg "diskokofter" av stoff de hadde kjøpt i innvandrerbutikkene på Grønland i Oslo. Morsomt!

Men allikevel - jeg må innrømme at det verste jeg ser er: Cowboystøvletter til bunad, dunjakker/boblejakker, siste mote i solbriller etc.

Men jeg liker heller ikke: "Bunadparaplyen" (grøss og gru!!!!!), nylonstrømper, bunad uten fotplagg (tror man virkelig at folk ikke hadde noe på bena i den tiden tradisjonen rundt den spesifikke bunad/folkedrakt oppstod? Eller tror man virkelig at folk hadde nylonstrømper på 1700-tallet? Det er helt uforståelig for meg at denne greia med at man MÅ ha nylonstrømper til bunad i det hele tatt finnes), bunad uten hodeplagg etc.

...og *fnise*... bunad med truse under ;)

hihi.

Forøvrig synes jeg det er en genial ide å nevne bunaden din i en evt. tale, slik Frøken Freken foreslår. Dette kan være en fin måte og "oppklare" ditt valg av antrekk på hvis du er usikker på om noen vil reagere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde et veldigt nært forhold.

Jeg tror ikke det blir noen tale fra meg personlig, men det er nok andre som skal tale, og muligens kan jeg få en av dem til å nevne det.

Takker for alle tilbakemeldinger, interessant å se forskjellige meninger, så får tiden vise hva jeg kommer i når begravelsen finner sted en gang i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...